Tehdään yhdessä hyvää – työtä, jolla on merkitystä

Blogi
Koulutuksen kehittäminen Opetussuunnitelma Lukiokoulutus Yleissivistävä koulutus
Me koulumaailman toimijat olemme kokeneet ajoittain ikimuistoisia lukuvuosia. Sellaisena muistellaan taatusti pian päättyvää lukuvuottakin, kun koronatilanne on haastanut meidät kaikki toimimaan uudella tavalla. Tällä hetkellä päällimmäisinä tuntemuksina ovat varmasti jatkuva venyminen ja siitä tullut lisäkuormitus, mutta myös hyvin tehdyn poikkeusaikojen työn merkitys on syytä nostaa esiin.

Petri Lehikoinen

Opetusneuvos Petri Lehikoinen

Suomen tuhannet opettajat, rehtorit ja koulutuksen tukihenkilöt ovat tehneet yhdessä hyvää: työskennelleet ammattitaitoisesti ja sinnikkäästi poikkeuksellisessa tilanteessa, jotta sadat tuhannet opintietään käyvät lapset, nuoret ja aikuiset oppivat ja pärjäävät elämässään niin hyvin kuin näissä oloissa on mahdollista. Kiitos siitä koko Suomen kouluväelle – niin oppimisen edistäjille kuin itse oppijoillekin! On selviö, että etäopetusjaksojen jälkeen tarvitaan panostusta oppimisen ja hyvinvoinnin jälkihoitoon. Meidän on perusteltua luottaa siihen, että siinäkin onnistutaan.

Kokelaille tärkeät yo-kokeet onnistuttiin näissäkin oloissa järjestämään onnistuneesti. Siitä suuri kiitos lukioväelle, joka asiantuntevien rehtoreiden johdolla hoiti tutkintourakan luotettavasti.

Lukiokoulutuksessa oman haastekertoimensa korona-arkeen on tuonut ylioppilaskokeiden järjestäminen. Kuten eräs tuntemani lukion rehtori asian ilmaisee, ”viimeinen vuosi on ollut kuin heikoilla jäillä kulkemista”. Kokelaille tärkeät yo-kokeet onnistuttiin näissäkin oloissa järjestämään onnistuneesti. Siitä suuri kiitos lukioväelle, joka asiantuntevien rehtoreiden johdolla hoiti tutkintourakan luotettavasti.

Yli 20 vuotta lukion rehtorina kokeita järjestelleenä tiedän, kuinka herkkää ja tarkkaa tekemistä koepäivät erityisjärjestelyineen ovat normaalioloissakin – saatikka näinä aikoina. Lisäksi kiitoksen ansaitsee ylioppilastutkintolautakunta, joka panosti ennakointiin ja terveysturvallisuuden edistämiseen muun muassa koepäiviä uudelleen jakamalla ja ohjeita tarkentamalla. Onnittelut myös yo-kokelaille koeurakan hoitamisesta.

Tehdään LOPSeista yhdessä hyvä juttu

Samaan aikaan lukioväki on katsonut tulevaan ja tarttunut lukion opetussuunnitelmien, LOPSien, laatimishaasteeseen. Nyt voi sanoa, että olimme todella onnekkaita, että saimme Opetushallituksen LOPS-perusteet julkistettua marraskuussa 2019. Samalla käynnistettiin paikalliset LOPS-prosessit. Niinpä koronakriisin koittaessa keväällä 2020 LOPS-vaunut olivat paikallisesti jo niin hyvässä vauhdissa, ettei niitä kannattanut enää pysäyttää.

Toki koronan myötä on tullut kiviä tielle ja mutkia matkaan, mutta kentältä saamiemme tietojen mukaan LOPS-urakka on suurimmaksi osaksi edennyt hyvin. Opetushallituksen tekemän tilannekuvakyselyn mukaan helmikuun 2021 alussa paikallinen LOPS oli valmis tai lähes valmis noin 80 prosentilla lukioista. Lopuillakin se oli edistymässä riittävää vauhtia niin, että opetus lukioissa päästään aloittamaan uusien opetussuunnitelmien mukaan elokuussa 2021. 

Vireillä on myös oppivelvollisuuden laajentaminen, joten voimme todeta, että monta palloa on ilmassa. Pyritään ottamaan ne yhteistyössä yksi kerrallaan haltuun, ja tehdään yhdessä hyvää koulutukselle, jotta oppijoilla on tulevina vuosina taas entistä paremmat onnistumisen edellytykset opinnoissaan. 

Seuraava tavoitteemme on tukea opetussuunnitelmien toimeenpanoa ja tehdä uusista LOPSeista yhdessä hyvä juttu lukion arkeen. Opetushallitus tukee paikallisia toimijoita muun muassa tuottamalla verkkosivuille tukimateriaalia sekä järjestämällä loppukevään aikana lisää suuren suosion saaneita LOPS-tuunaamoja. Lukioiden kehittämisverkoston webinaarissa 3.5. esitellään muun muassa pian käynnistyvää lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelmaa. 

Voimia arvokkaaseen ja merkitykselliseen työhön!


Kirjoittaja

Petri Lehikoinen
Petri Lehikoinen
Opetusneuvos, yksikön päällikkö, Opetushallitus