Oppimisaihioita ammatilliseen kielenoppimiseen

Jokainen ruotsin- ja suomenkielinen aihio muodostaa oman oppimispolkunsa, jossa ideana on, että aihepiiriä lähestytään askel askeleelta. Ensin kielen oppija tutustuu sanoihin kuvien kautta, sukeltaa sitten rikkaaseen puhuttuun kieleen ja tekee erilaisia asioita syntyperäisen puhujan opastamana. Tämän jälkeen samaa kieliainesta (sanastoa ja rakenteita) harjoitetaan monipuolisesti erilaisten tehtävätyyppien avulla.

Interaktiivisessa tilassa (Vaihe / Step 2) oppija joutuu suodattamaan äidinkielisen puhujan runsaasta kielellisestä aineksesta hänelle tärkeät sanastolliset ja rakenteelliset vihjeet. Mikäli opastajan puhe ei aukea heti ensimmäisellä kuuntelukerralla, kohtaa voi kuunnella niin monta kertaa kuin tarpeelliseksi katsoo. Aihiopolkujen ydin on, että oppija joutuu jatkuvasti reagoimaan opastajan kehotuksiin ja pyyntöihin (toiminnallisuus).