När ansökan görs upp väljer man först det temaområde för vilket en projektplan presenteras. Därefter väljer man den huvudsakliga målgruppen och eventuella övriga målgrupper. För att säkerställa effekterna av fortbildningen önskar Utbildningsstyrelsen fortbildning som överskrider utbildningsgränserna, som är tväradministrativ och som inkluderar olika intressegrupper. Beroende på temat kan utbildningarna också stärka de digitala färdigheterna.
Med den här tilläggsansökan finansieras projekt inom följande huvudteman för personalfortbildning inom undervisningsväsendet åren 2020–2023:
- främjande av digital kompetens inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen
- stärkande av kompetensen gällande stöd för barn, elever och studerande med invandrarbakgrund, särskilt de som flytt från Ukraina
- stärkande av kompetensen som gäller bedömningen av eleven och den studerande
- stärkande av den språkliga och kulturella kompetensen.
Främjande av digital kompetens inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen
Innehållen i fortbildningarna ska vara kopplade till beskrivningarna av digital kompetens, medieläskunnighet och programmeringskunnande i utvecklingsprogrammet Nylitteracitet. Syftet med fortbildningarna är stärka lärarnas kompetens, så att det är möjligt att främja kunskapsbeskrivningarna. Fortbildningen främjar genomförandet av de lokala digitala planerna som utarbetats utgående från kunskapsbeskrivningarna samt en behovsinriktad utveckling av planerna. Fortbildningen främjar dessutom den digitala kompetensen hos lärare och personal inom småbarnspedagogiken och beaktar olika kompetensnivåer hos personalen.
Småbarnspedagogik
- Främjande av personalens kompetens i enlighet med beskrivningarna av god pedagogisk verksamhet
Förskoleundervisning
- Främjande av personalens kompetens i enlighet med beskrivningarna av god pedagogisk verksamhet
Grundläggande utbildning
- Främjande av lärarnas kompetens i enlighet med beskrivningarna av god digital kompetens hos eleven
- utbildningen främjar lärarnas pedagogiska kompetens inom följande kunskapsområden:
- Digital kompetens
- Praktiska färdigheter och egen produktion
- Ansvar och trygghet
- Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt
- Interaktion
- Medieläskunnighet
- Förmåga att tolka och utvärdera media
- Förmåga att producera medieinnehåll
- Förmåga att agera i mediemiljöer
- Programmeringskunnande
- Datalogiskt tänkande
- Undersökande arbete och produktion
- Kunskap om programmerade miljöer och verksamhet i dem
Stärkande av kompetensen gällande stöd för barn, elever och studerande med invandrarbakgrund, särskilt de som flytt från Ukraina
I fortbildningarna gällande stöd för barn, elever och studerande med invandrarbakgrund, särskilt personer som flytt från Ukraina, kan följande teman behandlas:
- stöd för målgruppens studievägar i det finländska utbildningssystemet
- frågor som gäller undervisning, handledning, stöd, språkutbildning och språkmedveten utbildning samt elev- och studerandevård för elever och studerande i olika åldrar
- tillämpning av läroplikten
- främjande av delaktighet och likabehandling i lärgemenskaper med språklig och kulturell mångfald
- goda modeller inom utbildning och småbarnspedagogik.
Stärkande av kompetensen som gäller bedömningen av eleven och den studerande
För att stärka kompetensen som berör bedömningen av eleven och den studerande kan man i fortbildningarna behandla ändringar i bedömningen som är centrala för respektive utbildningsform och utvecklingen av en gemensam bedömningskultur i enlighet med riktlinjerna i grunderna för läroplanerna och examina. Fortbildningarna kan behandla till exempel följande innehåll som gäller bedömning:
- riktlinjerna för bedömningen i den grundläggande utbildningen samt de nya kunskapskraven för slutbedömningen och/eller läsårsbedömningen i årskurs 6
- bedömning enligt grunderna för gymnasiets läroplan
- bedömningskriterierna inom yrkesutbildningen och införandet av dem
- bedömning i inlednings- och slutskedet inom den grundläggande utbildningen för vuxna enligt de nya bedömningskriterierna
- bedömning enligt grunderna för grundläggande konstundervisning och utveckling av i synnerhet den fördjupade lärokursen i grundläggande konstundervisning
- bedömning gällande utbildningen inom det fria bildningsarbetet som riktar sig till läropliktiga samt bedömning gällande kompetensbaserad utbildning med fri inriktning.
Stärkande av den språkliga och kulturella kompetensen
Fortbildning som stärker språklig och kulturell kompetens ska erbjuda deltagarna kunskapsbaserade verksamhetsmodeller och metoder inom utbildning och småbarnspedagogik för barn, elever och studerande med olika bakgrund. Målet är att stärka deltagarnas språk- och/eller kulturmedvetna kompetens vid interaktion och i undervisningen.
Fortbildningarna utvecklar kompetensen gällande språklig och kulturell mångfald samt en språkmedveten verksamhetskultur och undervisning. Fortbildningarna kan fokusera på språkmedveten undervisning och på språklig- och/eller kulturell medvetenhet och flerspråkighet samt på utveckling av undervisningen i svenska/finska och undervisningen i eget modersmål och på förberedande och handledande utbildning. I yrkesutbildningen kan innehållen vara kopplade till synen på språkmedvetenhet som en del av yrkesskickligheten, metoder som kombinerar innehåll och språkinlärning och mångsidiga språkstigar samt till att stödja samarbetsförfaranden och nätbaserad undervisning i språkundervisningen på andra stadiet och till språkmedveten mentorsverksamhet under perioderna för lärande i arbetslivet.