Opetus- ja kulttuuriministeriö on toteuttanut lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelmaa, jonka tavoitteena on ollut kehittää lukiokoulutuksen laatua ja saavutettavuutta, edistää opiskelijoiden hyvinvointia sekä vahvistaa koulutuksen tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Osana laatu- ja saavutettavuusohjelmaa opetus- ja kulttuuriministeriö on valmistellut laajassa sidosryhmäyhteistyössä lukiokoulutuksen laatustrategian. Laatustrategia on tarkoitettu pitkäjänteisen laadun kehittämisen työvälineeksi koulutuksen järjestäjille ja niiden henkilöstölle sekä lukiokoulutuksen sidosryhmäyhteistyölle. Lukiokoulutuksen laatustrategia rakentuu neljälle laatutekijälle, jotka ovat laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri sekä lukiokoulutuksen saavutettavuus. Laatustrategia julkaistiin 10.11.2022.
Lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelma
Lukiokoulutuksen järjestäjille myönnettiin alkuvuodesta 2022 valtionavustuksia hankkeisiin, joilla kehitetään opinto-ohjauksen laatua ja saavutettavuutta. Joulukuussa 2022 myönnettiin avustuksia laatustrategian toimeenpanoon liittyviin toimenpiteisiin. Nämä hankkeet ovat parhaillaan käynnissä ja niillä toteutetaan omalta osaltaan lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman toimeenpanoa.
Lisäksi myös vuonna 2022 on jaettu valtionavustuksia innovatiivisten oppimisympäristöjen edistämiseen lukiokoulutuksessa. Myös näillä hankkeilla tuetaan lukion opetussuunnitelmien toimeenpanoa sekä vahvistetaan lukiokoulutuksen laatua ja saavutettavuutta.
Nyt haettavana olevalla avustuksella rahoitettavien hankkeiden kehittämiskohteina voivat olla Lukiokoulutuksen laatustrategian ja Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2019 linjausten ohjaamana yksi tai useampi seuraavista:
- laadukkaan oppimisen edellytysten parantaminen (esimerkiksi laaja-alainen osaaminen, integroidut opintojaksot ja muut opetusjärjestelyt, yhteisopettajuus, kieli- ja kulttuuritietoinen opetus)
- alueellisen ja verkostomaisen tutoropettaja-mallisen toiminnan pilotointi laatutyön tukemiseksi
- laadunhallinnan toimintamallien ja menettelytapojen kehittäminen (esimerkiksi vertaisarviointi, yhdessä kehittäminen, laadun seurantavälineiden kehittäminen)
- opiskelijoiden ja henkilöstön osallisuutta ja hyvinvointia mahdollistavan toimintakulttuurin vahvistaminen
- lukiokoulutuksen saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen (esimerkiksi erityisopetuksen ja muun oppimisen tuen mallit)
Avustettavissa hankkeissa tulee tavoitella sellaisia innovatiivisia ja konkreettisia tuloksia ja tuotoksia, joita voidaan hyödyntää myös hankkeen jälkeen. Kehitettyjä käytänteitä ja tuotoksia tulee voida skaalata ja levittää myös valtakunnallisesti. Levittämistyötä toivotaan tehtävän mahdollisuuksien mukaan sekä suomen että ruotsin kielellä.
Avustushaun kehittämishankkeissa tulee ottaa huomioon digitaalisten työkalujen, järjestelmien ja palvelujen hyödyntämismahdollisuudet.
Hankkeisiin voidaan liittää kehittämistyötä tukevaa pienimuotoista selvitys-, arviointi- tai tutkimustoimintaa.