Yhdellä hakemuksella voi hakea avustusta vain jompaankumpaan tavoitealueeseen. Tavoitealue valitaan hakulomakkeella. Mikäli koulutuksen järjestäjä haluaa hakea molempiin, tulee tehdä kaksi eri hakemusta.
Valtionavustusta myönnetään enintään 90 % kokonaismenoista, joten koulutuksen järjestäjän omarahoitusosuus on vähintään 10 %. Määrärahaa ei voi käyttää sosiaali- ja terveyspalvelujen toiminnan rahoittamiseen. Avustusta ei voi käyttää avustuksen saajan opetuksen, ohjauksen ja muun perustoiminnan rahoittamiseen eikä sellaiseen kehittämistoimintaan, johon on saatu muuta valtionavustusta. Laite-, väline- ja ohjelmistohankinnat ovat sallittuja ainoastaan perustelluista syistä ja ne voivat olla enintään 10 % hankkeen hyväksytyistä kokonaismenoista. Laitekustannuksiksi hyväksytään myös hankkeen käytössä olevien laitteiden leasing-kulut hankkeen keston ajalta. Rakentamiskustannuksia ja kalustehankintoja ei hyväksytä hankkeen kustannuksiksi.
Avustuksen käyttöaika alkaa avustuspäätöksen päiväyksestä ja päättyy 31.7.2025.
Tavoitekokonaisuus 1: Ankkuritoiminta toisen asteen oppilaitoksissa nuorten jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemiseksi.
Määrärahasta suunnataan 3 miljoonaa euroa ankkuritiimien ja -toiminnan kanssa tehtävään yhteistyöhön ammatillisessa koulutuksessa ja lukioissa. Kehittämistyön tavoitteena tulee olla nuorten väkivaltaisen käyttäytymisen, jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisy. Toimilla voidaan esimerkiksi kehittää ja innovoida vuorovaikutuksen rakenteita ja tiedonkulkua koulutuksen järjestäjien ja ankkuritiimien välillä tai luoda ja pilotoida erilaisia toimintatapoja ja yhteistyökäytäntöjä oppilaitosyhteisön turvallisuuden edistämiseksi.
Ankkuritoimintaa toteutetaan moniammatillisessa tiimissä, johon kuuluu asiantuntijoita poliisista, sosiaalitoimesta, terveystoimesta ja nuorisotoimesta. Ankkuritiimit voivat tehdä yhteistyötä opetustoimen kanssa. Tämän yhteistyön kehittäminen on keskiössä avustuksella tuettavassa toiminnassa. Koulutuksen järjestäjät, joiden kunnissa ei ole ankkuritoimintaa, voivat kehittää avustuksella oppilaitosten, nuorisotoimen ja poliisin välistä yhteistyötä.
Ankkuritoiminta perustuu yhteisille kansallisille toimintaperiaatteille ja tavoitteille, jotka on kuvattu Ankkuritoiminnan käsikirjassa.
Avustettavien hankkeiden edellytetään tekevän alueellista ja valtakunnallista yhteistyötä ankkuritoiminnan kanssa. Verkostoituminen muiden tähän tarkoitukseen avustusta saavien hankkeiden kanssa on suositeltavaa ml. vastaavaa avustusta saava perusopetuksen kehittämistoiminta ja kuntien nuorisotyö.
Hankkeiden tulee kuvata toimintansa tulokset Opetushallituksen osoittamassa verkkopalvelussa. Hankkeen tulokset tulee saattaa avoimesti kaikkien koulutuksen järjestäjien käyttöön ja luovuttaa Opetushallitukselle valtakunnallista levittämistä ja vakiinnuttamista varten.
Tavoitekokonaisuus 2: Opetus- ja ohjaushenkilöstön hyvinvointi- ja turvallisuusosaamisen vahvistaminen sekä kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää ennaltaehkäisevän toimintakulttuurin kehittäminen.
Määrärahasta suunnataan 1,6 miljoonaa euroa ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen järjestäjien hankkeisiin, joilla tuetaan kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisten toimenpiteiden kehittämistä sekä tuetaan kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää ehkäisevän valtakunnallisen toimenpideohjelman toteutumista. Lisäksi avustuksella vahvistetaan hyvinvointi- ja turvallisuusosaamista oppilaitoksissa. Edellä mainitut toimet tukevat 1.8.2023 käyttöön otettavan koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelman kehittämistä ja paikallista toimeenpanoa.
Hankkeet voivat keskittyä esimerkiksi yhteen tai useampaan alla olevista painopisteistä:
Vahvistetaan opiskelijoiden vuorovaikutustaitoja ja kehitetään heidän hyvinvointiaan tukevia toimintatapoja. Kehittämistoiminnassa innovoidaan yhdessä opiskelijoiden kanssa sellaisia oppimisympäristöjä ja monipuolisia työtapoja, jotka tukevat opiskelijoiden keskinäistä vuorovaikutusta ja hyvinvointia. Kehittämistoiminnassa voidaan luoda käytäntöjä ja menetelmiä erilaisten tunnetaitojen oppisen ja opetuksen tueksi. Opiskelijoiden hyvinvoinnin seuraamiseksi kehitetään heille suunnattuja hyvinvointi- tai elämäntyytyväisyyskyselyjä sekä digitaalisia välineitä tarvittavan tuen hakemiseen.
Luodaan kohtaamisen paikkoja ja toimintatapoja oppilaitosten aikuisille ja opiskelijoille ja varmistetaan niiden pysyvyys oppilaitosten vuorovaikutuksen rakenteissa: Hankkeissa kehitetään matalan kynnyksen fyysisiä tai digitaalisia kohtaamisen paikkoja, joissa voivat olla niin opiskelijat, nuorisotyöntekijät kuin opettajat sekä muu oppilaitoksen henkilöstö. Tuodaan kohtaamisen paikkoihin mukaan matalan kynnyksen hyvinvointivalmennuksia kuten ONNI-toiminta.
Vahvistetaan täydennyskoulutuksella ja tukimateriaaleilla toisen asteen opetushenkilöstön hyvinvointi- ja turvallisuusosaamista: Kehittämistoiminnassa tuotetaan täydennyskoulutusta ja erilaisia tukimateriaaleja oppilaitosten hyvinvointi- ja turvallisuustyön toteuttamiseen sekä erilaisten ongelmatilanteiden varalle. Keskiössä ovat erityisesti varhaisen tunnistamisen ja tuen taidot sekä erilaisten ongelmien puheeksi otto ja niihin puuttuminen oikea-aikaisesti. Tukimateriaali valmistellaan yhdessä opiskelijoiden kanssa ottaen huomioon myös huoltajien ja tarvittavien yhteistyötahojen osallisuus. Materiaalin tulee soveltua valtakunnalliseen levittämiseen.
Tuetaan nuorisotyön soveltuvien toimintamallien kehittämistä ja käyttöönoton laajentamista toisen asteen oppilaitoksissa mm. osaamiskeskusten ja sidosryhmien avulla: Kehittämistoiminnassa järjestetään esimerkiksi yhteistä täydennyskoulutusta sekä hyödynnetään monialaista osaamista tukimateriaalien valmistelussa.