Undervisnings- och kulturministeriet har genomfört ett program för att främja kvaliteten på och tillgängligheten till gymnasieutbildning, vars syfte har varit att förbättra gymnasieutbildningens kvalitet och tillgänglighet, främja de studerandes välbefinnande och stärka jämställdheten och jämlikheten i utbildningen.
Som en del av programmet har undervisnings- och kulturministeriet berett en kvalitetsstrategi för gymnasieutbildningen i omfattande samarbete med intressegrupper. Kvalitetsstrategin är avsedd att vara ett verktyg för utvecklingen av kvaliteten hos utbildningen på lång sikt för utbildningsanordnarna och deras personal samt inom samarbetet med intressegrupper för gymnasieutbildningen. Kvalitetsstrategin för gymnasieutbildningen bygger på fyra kvalitetsfaktorer: lärande av hög kvalitet, välbefinnande och delaktighet, utveckling av verksamhetskulturen och tillgänglighet till gymnasieutbildningen. Kvalitetsstrategin publicerades 10.11.2022.
Program för kvaliteten på gymnasieutbildningen
Som en del av implementeringen av programmet för att främja kvaliteten på och tillgängligheten till gymnasieutbildning beviljades utbildningsanordnare i början av 2022 statsunderstöd för projekt för att utveckla kvaliteten på och tillgängligheten till studiehandledning. Dessa projekt pågår för närvarande.
Under 2022 har statsunderstöd även beviljats för främjande av innovativa lärmiljöer inom gymnasieutbildningen. Även dessa projekt stöder implementeringen av läroplanerna för gymnasiet samt stärker kvaliteten på och tillgången till gymnasieutbildningen.
Projekt som finansieras med understöd som nu beviljas kan ha ett eller flera av följande mål för utvecklingsarbetet i enlighet med riktlinjerna i kvalitetsstrategin för gymnasieutbildningen eller Grunderna för gymnasiets läroplan 2019:
-
förbättrade förutsättningar för lärande av hög kvalitet (till exempel mångsidig kompetens, integrerade studieavsnitt och andra undervisningsarrangemang, kompanjonlärarskap, språk- och kulturmedveten undervisning)
- pilotförsök med regional och nätverksbaserad verksamhet enligt tutorlärar-modellen för att stärka kvalitetsarbetet
- utveckling av verksamhetsmodeller och förfaringssätt för kvalitetssäkring (till exempel kamratrespons, att utveckla tillsammans, utveckling av verktyg för kvalitetsuppföljning)
- stärkande av en verksamhetskultur som möjliggör delaktighet och välbefinnande för de studerande och personalen
- främjande av tillgänglighet och jämlikhet inom gymnasieutbildningen (till exempel specialundervisning och andra modeller för stöd för lärandet)
Projekten som understöds ska eftersträva sådana innovativa och konkreta resultat och produkter som kan användas även efter projektet. Verksamhetsmodellerna och produkterna som har utvecklats inom projekten ska vara skalbara och de ska kunna spridas nationellt. Det är önskvärt att resultaten i mån av möjlighet sprids på både finska och svenska.
I utvecklingsprojekten som beviljas understöd ska man beakta möjligheterna att använda digitala verktyg, system och tjänster.
I anslutning till projekten kan också genomföras småskalig utrednings-, utvärderings- eller forskningsverksamhet som stöder utvecklingsarbetet.