Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt hallitusohjelman mukaisesti lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen oppimisen tuen kehittämisohjelman. Opetushallitus vastaa valtionavustuksella rahoitettavan kehittämistoiminnan käynnistämisestä, ohjaamisesta, seurannasta ja tulosten raportoinnista.
Kehittämisohjelman tavoitteena on selkiyttää ja kehittää oppimisen tuen järjestelmää lukio- ja ammatillisessa koulutuksessa. Kehittämistoimet voivat koskea myös koulutuksen järjestäjien järjestämän tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen opiskelijoita. Näin parannetaan opiskelijoiden edellytyksiä toisen asteen tutkinnon suorittamiseen ja vahvistetaan opiskelijoiden hyvinvointia, mikä vähitellen nostaa koulutus- ja osaamistasoa ja turvaa osaavan työvoiman saatavuutta. Ohjelman aikana voidaan toteuttaa pilotteja, joiden avulla toimintatapoja kehitetään opiskelijoiden tueksi.
Lukiolain mukaisesti opiskelijalla, jolla on kielellisten erityisvaikeuksien tai muiden oppimisvaikeuksien vuoksi vaikeuksia suoriutua opinnoistaan, on oikeus saada tarpeidensa mukaisesti erityisopetusta ja muuta oppimisen tukea. Tukea on oikeus saada riippumatta oppimisvaikeuksien syistä. Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2019 mukaan erityisopetus ja muu oppimisen tuki mahdollistavat opiskelijoiden yhdenvertaisen aseman.
Oppimisen tuella tarkoitetaan laajaa kokonaisuutta, jonka muodostavat erityisopetus ja muu oppimisen tuki, opinto-ohjaus sekä muut opiskelijan opiskeluvalmiuksia ja hyvinvointia tukevat toimet. Oppimisen tuen keskiössä on opiskelija, jonka hyvinvointi, jaksaminen ja opintojen sujuvuus ovat tuen tavoitteina. Tähän sisältyy opiskelijoiden ohjauksen ja tukitarpeiden nykyistä systemaattisempi kartoittaminen sekä opiskelijan hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn vahvistaminen pedagogisten tukitoimien ja yhteisöllisen opiskeluhuollon avulla.
Oppimisen tuen vahvistaminen edistää opintojen saavutettavuutta ja opiskelijoiden yhdenvertaisuutta. Tuen tarpeen tunnistamisessa ja tuen järjestämisessä pyritään varhaiseen puuttumiseen. Erityistä huomiota kiinnitetään jatko-opintovalmiuksien kehittämiseen niillä opiskelijoilla, jotka tarvitsevat oppimiseensa tukea.
Oppimisen tukea kehitetään moniammatillisena yhteistyönä koko oppilaitosyhteisön sekä alueen muiden toimijoiden kanssa. Opiskelijat huomioidaan oman hyvinvointinsa ja tuen tarpeidensa asiantuntijoina, ja otetaan mukaan oppimisen tuen suunnitteluun ja kehittämiseen. Tavoitteena on kehittää oppilaitoksissa toimintakulttuuria, joka ottaa huomion opiskelijan vahvuudet ja erityisopetuksen tarpeet yksilöllisesti.
Lukiokoulutuksessa panostetaan ohjaukseen ja moniammatilliseen tukeen siten, että jokainen opiskelija saa tarvitsemansa tuen siirtyäkseen koulupolulla eteenpäin. Tukea kohdistetaan erityisesti niille nuorille, jotka ovat vaarassa jäädä jälkeen opinnoissa tai keskeyttää opintonsa.
Oppimisen tuen vahvistamista tukee vuonna 2022 laadittu lukiokoulutuksen laatustrategia, jonka laatutekijöitä ovat laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri sekä lukiokoulutuksen saavutettavuus. Lähes kaikissa suurissa ja keskisuurissa lukioissa järjestetään erityisopetusta, mutta monissa pienemmissä lukioissa erityisopetusta ei kyetä antamaan lain edellyttämällä tavalla erityisopettajien riittämättömän saatavuuden takia. Tilanne asettaa eri lukioiden opiskelijat eriarvoiseen asemaan.
Valtionavustusten avulla on tarkoitus selkiyttää ja kehittää oppimisen tuen järjestelmää lukiokoulutuksessa siten, että jokainen lukio-opiskelija saisi riittävää ja oikea-aikaista tukea lukio-opintoihin, ylioppilastutkintoon ja jatko-opintoihin valmistautuessa. Näillä toimilla tuetaan opiskelijoita etenemään opinnoissaan ja vähennetään keskeyttämisiä.