Valtionavustuksella tuetaan lukiokoulutuksen järjestäjiä pitkittyneen koronavirustilanteen johdosta tarvittaviin tukitoimiin opiskelijoiden osaamisvajeiden paikkaamiseksi ja hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Valtionavustus on tarkoitettu opetukseen, ohjaukseen, hyvinvointiin ja tukitoimiin liittyvien lisäresurssitarpeiden rahoittamiseen. Tavoitteena on parantaa lukio-opiskelijoiden edellytyksiä jatkaa opintojaan lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisessa opetuksessa sekä tukea heitä ylioppilastutkintoon valmistautumisessa ja jatko-opintoihin siirtymisessä.
Lukioissa opetusta ja ohjausta on järjestetty keväästä 2020 alkaen poikkeusjärjestelyin etä- ja lähiopetuksena sekä itsenäisenä opiskeluna. Opetusjärjestelyt ovat koronapandemian aikana vaihdelleet alueellisesti, ja näin ollen paikallisissa vaikutuksissa on suuria eroja niin lukio- kuin opiskelijakohtaisesti. Lukiokoulutuksessa on ollut varsin hyvät mahdollisuudet järjestää opetusta ja ohjausta vaihtoehtoisin tavoin johtuen opettajien ja opiskelijoiden hyvästä digiosaamisesta, kattavasta laitekannasta ja saatavilla olevasta digitaalisesta oppimateriaalista. Tästä huolimatta lähiopetuksen ja -ohjauksen vähentyminen on voinut aiheuttaa haasteita opiskelijoiden osaamisen tavanomaiselle kehittymiselle poikkeusolojen aikana, ja osa opiskelijoista on voinut saavuttaa oppimistavoitteet vain osittain. Pitkään jatkuneet poikkeukselliset opetusjärjestelyt ovat siten lisänneet opiskelijoiden tarvetta kerrata opintoja.
Erityisesti lisää tukea tarvitsevat ne opiskelijat, joilla on ollut oppimisvaikeuksia tai elämänhallinnan, hyvinvoinnin ja jaksamisen haasteita. Poikkeustilanteen aikana heidän saamansa ohjaus ja oppimisen tuki on voinut olla vähäisempää tai muuten tavanomaisesta poikkeavaa. Monet opiskelijat tarvitsevat myös aiempaa enemmän tukea opintojensa suunnitteluun ja ohjaukseen. Lisäksi yhteistyössä opiskeluhuollon ja opiskelijaterveydenhuollon kanssa toteutettavan ohjauksen ja tuen tarve on oletettavasti kasvanut.
Haun avustuskohteita ovat:
Oppimisen tukeminen ja oppimisvajeen paikkaaminen. Avustusta kohdennetaan opintojen kertaamiseen ja tukitoimenpiteisiin erityisesti niille opiskelijoille, joilla arvioidaan koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vaikutusten vuoksi olevan puutteita opetussuunnitelman perusteiden mukaisten osaamistavoitteiden osalta. Tukimuotoina voivat olla mm. kertaus- tai tukiopetus, pienryhmäopetus, erityisopettajan tuki, opetuksen eriyttäminen ja muut pedagogiset ratkaisut sekä opinto-ohjaus ja ryhmänohjaus. Opetusta ja tukea voidaan kohdentaa esimerkiksi oppiaine- tai kurssi-/opintojaksokohtaisesti paikallisesti todettujen tarpeiden perusteella.
Hyvinvoinnin tukeminen ja hyvinvointivajeen vähentäminen. Avustusta voidaan lisäresurssina kohdentaa opiskelijoille annettavaan yhteisölliseen tai yksilölliseen hyvinvoinnin tukeen. Lisäksi avustusta voi käyttää koulutuksen järjestäjien yhteistyössä opiskeluhuollon ja opiskeluterveydenhuollon kanssa tarjoamien ohjauksen ja tuen palveluiden lisäämiseen erityisesti niille nuorille, joilla on ollut ongelmia jaksamisen ja mielenterveyden kanssa tai jotka ovat muuten heikoimmassa asemassa.
Avustusta ei voi käyttää koulupsykologien ja koulukuraattorien palkkaamiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa oppilas- ja opiskelijahuollon palveluiden vahvistamista erillisellä valtionavustuksella.