Opiskelijalla on lukiolain mukaisesti oikeus saada erityisopetusta ja muuta tukea oppimiseensa yksilöllisten tarpeidensa mukaan, jos hänellä on esimerkiksi kielellisten erityisvaikeuksien tai muiden oppimisvaikeuksien vuoksi vaikeuksia opinnoissaan. Opetushenkilöstö toteuttaa oppimisen tukitoimet yhteistyönä. Opetushenkilöstön täytyy arvioida tuen tarvetta opintojen alussa sekä säännöllisesti myös opintojen edetessä.
Tukitoimet
Opiskelijaa opettavat opettajat suunnittelevat tukitoimet yhdessä opiskelijan kanssa. Yhteistyötä tehdään myös muiden mahdollisten asiantuntijoiden kanssa. Opettaja tukee ja ohjaa opiskelijan oppimista monipuolisilla opetus- ja arviointimenetelmillä. Aineenopettaja ohjaa opiskelijaa käyttämään omalle oppiaineelleen ominaisia opiskelustrategioita.
Opiskelijan oppimista voidaan tukea myös tarjoamalla tukiopetusta tai muuta opiskelijan tarpeen mukaista tukea. Opiskelijan oppimista voidaan tukea myös tarjoamalla erilaisia hyvinvointia ja oppimista edistäviä opintoja, jotka antavat tukea esimerkiksi opiskelutaitoihin, elämänhallintaan tai eri oppiaineiden opiskeluun.
Opiskelun poikkeava järjestäminen
Opiskelijan hakemuksesta tai suostumuksella hänen opiskelunsa on mahdollista järjestää osittain eri tavalla kuin lukiolaissa määrätään, jos
- opiskelijalla katsotaan olevan jo ennestään joltakin osin lukiokoulutuksen oppimäärää vastaavat tiedot ja taidot
- olosuhteet ja aikaisemmat opinnot huomioon ottaen opiskelijalle olisi joltain osin kohtuutonta suorittaa lukiokoulutuksen oppimäärä
- opiskelijan sairauteen, vammaan tai muuhun terveydentilaan liittyvistä syistä (esim. neurologiset tai fyysiset vammat) se on perusteltua.