Tausta-aineisto kokoaa yhteen tekoälysuositusten tietopohjan sekä tukee koulutuksen järjestäjiä ja henkilöstöä tekoälyyn liittyvässä osaamisen kehittämisessä ja tekoälyn hyödyntämisessä paikallisesti.
Tausta-aineisto käsittelee eri teemoja, ja sitä tulisi hyödyntää teemakohtaisesta tarkastelusta huolimatta kokonaisuutena.

Opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee huomioida oppimisen ja osaamisen arviointi. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa opettajan rooli on keskeinen. Tekoäly ja oppimisanalytiikka voivat harkiten käytettyinä työkaluina toimia apuna ja tukena opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa voimassa olevia perusteita kullakin koulutusasteella noudattaen. Tekoälypohjaisista työkaluista voi olla apua myös aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa.

Hyödynnettäessä tekoälyä oppimisprosessin ohjauksessa tai oppimistulosten arvioinnissa, on aina syytä arvioida sitä suhteessa tekoälyasetukseen, sillä kyseessä voi olla suuririskiseksi määritelty tekoälyjärjestelmä. Suuririskisten tekoälyjärjestelmien käyttö on sallittua, mutta käytölle on asetettu tiettyjä erityisiä velvoitteita, jotka tulevat noudatettavaksi.

Tekoälyn toiminnan ymmärtäminen, sen vaikutusten hahmottaminen sekä säädösperustaan tutustuminen on edellytys tekoälyn vastuulliselle ja turvalliselle käytölle myös arviointia suunniteltaessa.   


Päivitetty