Valtion rahoittaman opetustoimen henkilöstökoulutuksen tavoitteena on edistää opetustoimessa ja varhaiskasvatuksessa toimivan henkilöstön jatkuvaa oppimista ja tasa-arvoisia mahdollisuuksia kehittää ammatissa tarvittavaa osaamista. Henkilöstökoulutuksella tuetaan koulutuspoliittisten uudistusten toimeenpanoa ja kehitetään toimintaympäristön muutoksiin sopeutumisessa tarvittavaa osaamista.
Opetustoimen henkilöstökoulutuksissa otetaan huomioon yhteisön ja yksilön tarpeet. Tarjoamalla eri tavoin toteutettua henkilöstökoulutusta tuetaan henkilöstön yhtäläisiä mahdollisuuksia kehittää osaamistaan koko työuran ajan. Digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen ja työpaikalla tapahtuva oppiminen edistävät mahdollisuuksia osallistua koulutukseen. Koulutukseen osallistuminen tukee paikallisia kehittämis- ja täydennyskoulutussuunnitelmia sekä vahvistaa koko työyhteisön osaamisen kehittymistä. Henkilöstön osaamisen kehittämisen lähtökohtia ovat tietoperustaisuus sekä ajankohtaisiin ja tulevaisuuden osaamistarpeisiin vastaaminen.
Tämä erillinen lisähaku kohdennetaan vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen opetushenkilöstön täydennyskoulutukseen.
Säädösperusta ja muut ohjausasiakirjat
- Valtionavustuslaki 27.7.2001/688
- Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 29.12.2009/1705 ja asetus 1766/2009
- Laki vapaasta sivistystyöstä 21.8.1998/632 ja 30.12.2014/1411
- Laki taiteen perusopetuksesta 21.8.1998/633
- Valtion vuoden 2023 talousarvio
- Valtioneuvoston koulutuspoliittinen selonteko 2021
- Opettajankoulutuksen kehittämisohjelma 2022–2026
Vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen henkilöstökoulutuksen tavoitteena on, että
- opetustoimen henkilöstöllä on yhtäläiset mahdollisuudet kehittää osaamistaan
- henkilöstön pedagoginen osaaminen ja arviointiosaaminen syvenevät
- johtajien ja esimiesten johtamistaidot kehittyvät
- opetushenkilöstön edellytykset arvioida ja kehittää antamaansa koulutusta paranevat
- oppimisyhteisöjen hyvinvointi paranee
- tieto- ja tutkimusperustaisuuden hyödyntäminen, tarvelähtöisyys ja tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakointi kehittyvät
- kestävä elämäntapa sekä koulutuksen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus vahvistuvat
- koulutuspoliittisten uudistusten toimeenpanossa tarvittavaa osaaminen kehittyy.