Valtionavustuslaki (688/2001)
Valtion vuoden 2023 talousarvio, momentti 29.01.02.08.
Toiminta-avustuksen yleisenä tavoitteena on vahvistaa ja edistää paikallista tai alueellista lukutaitotyötä. Avustettavassa toiminnassa pyritään vahvistamaan lasten, nuorten tai aikuisten lukutaitoa.
Tarkoituksena on, että kunta tai kuntaverkosto sitoutuu kehittämään kuntalaistensa lukutaitoa pitkäjänteisesti ja systemaattisesti.
Hanke on tärkeä sitoa kuntien perustyöhön, kuten koulujen, varhaiskasvatuksen, nuoriso- tai kirjastotoimen lukutaitotyöhön.
Toiminta-avustuksen tarkoituksena on edistää Kansallisen lukutaitostrategian 2030 suuntaviivojen ja toimenpiteiden toteutumista kuntatason toiminnassa.
Kansallisen lukutaitostrategian suuntaviivat
1) Luodaan ja vahvistetaan lukutaitotyön rakenteita
2) Vahvistetaan monilukutaito-osaamista
3) Innostetaan lukemaan ja monipuolistetaan lukutaitoa.
Kansallinen lukutaitostrategia 2030:
https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/kansallinen-lukutaitostrategia-2030
Lukeva kunta -toimenpide-ehdotukset:
https://www.oph.fi/fi/lukeva-kunta
Toimintaa voi koordinoida esimerkiksi nuoriso-, kulttuuri- tai sivistyspalvelut tai muu kunnan hyväksymä yhteistyötaho yhdessä kunnan kanssa. Avustettavaa toimintaa koordinoi oma hankekoordinaattori.
Hakijoita pyydetään huomioimaan hankesuunnitelmassa ja kustannusarviossa se, että Opetushallitus järjestää hankekoordinaattoreille yhteisiä tapaamisia hankekauden aikana. Yhteiset verkostotilaisuudet järjestetään Helsingissä live-tapaamisina 3 kertaa vuodessa.
Haun erityisenä painopisteenä ovat
- Toiminta sidotaan kuntien perustyöhön, ja siinä hyödynnetään jo olemassa olevia rakenteita, kuten koulujen, varhaiskasvatuksen ja kirjaston perustoimintaa.
- Toiminnassa valmistellaan uusi paikallinen tai alueellinen lukutaitostrategia tai lukutaidon toimenpideohjelma tai kehitetään jo olemassa oleva strategiaa.
- Toiminta tapahtuu moniammatillisessa yhteistyössä.
- Toiminta edistää varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen oppilaitosten suunnitelmallista ja sopimuspohjaista yhteistyötä kirjaston kanssa.
- Toiminnassa hyödynnetään olemassa olevia malleja ja materiaaleja lukutaitotyön tueksi, kuten Lukeva koulu -mallia.