Missä oppimis- ja harrastusympäristössä on lisätty yhteisöllisyyttä ja vähennetty yksinäisyyttä? - ehdota Cygnaeus-palkinnon 2022 saajaa!

Koronatilanne on varjostanut arkea jo pitkään. Lasten ja nuorten kokemukset yksinäisyydestä ovat lisääntyneet huolestuttavasti. Venäjän hyökkäys Ukrainaan aiheuttaa kuormitusta, pelkoa ja ahdistusta. Perusturvallisuuden tunteen vahvistamiseksi ja yksinäisyyden ehkäisemiseksi on entistä tärkeämpää niin eri koulutusasteilla kuin harrastustoiminnassa tulevaisuususkon, yhteisvastuullisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen. Yhteisvastuullisuuden ajatukseen sisältyvät yhteisöllisyys, myötätunto ja toisten ihmisten kunnioittaminen.
Opetushallitus etsii nyt esimerkkejä ansiokkaasta työstä yhteisöllisten oppimis- ja harrastusympäristöjen edistämiseksi. Palkittava toiminta vähentää yksinäisyyttä huomioimalla, kuulemalla ja kohtaamalla yhteisön jäsenet arvostavasti. Toivomme ehdotuksia konkreettisista tavoista pitää kaikki mukana.
Palkinnon saajan valitsevat Terapeutti Ville eli Ville Merinen ja VTT, dosentti Sofia Laine. Palkinto jaetaan tilaisuudessa, joka järjestetään marraskuussa 2022.
Pyydämme ehdotuksia vuoden 2022 Cygnaeus-palkinnon saajaksi 19.9.2022 mennessä.
Palkintona annettava Essi Renvallin suunnittelema Cygnaeus-mitali voidaan myöntää yksilölle, yhteisölle tai hankkeelle, joka toimii joko formaalin, informaalin ja non-formaalin oppimisen saralla.
Cygnaeus-palkinnon perusti kouluhallitus vuonna 1981 kunnioittamaan Suomen oppivelvollisuuskoulun isän Uno Cygnaeuksen (1810–1888) muistoa. Kouluhallituksen lakkauttamisen 1991 jälkeen tilalle perustettu Opetushallitus on jakanut palkinnon lähes vuosittain.