Barja
- OhjelmatKansalaistoimintaErasmus+ nuorisoalalleEU:n nuoriso-ohjelmatEuroopan solidaarisuusjoukot
- suosituspeliaika noin 5 minuuttia
- Teillä on jonkin verran tietoa Barjasta. Tarvitsette kuitenkin lisätietoa voidaksenne jatkaa pelaamista.
- Kehitelkää ryhmänne kanssa Barjan hahmoa pidemmälle kokoamalla miellekarttaa.
- Listatkaa, kirjatkaa ja tarvittaessa piirtäkää karttaan tietoja Barjasta:
- Millaisia asioita Barjan tiedoista teidän mielestä puuttuu? Esimerkiksi missä Barja asuu? Minkä ikäinen Barja on? Miten Barja asuu? Keitä ihmisiä Barjan elämään kuuluu? Lisätkää siis lihaa luiden ympärille.
Kun olette tehneet tehtävän 1, voitte siirtyä tehtävään 2.
- suosituspeliaika noin 3-5 minuuttia
Tutkikaa seuraavaksi Barjan unelmia:
- Mitä unelmia Barjalla on jo tiedossa?
- Mitä Barja tavoittelee?
- Mistä muusta Barja unelmoi?
Tutkikaa myös alla olevaa ominaisuusvalikkoa. Valitkaa listasta ominaisuuksia, joita Barja mielestänne tarvitsee saavuttaakseen unelmansa ja selättääkseen haasteensa. Valitkaa ainakin 2 ominaisuutta, joiden näette tukevan Barjan matkaa.
- luova
- rauhallinen
- jännittynyt
- vitsikäs
- utelias
- innostunut
- ahkera
- touhukas
- empaattinen
- päättäväinen
- rehti
- tunteellinen
- haaveileva
- virkeä
- turhamainen
- vastuullinen
- ymmärtäväinen
- rento
- pohtiva
- myönteinen
- reipas
- epäluuloinen
- vilkas
- puhelias
- epätietoinen
Keskusteltuanne unelmista ja valittuanne ominaisuudet Barja on valmis matkaan ja tehtävään 3.
- suosituspeliaika noin 10 minuuttia
Seuraavaksi Barja törmää haasteisiin arjessa. Teidän tehtävänne on auttaa Barjaa selvittämään haasteet parhaansa mukaan.
Barja kuuluu lukion oppilashallitukseen. Se on suunnitellut projektia opiskelemisen edistämiseen. Barjan lukiossa on 400 oppilasta, ja oppilashallitukseen kuuluu 10 jäsentä. Oppilashallitus on hakenut projektille rahaa muun muassa Erasmus+ -ohjelmasta ja se on saanut kokoon yhteensä 3000 euroa. Oppilashallituksen pitää nyt päättää, mihin ja miten raha käytetään jotta se parhaiten tukee oppilaiden opiskelua.
Oppilashallituksella on paljon pohdittavaa. Käytetäänkö raha jokaisen opiskelijan hyväksi? Vai hankitaanko sillä välineistöä osalle oppilaista? Tulisiko raha käyttää oppimismatkaan ja tiedon keräämiseen? Oppilashallituksen pitää myös päättää, missä aikataulussa rahat käytetään.
1. Tutustukaa ryhmänä nuorisostrategian seuraavaan arvoon:
#8 Laadukasta oppimista
- Taustatietoa: Koulutus on edelleen avain aktiiviseen kansalaisuuteen, osallistavaan yhteiskuntaan ja työllistyvyyteen. Tästä syystä meidän on laajennettava näkemystämme 2000-luvun koulutuksesta painottaen enemmän monialaisia taitoja, opiskelijakeskeistä oppimista ja epävirallista koulutusta. Näin saavutetaan aidosti yhtäläinen ja yleinen pääsy laadukkaaseen oppimiseen.
- Tavoite: Yhdistetään ja parannetaan oppimisen eri muotoja varustaen nuoret 2000-luvun jatkuvasti muuttuvan elämän haasteisiin.
2. Toimikaa sen jälkeen oppilashallituksena. Pitäkää lyhyehkö kokous, jossa päätetään asioista. Joku ryhmästänne on Barja. Valitsitte hänelle ominaisuuksia edellisessä tehtävässä. Niistä voi olla hyötyä tässä tehtävässä.
Kun tehtävän 3 haaste on selätetty, voitte siirtyä tehtävään 4.
- suosituspeliaika noin 10 minuuttia
Vielä on tehtävää ennen unelman saavuttamista.
Barja kohtaa ennakkoluuloja muun muassa ikänsä vuoksi. Jotkut ovat arvostelleet hänen innokkuuttaan vaikuttaa asioihin. Samoin jotkut kyseenalaistavat hänen unelmansa toimia poliittisena vaikuttajana Euroopan tasolla.
1. Tutustukaa ryhmänä nuorisostrategian seuraavaan arvoon:
#1 EU:n tuominen lähelle nuoria
- Taustatietoa: Yhä suurempi osa nuorista ei luota EU:hun, ja heillä on vaikeuksia ymmärtää sen periaatteita, arvoja ja toimintaa. EU-prosessien sisältämät demokratiavajeet on myös tunnistettu yhdeksi euroskeptisyyden syistä nuorten keskuudessa.
- Tavoite: Edistetään nuorten yhteenkuuluvuuden tunnetta eurooppalaiseen projektiin, ja rakennetaan silta EU:n ja nuorten välille luottamuksen palauttamiseksi ja osallistumisen lisäämiseksi.
2. Suunnitelkaa Barjan reittiä politiikkaan.
- Jos hän on nyt alaikäinen, mitä erilaisia toimia hän voi tehdä voidakseen vaikuttaa?
- Miten hänen suunnitelmansa etenevät?
- Millaiset etapit hänen pitää saavuttaa toteuttaakseen unelmansa?
- Valitkaa 3 tärkeintä etappia, jotka Barjan on mielestänne saavutettava saadakseen unelmansa toteutumaan.
- Miettikää myös ensimmäistä askelta, jota Barja voisi jo nyt toteuttaa päästäkseen ensimmäiselle etapille.
Suoritettuanne tehtävän 4 voitte siirtyä tehtävään 5 tai jokeritehtävään.
- suosituspeliaika 5-10 minuuttia
- jos teillä on aikaa, voitte tehdä tämän tehtävän sijaan jokeritehtävän.
Barja on nyt selättänyt haasteita ja suunnannut kohti tulevaa ja omia unelmiaan. Matka Barjan kanssa alkaa kääntyä kohti loppuaan.
EU:n nuorisostrategian arvossa #11 Nuorisojärjestöt ja eurooppalaiset ohjelmat on nostettu esiin eurooppalaisten nuorisojärjestöjen ja ohjelmien merkitys eurooppalaisen yhteiskunnan luomisessa ja nuorten tulevaisuuden mahdollistamisessa. Eurooppalaisia ohjelmia ovat myös esimerkiksi Erasmus+ nuorisoalalle ja Euroopan solidaarisuusjoukot.
- Miten Barjan elämä jatkuu tästä eteen päin ?
- Millaisia ohjeita antaisitte Barjan matkaan?
- Millaisin mielin lähetätte Barjan matkaan?
- Voisiko Barja hyötyä Erasmus+ -ohjelman tai Euroopan solidaarisuusjoukkojen sisällöistä?
- Halutessanne voitte vilkaista ohjelmien sisältöjä.
- Valmistautukaa esittelemään Barja ja hänen matkansa muille ryhmille 1 minuutin hissipuheena.
- Aikaa esittelyyn on siis 1 minuutti.
- suosituspeliaika noin 15 minuuttia
- tehkää tämä tehtävän 4 jälkeen, jos teillä on aikaa
- jos valitsette jokeritehtävän, tehtävää 5 ei tarvitse tehdä.
Barja on pärjännyt hienosti ja matka kohti unelmia on selkeytynyt! Olette lähellä pelin päätöstä! Mitä vielä tarjoaisitte Barjalle, jotta unelmat ovat lähempänä tai saavutettavissa?
EU:n nuorisostrategian arvossa #11 Nuorisojärjestöt ja eurooppalaiset ohjelmat on nostettu esiin eurooppalaisten nuorisojärjestöjen ja ohjelmien merkitys eurooppalaisen yhteiskunnan luomisessa ja nuorten tulevaisuuden mahdollistamisessa. Eurooppalaisia ohjelmia ovat myös esimerkiksi Erasmus+ nuorisoalalle ja Euroopan solidaarisuusjoukot.
Jokeritehtävässä teillä on aikaa 5 minuuttia suunnitella projekti, joka tarjoaisi Barjalle mahdollisuuksia edetessä kohti unelmia.
- Projekti voi olla myös sellainen, joka tarjoaa Barjalle jotain uutta.
- Tarttukaa ensimmäisiin ideoihin ja kehittäkää projektia rohkeasti.
- Valmistautukaa esittelemään Barja ja projektinne muille ryhmille 1 minuutin hissipuheena.
- Aikaa esittelyyn on siis 1 minuutti.
Tehtävän jälkeen ryhmät kokoontuvat yhteen ja kaikki esittelevät projektinsa. Kaikki ryhmät kommentoivat toistensa projektia.
- suositusaika vapaavalintainen
Pian on aika hyvästellä Barja. Kiitos yhteisestä matkasta Barjan ja ryhmän kanssa!
Kokoontukaa nyt yhteen muiden ryhmien kanssa.
Pelin lopuksi ohjaaja esittää teille kysymyksiä.