Tiedote

Sosiaalialan osaamistarpeiden ennakointi: Tulevaisuuden hyvinvointityössä tarvitaan verkosto-osaajia ja kohtaamisen huippuammattilaisia

Ajankohtaista Ennakointi
Sosiaalialan työ on nivoutumassa osaksi laajaa monialaista verkostoa. Alan ammattilaisten odotetaan jatkossa toimivan sekä vuorovaikutuksen ja kohtaamisen asiantuntijoina että palvelurakenteiden kehittäjinä. Työssä tarvitaan taitoja ja keinoja, joilla edistetään kansalaisten hyvinvointia ja tuotetaan turvallisuutta luovia yhteiskunnallisia rakenteita. Näin toteaa raportissaan sosiaalialan tulevia osaamistarpeita ennakoinut työryhmä.

Osaamistarpeiden ennakointi koski sosiaalialan ehkäisevää ja korjaavaa työtä, jonka pääasiallisena kohderyhmänä on työikäinen väestö. Opetushallituksen tilaaman ennakoinnin toteutti asiantuntijayhteisö KPMG Oy sosiaalialan asiantuntijoista koostuneen työryhmän kanssa.

Monialaisuus vahvistuu kulttuuri- ja liikunta-alan suuntaan

Ennakointiryhmä näkee aikuisten parissa tehtävän sosiaalialan työn muotoutuvan tulevaisuudessa monialalaista yhteistyötä edellyttäväksi verkostomaiseksi toiminnaksi. Painotukset muuttuvat korjaavasta ongelmia ehkäisevään ja hyvinvointia edistävään toimintaan, mikä korostaa entisestään verkostotyöskentelyn hallinnan taitoja. Toimialojen rajapintojen loiveneminen asettaa uusia tarpeita muiden hyvinvointia tuottavien alojen ymmärtämiselle. Sosiaalialan ja esimerkiksi kulttuuri- tai liikunta-alan yhteiselle palveluiden kehittämiselle ennakoidaan kasvavaa kysyntää.

Palveluverkostojen lisääntyminen kasvattaa viestintätaitojen merkitystä. Erityisesti viranomaisviestinnän
on muututtava nopealukuisemmaksi ja selkeämmäksi. Koska palvelut sähköistyvät ja viestintä siirtyy yhä suuremmalta osin verkkoon, täytyy sosiaalialankin pysyä mukana digitalisaatiokehityksessä ja kehittää siihen liittyvää viestintäosaamista. Tätä tarvitaan viranomaispäätöksistä viestimisen lisäksi sosiaalialan työtä koskevassa imagoviestinnässä.

Tarvitaan osaamista digitaalisiin kohtaamisiin

Digitalisoitumisen myötä myös osa kohtaamistyöstä siirtyy sosiaaliseen mediaan ja muihin sähköisiin kanaviin. Uusille digitaalisen kohtaamisen innovaatioille ja sähköisten palveluiden kehittämisosaamiselle on jo lähiaikoina kasvavaa tarvetta. Sähköisten palvelualustojen hyödyntäminen edellyttää sosiaalialan ammattilaisiltakin hyvää osaamista tietovirtojen hallinnassa sekä tiedonkäsittelyssä ja -luokittelussa.

Osaamistarpeiden tunnistaminen tehtiin tulevaisuusskenaarioiden perusteella

Sosiaalialan osaamistarpeita työstettiin tulevaisuusskenaariotyöpajoissa syksyn 2016 ja kevään 2017 kuluessa. Tulevaisuudenkuvia muodostettiin niin lainsäädännöllisellä kuin arvoperusteisellakin tasolla.

Työ ajoittui hetkeen, jossa yhteiskunnallinen keskustelu palvelujärjestelmän tulevaisuudesta kävi kiivaana. Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio, valinnanvapauskokeiluilla etsittävät uudet ratkaisut palveluiden tuottamistapoihin ja palveluiden digitalisoituminen keskusteluttivat ennakointiryhmää. Samalla tutkittiin sosiaalialan työn ammatillisia rajapintoja, jotka tunnistettiin keskeisiksi hyvinvointialan verkostoja rakennettaessa.

Työryhmätyöskentelyn tulokset koottiin raporttiin, jossa alalla tunnistettavia osaamistarpeita tarkastellaan vaihtoehtoisten tulevaisuusskenaarioiden näkökulmista

Raportissa esitellään ennakointiryhmän työskentelyn kulku ja työn tulokset sekä ryhmän ajatuksia eri koulutustasoilla opetukseen tarvittavista muutoksista ja kehittämisen painopisteistä. Ennakointiprosessissa käytettiin Opetushallituksessa kehitettyä VOSE-ennakointimallia.

Lisätiedot

  • Opetusneuvos Ulla Taipale-Lehto, puh. 029 533 1207
  • Manager Jussi Nikander, KPMG Oy Ab, puh. 040- 714 8128