Koulutustoimialalla tekoälyä koskevien eettisten periaatteiden tehtävänä on tukea ihmiskeskeisyyden ja hyvän oppimisen edellytysten toteutumista tekoälyä käytettäessä. Etiikka ohjaa tunnistamaan, seuraamaan ja arvioimaan tekoälyn soveltamiseen liittyviä arvovalintoja kriittisesti ja avoimesti. Suomalaisen koulutusjärjestelmän arvojen, kuten tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja sivistyksen, tulisi muodostaa pohjaa tekoälyn soveltamiseen ja tukea oppijan kasvua sekä moraalista arviointikykyä. Koulutuspolun aikana varmistetaan ymmärrystä tekoälystä ilmiönä sekä sen vaikutuksista oppimiseen, yhteiskuntaan ja ympäristöön. Tekoälyn integroituminen koulutusjärjestelmämme infrastruktuuriin vahvistuu asteittain ja samanaikaisesti tekoälysovellukset kehittyvät vauhdikkaasti, uudistaen tapaamme käyttää teknologiaa. Koulutuksessa on hallittava erityisesti generatiivisen tekoälyn käytön lisääntymisestä seuraavia riskejä.
Koulutustoimialalla etiikan tulkintoja tuetaan avoimella keskustelukulttuurilla ja osallisuudella. Kannustamalla eettiseen pohdintaan voidaan luoda pohjaa hyvinvoivalle työyhteisölle ja kestävälle tekoälyn lukutaidolle. Kun laaditaan tekoälyn käyttöä koskevia linjauksia, tulee hyödyntää eettisiä periaatteita. On tärkeää, että teknologiatoimijoiden, päättäjien ja akateemisen maailman lisäksi myös opettajat, oppijat ja huoltajat osallistuvat keskusteluun tekoälyteknologiaan liittyvästä etiikasta, eli pyrkimyksestä kohti hyvää. Käytännölliset pedagogiset arvovalinnat ja tekoälyn pitkäaikaisvaikutusten arviointi pohjautuvat yhteisiin perusarvoihin. Koulutuspolun aikana oppijoiden tulee voida luottaa koulutusjärjestelmään, läpinäkyvään tietoon ja oman toimijuuden sekä autonomian toteutumiseen.