Hakemusta laadittaessa valitaan ensin teema-alue, jolle hankesuunnitelmaa esitetään. Sen jälkeen valitaan pääasiallinen kohderyhmä ja muut mahdolliset kohderyhmät. Vaikuttavuuden varmistamiseksi toivotaan koulumuodot ylittävää, poikkihallinnollista ja eri sidosryhmät mukaan ottavaa kouluttautumista. Teemasta riippumatta koulutuksissa vahvistetaan myös digitaalisia taitoja.
Tässä lisähaussa rahoitetaan hankkeita seuraavissa vuosien 2020–2023 Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutuksen pääteemoissa:
- digitaalisen osaamisen edistäminen varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa
- maahanmuuttotaustaisten, erityisesti Ukrainasta paenneiden, oppijoiden tukeen liittyvän osaamisen vahvistaminen
- oppilaan ja opiskelijan arviointiin liittyvän osaamisen vahvistaminen
- kielellisen ja kulttuurisen osaamisen vahvistaminen
Digitaalisen osaamisen edistäminen varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa
Koulutusten sisältöjen tulee kytkeytyä Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa julkaistujen digitaalisen osaamisen, tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen, medialukutaidon ja ohjelmointiosaamisen kuvauksiin. Koulutusten tavoitteena on vahvistaa opettajien osaamista siten, että osaamisen kuvausten edistäminen on mahdollista. Koulutus edistää osaamisen kuvausten perusteella laadittujen paikallisten digisuunnitelmien toimeenpanoa ja niiden tarvelähtöistä kehittämistä. Lisäksi koulutus edistää opettajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalista osaamista ja huomioi opettajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamisen eri tasot.
Varhaiskasvatus
- Henkilöstön osaamisen edistäminen hyvän pedagogisen toiminnan kuvausten mukaisesti
Esiopetus
- Henkilöstön osaamisen edistäminen hyvän pedagogisen toiminnan kuvausten mukaisesti
Perusopetus
- Opettajien osaamisen edistäminen oppilaan hyvän digitaalisen osaamisen kuvausten mukaisesti
- Koulutus lisää perusopetuksen opettajien pedagogista osaamista seuraavilla aihealueilla:
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
- Käytännön tietotekniset taidot ja oma tuottaminen
- Vastuullisuus ja turvallisuus
- Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
- Vuorovaikutus
- Medialukutaito
- Median tulkinta ja arviointi
- Median tuottaminen
- Toiminta mediaympäristöissä
- Ohjelmointiosaaminen
- Ohjelmoinnillinen ajattelu
- Tutkiva työskentely ja tuottaminen
- Ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen
Maahanmuuttotaustaisten, erityisesti Ukrainasta paenneiden, oppijoiden tukeen liittyvän osaamisen vahvistaminen
Maahanmuuttotaustaisten, erityisesti Ukrainasta paenneiden, oppilaiden ja opiskelijoiden opiskelun tukeen liittyvissä koulutuksissa voidaan käsitellä
- kohderyhmän opintopolkujen tukemista suomalaisessa koulutusjärjestelmässä
- eri-ikäisten oppilaiden ja opiskelijoiden opetuksen, ohjauksen, tuen, kielikoulutuksen ja kielitietoisen koulutuksen sekä opiskeluhuollon kysymyksiä
- oppivelvollisuuden soveltamista
- osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämistä kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisissa oppimisyhteisöissä
- hyviä käytäntöjä eri kasvatus- ja koulutusasteilla.
Oppilaan ja opiskelijan arviointiin liittyvän osaamisen vahvistaminen
Oppilaan ja opiskelijan arviointiin liittyvän osaamisen vahvistamiseksi tarjottavissa koulutuksissa voidaan käsitellä kunkin koulumuodon kannalta keskeisiä arviointiin liittyviä muutoksia ja yhtenäisen arviointikulttuurin kehittämistä opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden linjausten mukaisesti. Koulutuksissa voidaan käsitellä esimerkiksi seuraavia arviointiin liittyvä sisältöjä:
- perusopetuksen arvioinnin linjausten sekä päättöarvioinnin ja/tai 6. luokan lukuvuosiarvioinnin uusia kriteerejä
- lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaista arviointia
- ammatillisen koulutuksen opiskelijan arvioinnin kriteerejä ja niiden käyttöönottoa
- aikuisten perusopetuksen opiskelijoiden alku- ja päättövaiheen arviointia uusien kriteerien mukaisesti
- taiteen perusopetuksessa perusteiden mukaisen arvioinnin toteuttamista ja erityisesti laajan oppimäärän arvioinnin kehittämistä
- vapaassa sivistystyössä oppivelvollisille suunnatun tai vapaatavoitteisen koulutuksen osaamisperusteisuuteen liittyvä arviointi.
Kielellisen ja kulttuurisen osaamisen vahvistaminen
Kielellistä ja kulttuurista osaamista vahvistavan koulutuksen tehtävänä on tarjota osallistujille tietoperustaisia toimintamalleja ja menetelmiä erilaisista taustoista tulevien oppijoiden opetukseen ja kasvatukseen. Tavoitteena on vahvistaa osallistujien kieli- ja/tai kulttuuritietoista osaamista vuorovaikutustilanteissa ja opetuksessa.
Koulutukset tukevat kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvää osaamista, kielitietoisen toimintakulttuurin ja opetuksen kehittämistä. Koulutukset voivat käsitellä kielitietoista opetusta sekä kieli- ja/tai kulttuuritietoisuutta, monikielisyyttä, suomi/ruotsi toisena kielenä -opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen kehittämistä sekä valmistavia ja valmentavia koulutuksia. Ammatillisessa koulutuksessa sisällöt voivat liittyä myös kielitaidon näkemiseen osana ammattitaitoa, sisältöjen ja kielenoppimisen yhdistämisen menetelmiin, monipuolisiin kielipolkuihin, toisen asteen yhteistyökäytäntöjen ja verkko-opetuksen tukemiseen kieltenopetuksessa sekä kielitietoiseen mentorointiin työelämässä oppimisjaksoilla.