Avustettavien lukiokoulutuksen hankkeiden yleisenä tavoitteena on kehittää ja laajentaa digitaalisten oppimisympäristöjen, työvälineiden, sovellusten, sisältöjen ja palvelujen käyttöä oppimisessa, opetuksessa ja ohjauksessa sekä koulutuksen järjestämisessä. Hankkeilla tuetaan lukion opetussuunnitelmien toimeenpanoa sekä vahvistetaan lukiokoulutuksen laatua ja saavutettavuutta. Lisäksi hankkeilla pyritään edistämään lukiokoulutuksen järjestäjien, oppilaitosjohdon ja opettajien verkostoitumista ja yhteistyötä, myös yli koulutusmuotojen. Hankkeessa syntyvien tuotosten ja niihin liittyvän osaamisen tulisi olla hankkeen päättyessä osa koulutuksen järjestäjien pysyvää toimintaa.
Avustettavien hankkeiden edellytetään tekevän yhteistyötä Lukioiden kehittämisverkoston (LUKE) kanssa alueellisesti ja valtakunnallisesti sekä osallistuvan kansalliseen digitaaliseen oppimiseen, opetukseen ja ohjaukseen liittyvään kehittämistyöhön. Hankkeiden tulee pyydettäessä kuvata toimintaansa ja tulokset Opetushallituksen osoittamassa verkkopalvelussa. Hankkeen tuotokset tulee saattaa avoimesti kaikkien koulutuksen järjestäjien käyttöön ja järjestää näiden käyttöönottoa tukevaa toimintaa.
Hankkeet voivat keskittyä yhteen tai useampaan alla olevista neljästä painopisteestä:
- Toimintakulttuurin uudistaminen. Hankkeessa kehitetään ratkaisuja, jotka edistävät laaja-alaista osaamista, tukevat oppiaineiden välistä yhteistyötä ja mahdollistavat opiskelijoiden yhteisöllisen ja itsenäisen työskentelyn. Lisäksi edistetään yhteistyötä ja verkostoitumista lukiokoulutuksen järjestäjien, oppilaitosjohdon ja opettajien välillä, myös yli koulutusmuotojen.
- Oppimisympäristöjen laajentaminen. Hankkeessa kehitetään oppimisympäristöjä, jotka yhdistävät digitaalisen ja fyysisen oppimisympäristön pedagogisesti mielekkäällä tavalla. Hankkeessa keskitytään lukion oppimisympäristöjen laajentamiseen ja monipuolistamiseen kehittämällä yhteisiä digitaalisia oppimisympäristöjä sekä yhteistyömalleja muiden toisen asteen koulutuksen järjestäjien, korkeakoulujen, työelämän ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.
- Etä- ja hybridiopetuksen laadun ja saatavuuden turvaaminen. Hankkeessa keskitytään etä- ja hybridiopetuksen laadun ja saatavuuden edistämiseen kehittämällä digipedagogiikkaa, teknologisten ratkaisujen käyttöä sekä uudistamalla lukion toimintamalleja.
- Oppimisanalytiikan ja tekoälyn hyödyntäminen. Hankkeessa edistetään tekoälyn ja oppimisanalytiikan hyödyntämistä mm. palautteen antamisessa, opintojen etenemisen seurannassa sekä opetuksen, ohjauksen ja tuen kohdistamisessa yksilöllisesti yhteistyössä muiden toisen asteen oppimisanalytiikka -hankkeiden kanssa.
Rakennuskustannusten (mukaan lukien mahdolliset suunnittelukustannukset), kaluste- ja varustehankintojen sekä opetusteknologisten laitehankintojen yhteenlasketut kokonaiskustannukset voivat olla enintään 30 % hankkeen kokonaiskustannuksista.
Säädösperusta
- Valtionavustuslaki 688/2001
- Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettu laki 1705/2009