Statsunderstöd

Främjande av innovativa lärmiljöer i gymnasieutbildningen 2022

Gymnasieutbildning Digitalisering Lärmiljö
Status
Avgjord
Ansökningstid
18.2.2022 – 14.4.2022 kl 16:15
Ansökningsblankett
Statsunderstöd
1 415 000 €
Mer information
Undervisningsrådet Kristian Smedlund, tfn 029 533 1286, kristian.smedlund@oph.fi

Ett allmänt mål för projekten inom gymnasieutbildning som beviljas understöd är att utveckla och utvidga användningen av digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer, innehåll och tjänster i lärandet, undervisningen och handledningen samt i ordnandet av utbildningen. Projekten stöder implementeringen av läroplanerna för gymnasiet samt stärker kvaliteten på och tillgången till gymnasieutbildningen. Med projekten eftersträvas också att främja nätverksbildningen och samarbetet mellan anordnarna av gymnasieutbildning, läroanstaltens ledning och lärarna, även mellan olika utbildningsformer. Produkterna som tas fram inom projekten och därtill hörande kunnande bör vara en del av utbildningsanordnarnas stadigvarande verksamhet då projektet avslutas.

Det förutsätts att projekten som understöds samarbetar med utvecklingsnätverket för gymnasierna (LUKE) både på regional och på nationell nivå och att de deltar i det nationella arbetet för att utveckla digitaliseringen inom lärandet, undervisningen och handledningen. Projekten ska på begäran redogöra för sin verksamhet och sina resultat i en av Utbildningsstyrelsen anvisad nättjänst. Produkterna som tas fram inom projektet ska delas öppet så att de kan användas av alla utbildningsanordnare och man ska ordna verksamhet som stöder ibruktagandet av dem.

Projekten kan fokusera på ett eller flera av de fyra tyngdpunkterna nedan:

  • Förnya verksamhetskulturen. Projektet utvecklar lösningar som främjar mångsidig kompetens, stöder samarbete över läroämnesgränserna och ger de studerande möjlighet att arbeta tillsammans och på egen hand. Projektet främjar också samarbete och nätverksbildning mellan utbildningsanordnarna, läroanstaltens ledning och lärarna, även mellan olika utbildningsformer.
                  
  • Utvidga nya lärmiljöer. Projektet utvecklar lärmiljöer som kombinerar digitala och fysiska lärmiljöer på ett pedagogiskt ändamålsenligt sätt. Projektet fokuserar på att utvidga gymnasiets lärmiljöer och göra dem mångsidigare genom att utveckla gemensamma digitala lärmiljöer samt samarbetsmodeller med andra utbildningsanordnare på andra stadiet samt med högskolor, arbetslivet och aktörer inom tredje sektorn.
     
  • Trygga kvaliteten på och tillgången till distans- och hybridundervisning. Projektet fokuserar på att främja kvaliteten på och tillgången till distans- och hybridundervisning genom att utveckla digital pedagogik och användningen av tekniska lösningar samt genom att förnya verksamhetsmodellerna i gymnasiet.
     
  • Använda lärandeanalytik och artificiell intelligens. Projektet främjar, i samarbete med andra projekt inom lärandeanalytik på andra stadiet, användningen av artificiell intelligens och lärandeanalytik bland annat när det gäller att ge respons, följa upp framstegen i studierna och individualisera undervisning, handledning och stöd.

De sammanlagda kostnaderna för byggnadsarbete (inklusive eventuella kostnader för planering), inköp av möbler och redskap samt undervisningsteknik kan utgöra högst 30 procent av projektets totala kostnader.

Rättsgrund

  • Statsunderstödslagen 688/2001
  • Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet 1705/2009

Understöd kan endast beviljas kommuner, samkommuner eller privata utbildningsanordnare med antingen skyldighet eller tillstånd att ordna gymnasieutbildning eller att driva en läroanstalt. Statliga läroanstalter kan medverka i projekt som får statsunderstöd, men inte själva vara mottagare av statsunderstöd.

Det är i första hand önskvärt att ansökningarna är samprojekt som genomförs av flera anordnare av gymnasieutbildning. I samprojekt har den anordnare av gymnasieutbildning som är huvudansvarig sökande ansvar för ansökan i sin helhet och för projektets administration, genomförande, ekonomi och redovisning. Samarbetspartnerna, som alla har en egen delgenomförandeplan och budget, ska nämnas på ansökningsblanketten. Samarbetspartnerna i ett samprojekt ska vara utbildningsanordnare som är behöriga att söka understöd och de berörs av samma villkor och skyldigheter som den sökande organisationen. Samarbetspartnerna ska göra upp ett samarbetsavtal tillsammans med den huvudansvariga sökande.

Alternativt kan utbildningsanordnarna ensamma ansöka om understöd för ett projekt som genomförs av en utbildningsanordnare.

Av anslaget under moment 29.20.35.03 i statsbudgeten för år 2022 utlyser Utbildningsstyrelsen statsunderstöd till ett belopp av ungefär 1,4 miljoner euro för att främja innovativa lärmiljöer inom gymnasieutbildningen.

Statsunderstöd beviljas för högst 90 procent av projektets totala kostnader, vilket innebär att projektets självfinansieringsandel är minst 10 procent.

Som kostnader för utrustning godkänns även leasingkostnader under projekttiden, om utrustningen används i projektet. Dessa leasingkostnader ska uppges i projektets kostnadskalkyl under punkten "Anskaffning av utrustning".

Understödet får inte användas för att finansiera understödsmottagarens basverksamhet. Understödet kan i liten omfattning användas för fortbildning för undervisningspersonalen, om detta är motiverat med tanke på genomförandet av projektet.

Utbildningsstyrelsen reserverar en del av anslaget för en eventuell fortsatt finansiering av de mest verkningsfulla projekten som åren 2020 och 2021 har beviljats finansiering för att utveckla lärmiljöer.

Användningstiden börjar från och med datumet på understödsbeslutet och avslutas 31.7.2024.

Ansökan om understöd görs på en digital ansökningsblankett. Ansökningstiden avslutas 14.4.2022 klockan 16.15.

Den sökande ska ta del av de allmänna anvisningarna för sökande och användare  av statsunderstöd.

Ytterligare information och rådgivning ges av:

Undervisningsrådet Kristian Smedlund, tfn 029 533 1286 (svenskspråkig utbildning)

Undervisningsrådet Kimmo Koskinen, tfn 029 533 1107 

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn [at] oph.fi

Ansökningarna bedöms utifrån följande kriterier:

  • projektets mål och verksamhet för att nå målen
  • de konkreta resultat som eftersträvas med projektet
  • möjligheten att skala upp projektets resultat och produkter 
  • hur realistisk projektets kostnadskalkyl är
  • åtgärderna för att sprida resultaten och produkterna
  • utvärderings- och rapporteringsverksamhet som ingår i projektet.

Utvecklingsverksamheten ska följa de nationella läroplansgrunderna. I projekten kan ingå utvärderings- och rapporteringsverksamhet som stöder utvecklingsarbetet. Dessutom kan projekten kopplas till examensarbeten eller annan vetenskaplig forskning.

Ett projekt som får understöd ska eftersträva resultat eller produkter som också kan spridas i större omfattning. Det är önskvärt att resultaten i mån av möjlighet sprids på både finska och svenska. 

Besluten om finansiering fattas när alla ansökningar är behandlade. Besluten skickas från Utbildningsstyrelsens elektroniska statsunderstödssystem till de aktörer som anges i ansökan.