I enlighet med regeringsprogrammet har undervisnings- och kulturministeriet inlett ett utvecklingsprogram för stöd för lärandet inom gymnasieutbildning och yrkesutbildning. Utbildningsstyrelsen ansvarar för inledandet, styrningen och övervakningen av den utvecklingsverksamhet som finansieras med statsunderstödet samt för rapporteringen av resultaten.
Målet med utvecklingsprogrammet är att förtydliga och utveckla stödsystemet för lärandet inom gymnasie- och yrkesutbildningen. Utvecklingsåtgärderna kan även gälla studerande inom utbildning som handleder för examensutbildning. På så sätt förbättrar man de studerandes förutsättningar att avlägga examen på andra stadiet och stärker de studerandes välbefinnande, vilket gradvis höjer utbildnings- och kompetensnivån och tryggar tillgången på kompetent arbetskraft. Under programmets gång kan man genomföra pilotprojekt för att utveckla verksamhetssätten som stöd för de studerande.
Enligt gymnasielagen har en studerande som på grund av särskilda språkliga svårigheter eller andra inlärningssvårigheter har svårt att klara av sina studier rätt till specialundervisning och annat stöd för lärandet. Man har rätt till stöd oberoende av orsakerna till inlärningssvårigheterna. Enligt grunderna för gymnasiets läroplan 2019 möjliggör specialundervisning och annat stöd för lärandet en jämlik ställning för de studerande.
Med stöd för lärandet avses en omfattande helhet som består av specialundervisning och annat stöd för lärandet, studiehandledning samt andra åtgärder som stöder den studerandes studiefärdigheter och välbefinnande. Stödet för lärandet fokuserar på den studerande vars välbefinnande och ork tillsammans med smidiga studier är syftet med stödet. I detta ingår en mer systematisk kartläggning av de studerandes handledning och stödbehov samt att stärka den studerandes välbefinnande och studieförmåga genom pedagogiska stödåtgärder och generellt inriktad elevhälsa.
Stärkande av stödet för lärandet främjar studiernas tillgänglighet och likabehandlingen av de studerande. Vid identifieringen av stödbehovet och ordnandet av stödet strävar man efter ett tidigt ingripande. Särskild uppmärksamhet fästs vid att utveckla färdigheterna för fortsatta studier för de studerande som behöver stöd för sitt lärande.
Stödet för lärandet utvecklas som ett mångprofessionellt samarbete med hela läroanstaltsgemenskapen och andra regionala aktörer. De studerande beaktas som experter på sitt eget välbefinnande och stödbehov och tas med i planeringen och utvecklandet av stödet för lärande. Målet är att utveckla en verksamhetskultur vid läroanstalterna som beaktar de studerandes styrkor och behov av specialundervisning individuellt.
Inom gymnasieutbildningen satsar man på handledning och multiprofessionellt stöd så att alla studerande får det stöd de behöver för att gå vidare på utbildningsvägen. Stödet riktas särskilt till de unga som riskerar att hamna på efterkälken eller avbryta sina studier.
Stärkandet av stödet för lärandet stöds av kvalitetsstrategin för gymnasieutbildningen som utarbetades 2022 och vars kvalitetsfaktorer är högklassigt lärande, välbefinnande och delaktighet, en verksamhetskultur stadd i utveckling samt gymnasieutbildningens tillgänglighet. I nästan alla stora och medelstora gymnasier ordnas specialundervisning, men i många mindre gymnasier kan specialundervisning på grund av att antalet speciallärare är otillräckligt inte ges på det sätt som lagen förutsätter. Situationen försätter de studerande vid olika gymnasier i en ojämlik ställning.
Syftet med statsunderstöden är att förtydliga och utveckla stödsystemet för lärandet inom gymnasieutbildningen så att varje gymnasiestuderande får tillräckligt stöd i rätt tid med tanke på gymnasiestudier, studentexamen och fortsatta studier. Med dessa åtgärder stöder man de studerande att avancera i sina studier och minskar antalet avbrutna studier.