Kansainvälisten asiakkaiden ymmärtäminen on osa ammattitaitoa
Eurooppalaisia opettajia ja opiskelijoita yhteiseen työskentelyyn rohkaiseva eTwinning-alusta ja verkosto on muuttanut kokonaan Lapin koulutuskeskus REDU:ssa matkailualan opettajana työskentelevän Mari Jokelan opetustavan.
– Matkailualan oppikirjoja on hyvin vähän, joten me opettajat teemme oppimateriaalia paljon itse. Aloitin eTwinningin käyttämisen opetuksen tukena kymmenisen vuotta sitten. Tapasin Wienissä kontaktiseminaarissa itävaltalaisen opettajan, joka pyysi opiskelijoitamme mukaan liikekirjeenvaihtoprojektiin. Opiskelijat innostuivat ajatuksesta, sillä matkailuyrityksissähän he tulisivat kommunikoimaan erimaalaisten asiakkaiden ja matkanjärjestäjien kanssa ja nyt tarjolla oli ihan oikeita henkilöitä, joiden kanssa sitä pääsi harjoittelemaan.
Yhteistyön sujuminen jännitti alkuun opettajaakin, mutta Jokelan mukaan kansainvälistymistyössäkin on tärkeää ymmärtää, ettei kaikkea tarvitse osata itse.
– Aina laitteet eivät toimi tai on vaikeuksia saada yhteyttä, vaikka kaikkea olisi edellisiltana testattu. Näissä tilanteissa opiskelijakin voi ohjata opettajaa. Opetus on muutenkin muuttunut vuosien varrella työpajamaisempaan suuntaan, eli vähän kuten työpaikoillakin, samassa ryhmässä voi olla eri taustoilla toimivia ihmisiä.
Verkon kautta työskentely on lisännyt Jokelan opetukseen monipuolisesti erilaisia tietoteknisiä työkaluja. Arvokkaimpana hän pitää kuitenkin eTwinningin kautta saatuja kontakteja.
– Jos opiskeltavana aiheena on vaikkapa Euroopan matkailumaantiede, niin onhan se opetus aivan erilaista, kun siihen otetaan mukaan kumppaneita eri puolilta Eurooppaa kertomaan kotimaistaan. Projekteissahan ei opiskella ensisijaisesti kieliä, vaan kulttuurientuntemusta, joten varsinkin matkailualan opiskelijoiden on hyvä oppia niin sanotusti muidenkin englantia.
Ulkomaalaisen asiakkaan ymmärtäminen tärkeää
Mari Jokelalla on pitkä matkailualan kokemus ennen ammatilliseksi opettajaksi ryhtymistä ja hän pitää ammattitaitoaan edelleen aktiivisesti yllä. Syksyllä Jokela oli opintovapaalla kolme kuukautta, joista yhden hän työskenteli Etelä-Portugalissa oppaana. Matkalle lähtiessään hän sai astua matkailualan asiakkaan roolin lisäksi matkailualan asiakaspalvelijan saappaisiin.
– Jouduin miettimään, minkä pipon otan mukaan, kun mennessä siellä olisi 25 astetta, mutta seuraavien viikkojen aikana tilanne tulisi olemaan toinen. Omakohtainen kokemus siitä, miltä tuntuu, jos suomalaisena pääsee ulkomailla syömään päivällistä vasta kahdeksan jälkeen illalla, auttaa ymmärtämään kansainvälisten asiakkaiden odotuksia, kun he saapuvat matkalle meidän kotiseudulle.
Ammatillisen opetuksen eTwinning-lähettiläänä kuusi vuotta toimineelle Jokelalle tulee välillä viikoittain yhteydenottoja ja yhteistyöehdotuksia. Hän korostaa, että kaikkeen ei tarvitse kuitenkaan myöntyä.
– On tärkeää miettiä, mitä yhteistyöltä itse haluaa ja mitä opiskelijat tarvitsisivat. Jos kysyn opiskelijoilta, että kenen kanssa haluaisitte tehdä yhteistyötä, niin yleensä he vastaavat, että espanjalaisten kanssa. Mutta jos tiedossa on, että Leville tulee tänä talvena charter-lentoja Romaniasta, enkä itse tunne kulttuuria kovin hyvin, kannattaa harkita eTwinning-projektin tekemistä romanialaisten kanssa. Se on opettajastakin kiinni, että miten haluaa projektin myydä opiskelijoille.
Palaute opiskelijoilta on ollut erittäin positiivista.
Opiskelijat kokevat, että kansainvälistyminen on tärkeä osa ammatillisia opintoja."
– Ja onhan se kiva nähdä, että varsinkin nuoret, jotka eivät omatoimisesti lähtisi ulkomaille, tulevat kansainvälistymisjaksolta ihan uusin ajatuksin.
Eikä Jokela tarkoita pelkästään matkailualan opiskelijoita. Kansainvälisyys on koko oppilaitokselle tärkeä kehittämisen väline.
– Kansainvälisten asiakkaiden ymmärtäminen ja empatiakyky ovat tärkeitä työelämän taitoja joka alalla. Meillä REDUssa jokaiselle toimialalle on määritelty oma tavoite kansainvälisyyteen ja siihen on myös varattu resursseja.
Tietoa, ideoita ja kontakteja seminaarista
Kittilässä syksyllä järjestetyssä kansainvälistymistapahtumassa pohjoisen koulujen edustajat pääsivät syventymään osallisuuden ja digitaalisuuden teemoihin sekä tutustumaan Erasmus+ ja Nordplus -ohjelmien ja eTwinningin tarjoamiin kansainvälistymismahdollisuuksiin.
Matkailualan opettaja Mari Jokela oli pitämässä osallistujille työpajaa eurooppalaisesta yhteistyöstä ammatillisessa koulutuksessa. Työpajassa hyödynnettiin hänen suunnittelemaansa kansainvälisen yhteistyön suunnittelun työpaperia.
– Työpaperin täyttäminen selkiytti kokeneemmillekin osallistujille sitä, millä mallilla heidän toimintansa tällä hetkellä on ja miten sitä voisi kehittää. Akkreditoitujen oppilaitosten ja aloittelevien toimijoiden työpajaan osallistuneet edustajat pääsivät oppimaan toisiltaan. Annoin esimerkkejä ryhmän liikkuvuuden ja eTwinningin yhdistämisestä. Keskustelimme myös esimerkiksi kilpailutoiminnasta ja siitä, minkä ikäiset opiskelijat osallistuvat hankkeisiin ja millä perusteella opiskelijat valitaan. Uskon, että jokainen sai työpajasta eväitä eteenpäin, Jokela summaa.
Kittilän tapahtumaan osallistuneiden palaute vahvistaa Jokelan tuntemukset. Tässä palautteista muutama poiminta:
"Oli kivaa! Uusia ideoita. Paljon tuli pohtimista. Ihana tavata kollegoita. Monta tuli uutta tuttua. Ihan tolkuttoman kaunis paikka."
"Täysin uutta tietoa ja paljon avautui uusia mahdollisuuksia. Ehkä myös lisää töitä."
"Sain yleisinfon lisäksi myös oman organisaation erityiskysymykset face-to-face."
"Verkostoitumisesta uusia ideoita ja uusia kontakteja. Hienoa oli, kiitos!"
"Todella hyvä koulutus! Hyvin suunniteltu ja positiivisella otteella johdettu paketti. Osallistun myös seuraavan kerran."