Perusopetuslain muutos (947/2022) ja sen edellyttämä perusteuudistus (OPH-532-2023) edellyttävät perusopetuksen opetussuunnitelman poissaoloja koskevien käytänteiden ajantasaistamista sekä toimintamallin oppilaiden poissaolojen ehkäisemiseksi ja suunnitelmalliseksi seuraamiseksi sekä niihin puuttumiseksi valmistelua paikallisesti. Tämän avustuksen tarkoituksena on alueellisen koordinaattoritoiminnan kautta tukea opetuksen järjestäjiä perusopetuksen opetussuunnitelman perustemuutosten toimeenpanoon liittyen, opetuksen järjestäjien ja koulujen tietopohjan vahvistamista poissaoloilmiöstä ja sen vaikutuksista oppilaiden hyvinvointiin sekä poissaoloihin puuttumisen toimintamallin kehittämistä ja juurruttamista paikalliselle tasolle ja hyvien käytäntöjen levittämistä alueellisesti.
Erityisavustus on jatkoa opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) vuosina 2021–2023 koordinoimalle SKY – sitouttava kouluyhteisötyö-hankkeelle. Opetus- ja kulttuuriministeriön hankkeen taustalla oli huoli lisääntyneistä koulupoissaoloista. Hankkeen painopiste oli ennaltaehkäisevässä toiminnassa ja opetuksen järjestäjien toimintatapojen kehittämisessä ja yhtenäistämisessä. Sitouttava kouluyhteisötyö -hankkeessa luotiin lisäksi valtakunnalliset suuntaviivat, joilla ennaltaehkäistään ja pyritään vähentämään koulupoissaoloja sekä tuetaan oppilaiden kiinnittymistä kouluun.
Ministeriön hankkeen aikana tuottama tieto, Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (KARVI) tekemä kehittävän arvioinnin tulokset ja julkaisut, hankemateriaalit sekä ministeriön Yhteisellä koulutiellä-käsikirja ja sen sisältämät kansalliset suuntaviivat muodostavat yhdessä Opetushallituksen tekemän perusteuudistuksen kanssa kouluun kiinnittymisen sekä poissaoloihin puuttumisen tietoperustan. Opetushallitus vastaa hankkeen tulosten vakiinnuttamisesta ja perusteuudistuksen toimeenpanosta laajalla täydennyskoulutuskokonaisuudella vuosina 2023–2024 sisältäen mm. verkkosivustokokonaisuuden valmistelun. Haettavana oleva valtionavustus ja alueellinen koordinaatio tukevat tätä työtä paikallisella tasolla.
Erityisavustuksen tavoitteena on juurruttaa toimintamallit oppilaiden poissaolojen ehkäisemiseksi ja suunnitelmalliseksi seuraamiseksi sekä niihin puuttumiseksi alueellisen koordinaattoritoiminnan kautta sekä suomeksi että ruotsiksi. Avustuksen tavoitteena on tukea jo olemassa olevia verkostoja, luoda uusia sekä laajentaa olemassa olevien verkostoja sellaisille alueille, joilla toimintaa ei vielä ole. Avustus kohdennetaan alueellista toimintaa koordinoivan ja toimintaa kehittävän henkilön palkka- ja toimintakuluihin. Koordinaattoritoiminnalla vahvistetaan alueellista/paikallista osaamista.
Erityisavustuksella tuetaan alueellista koordinaattoritoimintaa opetuksen järjestäjille, jotka
- pyrkivät organisoimaan ja tukemaan kouluun kiinnittymisen ja poissaoloihin puuttumisen koordinointia ja täydennyskoulutusta alueen opetuksen järjestäjien kouluissa
- levittävät hyviä toimintatapoja kuntiin ja kouluihin, joissa toiminta on vasta alkuvaiheessa tai sitä ei vielä ole
- etsivät aktiivisesti alueelliseen toimintaan mukaan opetuksen järjestäjiä, joiden on vaikea kehittää ja toteuttaa toimintaa yksin
- toteuttavat opetuksen järjestäjien ja alueellisten hankkeiden välistä verkostoitumista edistäviä tapahtumia ja toimintaa
- viestivät toiminnastaan ja kokemuksistaan paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti
- hyödyntävät ja levittävät alueellisesti jo olemassa olevia tietoja ja materiaaleja ministeriön hankeajoista sekä Opetushallituksen tulevia sisältöjä ja tukevat paikallisten/alueellisten aineistojen tuottamisessa
Mikäli hankkeissa tuotetaan erilaisia materiaaleja, tulee materiaali julkaista avoimella lisenssillä ja Opetushallitus arvioi materiaalien soveltuvuuden valtakunnalliseen levitykseen.
Säädösperusta: Valtionavustuslaki 688/2001