

Barja
- ProgramMedborgaraktivitetErasmus+ UngdomssektornEU:s ungdomsprogramEuropeiska solidaritetskåren

Övning 1
- Rekommenderad speltid cirka 5 minuter.
- Ni vet en del om Barja. Men ni behöver få mer information för att kunna fortsätta spela.
- Utveckla figuren Barja vidare inom gruppen genom att göra en tankekarta.
- Anteckna, skriv och vid behov rita uppgifter om Barja i kartan.
- Vilka saker tycker ni att saknas i informationen om Barja? Till exempel var Barja bor? Hur gammal är Barja? Hur bor Barja? Vilka människor ingår i Barjas liv? Lägg alltså mer kött på benen.
När ni har gjort övning 1, kan ni gå vidare till övning 2.
Övning 2
- Rekommenderad speltid cirka 3–5 minuter.
Utforska nu Barjas drömmar:
- Vilka medvetna drömmar har Barja redan?
- Vad strävar Barja efter?
- Vad annat drömmer Barja om?
Studera också menyn med egenskaper nedan. Välj de egenskaper från den som ni tycker att Barja behöver för att kunna uppnå sina drömmar och övervinna sina utmaningar. Välj minst två egenskaper som ni anser att skulle stötta Barjas resa.
- kreativ
- lugn
- spänd
- rolig
- nyfiken
- entusiastisk
- flitig
- energisk
- empatisk
- beslutsam
- hygglig
- känslosam
- drömmande
- pigg
- fåfäng
- ansvarsfull
- förstående
- avslappnad
- grubblande
- positiv
- käck
- misstänksam
- livlig
- pratsam
- ovetande
När ni har diskuterat drömmarna och valt egenskaper, är Barja klar för sin resa och övning 3.
Övning 3
- Rekommenderad speltid cirka 10 minuter.
Härnäst stöter Barja på utmaningar i vardagen. Ert uppdrag är att hjälpa Barja att klara utmaningarna så gott det går.
Barja ingår i styrelsen för gymnasiets elevkår. Den har planerat ett projekt för att främja studierna. Barjas gymnasium har 400 elever och elevkårens styrelse har 10 medlemmar. Elevkåren har ansökt pengar för projektet bland annat från programmet Erasmus+ och har fått ihop totalt 3 000 euro. Nu ska styrelsen besluta till vad och hur pengarna ska användas så att det bäst stöttar elevernas studier.
Elevkårsstyrelsen har mycket att fundera över. Ska pengarna användas så att de gagnar alla elever? Eller ska de skaffa utrustning för en del av eleverna? Borde pengarna användas till en studieresa och insamling av information? Elevkårens styrelse måste också slå fast en tidtabell för pengarnas användning.
1. Bekanta er som grupp med följande värde i ungdomsstrategin:
#8 Lärande av god kvalitet
- Bakgrundsinformation: Utbildning är av avgörande betydelse för ett aktivt medborgarskap, ett inkluderande samhälle och anställbarhet. Vi måste därför vidga våra visioner om en utbildning för 2000-talet, med större fokus på överförbara färdigheter, studentcentrerat lärande och icke-formell utbildning. Då kan vi uppnå en verkligt rättvis och allmän tillgång till utbildning av god kvalitet.
- Mål: Integrera och förbättra olika former av lärande, förbereda ungdomarna för 2000-talets utmaningar, med ett liv i ständig förändring.
2. Föreställ er sedan att ni är elevkårsstyrelsen. Håll ett kort möte för att fatta beslut. En i er grupp är Barja. I föregående övning valde ni egenskaper åt Barja. De kan vara till nytta i den här övningen.
När utmaningen i övning 3 är löst, kan ni gå vidare till övning 4.
Övning 4
- Rekommenderad speltid cirka 10 minuter.
Barjas drömmar är inte ännu uppnådda. Det behövs ytterligare utveckling.
Barja möter fördomar bland annat på grund av sin ålder. Somliga har kritiserat Barja för att hen är så ivrig att påverka saker och ting. Likaså ifrågasätter vissa Barjas dröm att bli en politisk påverkare på europeisk nivå.
1. Bekanta er som grupp med följande värde i ungdomsstrategin:
#1 Föra EU närmare ungdomarna
- Bakgrundsinformation: Allt fler ungdomar saknar förtroende för EU och har svårt att förstå unionens principer, värderingar och funktionssätt. Det demokratiska underskottet i EU:s processer har också pekats ut som ett av skälen till ungdomarnas växande skepsis mot EU.
- Mål: Främja ungdomars känsla av samhörighet med det europeiska projektet och bygga en bro mellan EU och ungdomar i syfte att återskapa förtroendet och öka deltagandet.
2. Planera Barjas rutt till politiken.
- Om hen är minderårig nu, vilka olika saker kan hen företa sig för att kunna påverka?
- Hur kan hens planer framskrida?
- Vilka etapper måste hen uppnå för att förverkliga sin dröm?
- Välj de tre viktigaste etapperna som ni anser att Barja måste uppnå för att kunna förverkliga sin dröm.
- Fundera också över vilket första steg Barja skulle kunna förverkliga redan nu för att komma till den första etappen.
När ni har slutfört övning 4 kan ni gå vidare till övning 5 eller jokerövningen.
Övning 5
- Rekommenderad speltid 5–10 minuter.
- Om ni har tid, kan ni istället för den här övningen göra jokerövningen.
Barja har nu löst en utmaning och tagit sikte på framtiden och sina egna drömmar. Er resa med Barja börjar nå sitt slut.
Värde #11 Ungdomsorganisationer och europeiska program i EU:s ungdomsstrategi lyfter fram betydelsen av europeiska ungdomsorganisationer och program för att forma det europeiska samhället och skapa framtida möjligheter för unga. Europeiska program är till exempel Erasmus+ för ungdomssektorn och Europeiska solidaritetskåren.
- Hur fortsätter Barjas liv härifrån?
- Vilka råd skulle ni ge Barja som vägkost?
- Hur känner ni inför Barjas fortsatta väg?
- Kan Barja kanske få nytta av innehållet i programmen Erasmus+ eller Europeiska solidaritetskåren?
- Om ni vill kan ni ta er en titt på programmens innehåll.
- Förbered er att presentera Barja och hens väg i ett 1 minut långt hisstal för de andra grupperna.
- Ni har alltså 1 minut på er för presentationen.
Jokerövning
- Rekommenderad speltid cirka 15 minuter.
- Gör den här övningen efter övning 4, om ni har tid.
- Om ni väljer jokerövningen behöver ni inte göra övning 5.
Det har gått bra för Barja och resplanen mot drömmarna har klarnat! Ni är nära spelets slut! Vad mer skulle ni erbjuda Barja för att föra hen ännu närmare drömmarna eller göra dem lättare att uppnå?
Värde #11 Ungdomsorganisationer och europeiska program i EU:s ungdomsstrategi lyfter fram betydelsen av europeiska ungdomsorganisationer och program för att forma det europeiska samhället och skapa framtida möjligheter för unga. Europeiska program är till exempel Erasmus+ för ungdomssektorn och Europeiska solidaritetskåren.
I jokerövningen har ni fem minuter på er att planera ett projekt som skulle ge Barja möjligheter att komma närmare sina drömmars uppfyllelse.
- Projektet kan också vara sådant att det erbjuder Barja något nytt.
- Utgå från era första idéer och utveckla projektet modigt.
- Förbered er att presentera Barja och ert projekt i ett 1 minut långt hisstal för de andra grupperna.
- Ni har alltså 1 minut på er för presentationen.
Efter övningen samlas alla grupper och presenterar sina projekt. Alla grupper kommenterar varandras projekt.
Spelets avslutning
- Rekommenderad tid är fritt valbar.
Snart är det dags att ta avsked av Barja. Tack för den gemensamma resan med Barja och gruppen!
Ni samlas nu med de övriga grupperna.
Spelet avslutas med att handledaren ställer er frågor.