Kielitietoisessa koulussa kielen keskeinen merkitys oppimisessa, opetuksessa, arvioinnissa ja kaikessa toiminnassa tunnistetaan. Tämä tarkoittaa kaikkien kielten arvostamista ja luontevaa näkyvyyttä koulussa toimintakulttuurin tasolla. Opetuksessa se tarkoittaa kielitietoisia työtapoja, jotka perustuvat opettajien yhteistyölle. Tässä työssä Poiju-kehittämisverkosto on toiminut opettajien ja asiantuntijoiden työn tukena yli 20 vuotta.
Poijun tavoitteena on
- vahvistaa kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden huomioimista perusopetuksen toimintakulttuurissa
- tukea maahanmuuttajataustaisten oppilaiden toisen kielen oppimiseen liittyvää kielitietoista kasvatusta ja opetusta
- lisätä valtakunnallisesti ja paikallisesti yhteistyötä, verkostoitumista ja tiedonkulkua
Kehittämisverkostot Poiju ja Reimari toimivat itsenäisesti sekä yhteistyössä ja järjestävät sekä valtakunnallisia että alueellisesti koordinoituja tapaamisia. Kehittämisverkosto Reimari vahvistaa kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden huomioimista varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa.
Kehittämisverkosto Poijussa on esi- ja perusopetuksen järjestäjiä
- koordinaattoreita 69 yhteensä 54 kunnasta
- lisäksi mukana Kuntaliiton, Bildningsalliansenin, OKM:n, OAJ:n ja Oman äidinkielen opettajat ry:n edustus