Uutinen

Meren yli ja maata pitkin – Star of Europe odottaa

Kokemuksia Nuorisotyö Erasmus+ Erasmus+ nuorisoalalle EU:n nuoriso-ohjelmat Ilmasto
Ulla Pötsönen raportoi eurooppalaisilta rautateiltä matkastaan Prahaan kansainväliseen Star of Europe -koulutukseen. Kokenut maata pitkin matkaaja haluaa matkapäiväkirjallaan kannustaa muitakin kokeilemaan ekologisempia ja elämyksellisempia matkustusmuotoja. Sitä silmällä pitäen hän lupautui jakamaan meille parhaat vinkkinsä hitaampaan matkustamiseen – tervetuloa Pötsösen kanssa laivan, junan ja potkurikoneen kyytiin!
Puolalaisen junan makuuhytti, aamupala ja hygieniatarvikkeet sekä Star of Europe -koulutuksen aikataulu.
Ensimmäinen osuus Ulla Pötsösen kotimatkaa Prahan Star of Europe -koulutuksesta sujui varsin miellyttävästi kakkosluokan lipulla puolalaisessa yöjunassa.

Osallistuin Opetushallituksen matka-avustuksen turvin Erasmus+ -ohjelman kansainvälisten nuorisovaihtojen Star of Europe -koulutukseen Prahassa, Tšekissä. Tällä kertaa raportti kertoo vähemmän itse koulutuksesta (joka muuten oli antoisa, inspiroiva, intensiivinen ja koronatilanteen vuoksi vähän kuumottavakin) ja sen sijaan enemmän matkasta sinne.

Olen vähentänyt lentomatkustamiseni ehdottomaan minimiin jo useita vuosia sitten. Syistä, jotka ovat varmaan kaikille tiedossa. En ole kuitenkaan lopettanut matkailua, päinvastoin. E.k.a (Ennen korona-ajanlaskun alkua) asuin ja työskentelin kahdessa maassa, joten pendelöin Suomen ja Tšekin väliä säännöllisesti. Reissasin myös muualla Euroopassa. Olen siis keskivertoa hieman kokeneempi maata pitkin matkailija, ja erityisesti reitit Suomesta Tšekkiin ovat tuttuja. Toivon, että raporttini rohkaisee muita kokeilemaan kestävämpiä matkustusmuotoja vapaa-ajalla, työmatkoilla tai nuorten kanssa vaihtoon lähdettäessä. 

Jos olet sitä mieltä, että maata pitkin matkustaminen on epämukavaa ja kallista, suosittelen silti tutustumaan vaihtoehtoihin! Hyvällä suunnittelulla matkustus on sekä mukavaa että kustannustehokasta. Myös matkanteon hitaus on fakta, jonka voi kääntää voitoksi esimerkiksi keskeytyksettömänä työaikana vaikkapa kirjoitustöihin. Parhaimmillaan reissu on kaverin kanssa, joten houkuttele kollega mukaan kokeilemaan.

Asianmukaiset appit lataukseen ja menoksi

TL;DR
Meno 
Matkapäivä 1: Mikkeli–Turku, Turku–Tukholma, yöpyminen laivassa
Matkapäivä 2: Tukholma–Kööpenhamina, Kööpenhamina–Flensburg, yöpyminen Flensburgissa
Matkapäivä 3: Flensburg–Hampuri, Hampuri–Berliini, Berliini–Praha
Paluu 
Matkapäivä 1: Praha–Varsova, yöpyminen junassa
Matkapäivä 2: Varsova–Helsinki lento potkurikoneella, yöpyminen Helsingissä
Matkapäivä 3: Helsinki–Mikkeli

Lippujen varaamisen aloitin matka-avustuksen vahvistuttua, noin kolme viikkoa ennen tapahtumaa. En käyttänyt mitenkään ylettömästi aikaa matkan ja vaihtoehtojen selailemiseen, koska reitti oli tuttu. Ensikertalaiselle suosittelen tätä varten Rail Planner -mobiilisovellusta. Interrailaajalle Rail Planner soveltuu myös istumapaikkavarausten tekoon, yksittäisten lippujen osto on kuitenkin helpompaa suoraan junayhtiöiden portaaleista. Organisaation matkasihteerit tai muut vastaavat eivät ehkä vielä kaikissa työpaikoissa ole ajan tasalla junamatkojen varauksissa, heitäkin siis kannattaa rohkaista ottamaan selvää vaihtoehdoista.

Suomesta lähdettäessä ehkä yleisin matkareitti kulkee Saksan halki, ja niinpä puhelimeen kannattaa ladata Deutsche Bahn Navigator -sovellus. Voisi melkein sanoa, että se toimii Pohjois- ja Länsi-Euroopan junamatkailun keskusvaraamona. Sen avulla voit selata reittejä ja hintoja sekä ostaa lipun suoraan sovelluksesta. Deutsche Bahnin (DB) kautta ostetut liput muodostavat matkaketjun eli jos jokin etappi pettää, matkustaja hoidetaan perille seuraavilla mahdollisilla yhteyksillä. Olen kuullut tarinoita myös hotelliyöpymisistä Deutsche Bahnin piikkiin, mikäli sellaiselle tulee tarve. Kyseessä on siis lentoyhtiöiden ja -allianssien kaltainen uudelleenreitityspalvelu.

Puhelimeen voi tarpeen mukaan ladata myös muiden läpikulkumaiden vastaavien yhtiöiden sovellukset. Minulla tätä matkaa ajatellen hyödyksi olivat Ruotsin Statens Järnvägar (SJ) ja Tšekin České dráhy (CD). Yleiseen reittien etsintään soveltuvat esim. Omio, Rome2Rio ja yllättävän usein myös Google Maps. Kaupunkien paikallisliikenteen vastaavat sovellukset säästävät aikaa ja hermoja, kun liput, kartat ja aikataulut saa esiin yhdellä selauksella. Näppärä ja intuitiivinen esimerkki on koko Puolan kattava Jakdojade

Mutka matkassa voi viedä viehättävälle pikkukaupunkilomalle

Matkani ensimmäinen etappi oli päästä Ruotsiin. Turusta liikennöivä Viking Grace oli perillä kello 6.30, joten terminaalista ehti hyvin aamupalan jälkeen junaan kohti Tanskaa ja manner-Eurooppaa. Termari täyteen teetä, evästä mukaan ja menoksi. 

Tällä kertaa en voinut hankkia koko menomatkaa Deutsche Bahnin lipunmyynnistä, koska ostovaiheessa tuli aina virheilmoitus. Luin Facebookin Maata pitkin matkustavat tai Tågsemester -ryhmistä, että Statens Järnvägarin lipunmyynnin rajapinta ei muutaman päivän tai viikon ajan ollut toiminut yhdessä Deutsche Bahnin kanssa. En uskaltanut jäädä odottelemaan vian korjautumista, vaan ostin alkumatkan Tukholmasta Kööpenhaminaan SJ:ltä ja loppupätkän DB:ltä.

Toinen normaalia jouhevaa lipun ostoa hieman hidastava seikka oli se, etten olisi saanut istumapaikkaa Kööpenhaminasta Hampuriin. En halunnut riskeerata ja vaihtaa paikkaa useamman kerran/seistä perjantai-iltapäivän ruuhkassa, joten valitsin vaihdollisen junayhteyden ja yövyin Hampurin sijaan Flensburgissa lähellä Tanskan rajaa. Pikkukaupunki, jossa ei varmasti koskaan muuten tulisi käytyä!

Muuten menomatkassa ei ollut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Viikonloppuna matkustaessa pääsin (?) seuraamaan muutamaa riehakkaalle kaupunkilomalle matkustavaa seuruetta, muun muassa Flensburgista Hampuriin reissaava ryhmä tarjosi minullekin Jägermaisteria – aamukahdeksalta ja mukaan otetuista kristallilaseista. Kieltäydyin kohteliaasti työmatkailuun vedoten.

Perillä Prahassa koulutus onkin sitten toisen raportin paikka.

Yllättävää ylellisyyttä ja tarvetta omien rajojen tuntemukselle 

Paluumatkalla testasin ensimmäistä kertaa tšekkiläistä yöjunaa Varsovaan. Kokemus oli tilanteesta ja ajankohdasta johtuen melkein ylellinen, vaikka kakkosluokassa matkustinkin. Juna oli lähes tyhjä, sain oman makuuhytin ja koppalakkisella vaunupalvelijalla (onko sellaista sanaa enää olemassa?) oli aikaa olla äärimmäisen kohtelias ja avulias. Lakanat ja pyyhe olivat valmiina ja hytissä oli pesuallas. Koska matkustajia oli niin vähän, jaettu wc ja suihku vaunun keskiosassa säilyivät puhtaina ja siisteinä koko matkan ajan. Herkkäunisen kannattaa kuitenkin ottaa mukaan korvatulpat, koska juna pitää ääntä yön mittaan.

Aamulla hyttiin tarjoiltu aamiainen oli iloinen yllätys! Samoin vanity bagissa oleva bambuhammasharja sekä luonnonkosmetiikkasaippua. Tuotteiden kilpailutus oli varmaan vahingossa mennyt niin sanotusti oikein; en todellakaan usko, että tuotteet ovat tarkoituksella ekologisia.

Varsovasta jouduin aikataulusyistä kiristämään vauhtia ja lentämään Suomeen. Toinen vaihtoehto olisi ollut bussi Baltian maiden kautta Tallinnaan, yhdellä yöpymisellä tai hardcore-reissaajalle suorana bussissa nukkuen. Yhtäjaksoista bussimatkaa voin suositella samalla varauksella kuin avantouintia tai muuta äärimmäistä aktiviteettia: etukäteen mietit, miksi lähdet mukaan tällaiseen, itse tekemisen aikana tuntuu (vähän) pahalta, mutta jälkikäteen tunnet olevasi rautaa.

Lennoksi Varsovasta valitsin potkurikoneella operoitavan yhteyden, jolloin päästöt jäävät noin kolmanneksen pienemmiksi kuin suihkukoneen vastaavat. Konetyypin voi tarkistaa yleensä jo vaihtoehtoja selatessa (ATR-72 tarkoittaa propellikonetta). Lopulta koko reissun ikävin vaihe oli lennon reilu myöhästyminen ja lentoasemalla iltamyöhäisellä odottelu. Olin Helsinki-Vantaalla vasta yhden aikaan aamuyöstä, joten viimeiset yöunet jäivät vähäisiksi, kun seuraavana aamuna palasin vielä junalla Mikkeliin.

Puntarissa säästöt ja päästöt

Lentämällä matkakustannukset Helsingistä olisivat olleet 160– 200 euroa, kun minun matkakuluni olivat 300 euroa. Molemmilla matkustustavoilla lisäkustannuksia olisi tullut kotimaan matkoista ja yöpymisestä Helsingissä, joten en laske niitä mukaan vertailuun.

Minulle tuli 50 euron ylimääräinen kulu siitä, että jouduin ostamaan liput erikseen menomatkalle. Jos junayhtiöiden rajapinnat olisivat toimineet normaalisti, olisin saanut matkan edullisemmin. Silloin päästäisiin lennon kanssa vertailukelpoisempaan summaan.

Olen myös koettanut laskeskella matkan päästöjä Co2-ekvivalenttikiloina. Olen vähän arka julkistamaan tarkkoja lukuja, koska ne ovat keskiarvoja löytämistäni laskureista  (VTT Lipasto, Atmosfair, Lentolaskuri, Ecopassenger, MyClimate, ICAO) ja voivat herättää monenlaisia kriittisiä kommentteja, jos joku päätyy toisenlaisiin lukuihin.

Summat ovat näillä keskiarvoilla: suora lento 740 kg ja minun matkani 270 kg. Eli vähemmän kuin yhdensuuntainen lento suihkarilla.

Ehkä riittävä tieto on, että päästöt jäivät todella paljon pienemmiksi. Ja että päästöjen laskeminen ei onnistu yhdestä paikasta näppärästi. Siihen toivon simppelimpiä laskureita ja apuvälineitä.

Hyviä työ- ja vapaa-ajan matkoja maata pitkin!

 

TOP10 matkavinkit

  1. Lataa puhelimeesi Rail Planner, Deutsche Bahn ja muiden reittisi varrella olevien maiden rautatieyhtiöiden sovellukset. Ostetut liput, reitin seuranta ja mahdolliset myöhästymistiedotteet näkyvät kätevästi sovelluksissa. 
  2. Ellet erityisesti nauti ravintolavaunun pikakahvista ja kelmuvoileivistä, mieti vaihtoajat niin, että ehdit syödä ja kahvitella. Aamiainen Hampurissa, lounas Berliinissä ja illallinen Prahassa ei kuulosta ollenkaan pahalta, vai kuinka?
  3. Liity jo ennen matkaa Maata pitkin matkustavat ja Tågsemester -Facebook-ryhmiin. Saat hyviä vinkkejä, matkakertomuksia ja vastauksia akuutteihin kysymyksiin tien päältä. Myös Man in seat 61 ja Maata pitkin matkustavat -nettisivustoilla on vinkkejä ja valmiita reittiehdotuksia junamatkustajalle. Kysele tuttujen kokemuksia, minullekin voi laittaa viestin (yhteystiedot jutun lopussa).
  4. Jos yhteydet pääkaupungista toiseen näyttävät kalliilta/täysiltä, kokeile pilkkoa matka niin että vaihdat tai yövyt jossain pienemmässä paikassa. Tutustut samalla Euroopan pikkukaupunkeihin.
  5. Yöjuna säästää matka-aikaa, ja on myös elämys! Manner-Euroopassa kulkee lukuisia yöjunareittejä, mm. Tukholmasta Malmöhön ja sesonkiaikana myös Tukholmasta Berliiniin. 
  6. Jos lennät, valitse potkurikone suihkukoneen sijaan. Laivoissa suosi rahti- ja henkilöliikenteen yhdistävää alusta sekä hitaampaa etenemistä, vältä pikalaivoja. 
  7. Mieti, onko lentäminen välttämätöntä laisinkaan. Neuvottele työnantajan kanssa junamatkan käyttämisestä työntekoon. Junien WiFi-yhteydet ovat suhteellisen toimivia, myös mobiiliverkko toimii useimmissa maissa. Kuulokkeet korville ja olet samanlaisessa etätyökuplassa kuin kotona. 
  8. Juttele työpaikkasi matkojen järjestämisestä vastaavien henkilöiden kanssa, tutustukaa vaikka yhdessä junalippujen ostoon ja varauskäytäntöihin.
  9. Tai matkusta jo alun perin mukavan hitaasti. Jos työnantaja sallii, varaa matkan tekoon viikonloppu/lomapäiviä ja pysähdy kiinnostaviin kaupunkeihin tai kyliin matkan varrella.
  10. Varaa palautumisaikaa matkan jälkeen ennen huipputärkeitä kokouksia, etenkin jos olet nukkunut junissa, busseissa tai muuten elänyt epäsäännöllisesti. Tämä on toki yksilö-, ikä- ja elämäntapakohtaista.
+1 Kaupan päälle vielä ekstravinkki: jaloittele, syö ja juo, lepää ja käy vessassa aina, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus!

 

Ulla Pötsönen
Mikkelin nuorisopalvelut ja Nuorisotyö ilmastotoivon rakentajana -hanke
etunimi.sukunimi [at] sivistys.mikkeli.fi