Syftet med statsunderstödet är att stödja anordnarna av gymnasieutbildning i stödåtgärderna som behövs för att på grund av den utdragna coronapandemin åtgärda brister i lärandet och stärka välbefinnandet hos de studerande. Statsunderstödet är avsett för att finansiera tilläggsresurser som behövs i anslutning till undervisning, handledning, välbefinnande och stödåtgärder. Målet är att förbättra de gymnasiestuderandes förutsättningar att fortsätta sina studier i enlighet med grunderna för gymnasiets läroplan samt att stödja dem i förberedelserna inför studentexamen och övergången till fortsatta studier.
Sedan våren 2020 har undervisningen och handledningen i gymnasiet ordnats med exceptionella arrangemang som distans- och närundervisning samt i form av självständiga studier. Undervisningsarrangemangen under coronapandemin har varierat på olika områden, och således förekommer det stora skillnader i pandemins konsekvenser såväl på gymnasienivå som på individnivå. På grund av lärarnas och de studerandes goda digitala kompetens samt tillgången till digital utrustning och digitala läromedel, har det inom gymnasieutbildningen funnits tämligen goda möjligheter att ordna undervisningen och handledningen på alternativa sätt. Trots det här kan avsaknaden av närundervisning ha orsakat utmaningar för den normala utvecklingen av de studerandes kunnande under undantagsförhållandena, och en del studerande har kanske endast delvis uppnått målen för lärandet. Exceptionella undervisningsarrangemang som har pågått en längre tid har därmed medfört ett ökat behov hos de studerande att repetera studierna.
Särskilt sådana studerande som har inlärningssvårigheter, utmaningar i att hantera sitt liv eller utmaningar som berör välbefinnandet och orken har behov av extra stöd. Under den exceptionella situationen kan handledningen och stödet för lärandet ha minskat eller på annat sätt avvikit från det normala för dessa studerande. Många studerande behöver också mera stöd än tidigare i att planera och strukturera sina studier. De studerandes behov av handledning och stöd som ordnas i samarbete med studerandevården och studerandehälsovården har sannolikt också ökat.
Understöd kan beviljas för följande ändamål:
För att stödja lärandet och åtgärda brister i lärandet. Understödet riktas till repetitionsstudier och stödåtgärder särskilt för sådana studerande som man bedömer att, på grund av undantagsförhållandena som coronaviruset förorsakat, har bristfälligt kunnande i förhållande till målen som ställts upp i läroplansgrunderna. Stödformerna kan till exempel vara repetitions- eller stödundervisning, undervisning i smågrupper, stöd som ges av en speciallärare, differentiering av undervisningen samt övriga pedagogiska lösningar. Stödet kan också vara studiehandledning och grupphandledning. Undervisningen och handledningen kan koncentreras till exempel till enskilda läroämnen eller kurser utgående från de behov som konstaterats på lokal nivå.
För att stödja välbefinnandet och åtgärda pandemins konsekvenser för välbefinnandet. Understödet kan riktas som en tilläggsresurs till det gemensamma eller individuella stödet för välbefinnande som ges åt de studerande. Understödet kan också användas för att utöka handlednings- och stödtjänster som utbildningsanordnarna erbjuder i samarbete med studerandevården och studerandehälsovården, i synnerhet för sådana unga som har haft problem med orken och den psykiska hälsan eller som i övrigt är i en svagare ställning.
Understödet kan inte användas för att anställa skolpsykologer och skolkuratorer. Undervisnings- och kulturministeriet beviljar med ett separat statsunderstöd finansiering för att stärka elev- och studerandevårdstjänsterna.