Hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi toisen kotimaisen kielen oppimisen vahvistaminen. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus on yhteistyössä laatinut kehittämisohjelman, jolla edistetään toisen kotimaisen kielen oppimista. Kehittämisohjelman myötä toteutetaan myös joulukuussa 2021 julkaistun Kansalliskielistrategian linjauksia (Valtioneuvoston julkaisuja 2021:87). Toisella kotimaisella kielellä tarkoitetaan tässä yhteydessä ruotsinkielisessä koulutuksessa opetettavaa suomen kieltä ja suomenkielisessä koulutuksessa opetettavaa ruotsin kieltä. Päävastuu kehittämisohjelman toimenpiteiden toteutuksesta on asetettu Opetushallitukselle. Kehittämisohjelma toteutetaan vuosina 2022–2023.
Lisätietoa kehittämisohjelmasta: Toisen kotimaisen kielen kehittämisohjelma (valtioneuvosto.fi)
Suomenkielisen ammatillisen koulutuksen perustutkintoon kuuluu yhden osaamispisteen verran toisen kotimaisen kielen opintoja. Ruotsinkielisen ammatillisen koulutuksen perustutkinnon toisen kotimaisen kielen laajuus on kaksi osaamispistettä. Työelämän asiakaspalvelutehtävissä tarvitaan taitoa palvella asiakkaita molemmilla kotimaisilla kielillä, joten kielitaidon vahvistaminen on tärkeää ammatillisen perustutkinnon yhteisten tutkinnon osien pakollisten kieliopintojen lisäksi.
Haun tavoitteena on vahvistaa toisen kotimaisen kielen opiskelua ammatillisessa koulutuksessa, erityisesti palvelualan työtehtävissä. Koulutuksen järjestäjä kohdentaa saamansa avustuksen turvin kehittämistoimia aloille, joissa tarvitaan taitoa palvella asiakkaita molemmilla kotimaisilla kielillä. Hanke toteutetaan hyödyntäen koulutuksen järjestäjien verkostoitumista ja muita yhteistyömuotoja.
Säädösperusta
- Valtionavustuslaki (688/2001)
- Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009) ja asetus (1766/2009)
Valtionavustusten yleiset tavoitteet
- yhteiskunnallinen vaikuttavuus
- ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden parantuminen
- kansallisen, alueellisen sekä kansainvälisen yhteistyön vahvistuminen
- työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittäminen
- uusien ammatillisen koulutuksen toimintamallien kehittyminen