Avustusta myönnetään seuraaviin toimenpidekokonaisuuksiin, joita on avattu konkreettisilla esimerkeillä. Hakija voi hakea avustusta yhteen tai useampaan toimenpidekokonaisuuteen:
Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden perustaitojen vahvistaminen vuosiluokilla 7–9: Esimerkiksi aineenopettajan antaman perustaitoja harjaannuttavan tukiopetuksen kehittäminen, laaja-alaisen erityisopettajan antama kohdennettu tuki esimerkiksi hahmotuksen ja sujuvan lukemisen harjaannuttamiseen, digitaalisen ja painetun tukimateriaalin kartoittaminen ja kohdentaminen oppilaan opiskelun tueksi. Oppilaanohjauksen ja tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen käytänteiden vahvistaminen oppilaan oppimistaitojen ja -strategioiden sekä oman tulevaisuuden päätöksenteon tukemiseksi.
Oppilaiden oppimisen haasteiden, erityisesti kielellisten, neuropsykologisten, traumaperäisten ja koulunkäyntiin liittyvien haasteiden tunnistaminen ja ennaltaehkäisy varhaisessa vaiheessa: Esimerkiksi haasteiden kartoittamisen työkalujen luominen, (lomake taustatietojen selvittämiseksi ja kokonaiskuvan luomiseksi, huoltajien haastattelu, oman äidinkielen opettajan näkemykset, oppilasta opettavien näkemykset), opetuskielen oppimiseen liittyvien haasteiden erottaminen muista oppimisvaikeuksista, suomen/ruotsin opettajan, erityisopettajan, psykologin ja kuraattorin sekä kouluterveydenhuollon kanssa tehtävän yhteistyön organisointi ja työnjaon suunnittelu, ennaltaehkäisevät ja kuntouttavat toimet ja työnjako, toimenpiteiden seuranta.
Yhteisopettajuuden ja kielellisen tuen kehittäminen eri oppiaineiden opiskelun tukemiseksi ja luku- ja tekstitaitojen vahvistamiseksi: Esimerkiksi aineenopettajan ja suomen/ruotsin opettajan/erityisopettajan yhteisopettajuuden suunnittelu (yhteisten oppituntien määrä, tavoitteet ja sisältö opetusjaksossa), työnjako, kielitietoisten työtapojen
vakiinnuttaminen (keskeiset käsitteet/keskeinen sanasto, käsitekuviot, oppiaineen tekstitaidot, tekstilajien tunnistaminen, ohjattu lukeminen, käsitteiden avaaminen, oman tekstin tuottaminen), aineenopettajan/luokanopettajan tukeminen kielitietoisten työtapojen käyttämisessä (materiaalinen tuki, esim. käsitekaaviot keskeisistä käsitteistä, tekstilajien mallitekstit ja niihin liittyvät tehtävät, käsitteitä avaavien kysymysten mallit, ao. tiedonalan kieleen liittyvien rakenteiden tunnistamista auttava materiaali).
Joustavan ja tuetun siirtymän edistäminen valmistavasta opetuksesta perusopetukseen sekä perusopetuksesta aikuisten perusopetukseen, nivelvaiheen koulutukseen ja toiselle asteelle: Esimerkiksi tuettu opetus valmistavan jälkeen perusopetuksessa kiinteästi yhteydessä aineenopetukseen ja/tai yksilöllisesti tukiopetusta tarjoamalla (kielellinen
tuki suomen/ruotsin kielen taidon vahvistamiseen, eri oppiaineiden tekstitaitojen vahvistaminen yhteistyössä aineenopetuksen kanssa) suomen/ruotsin opettajan tuki aineenopettajille oppilaan siirtyessä valmistavasta perusopetukseen (kielitietoiset työtavat, yhteisopetus, aineelle ominaisten tekstilajien tunnistaminen ja opettaminen jne.),
tiedonsiirtokäytäntöjen yhteistyön ja yhteisten toimintamallien kehittäminen perusasteen, nivelvaiheen aikuisten perusopetuksen ja toisen asteen välillä (tarvittavien tukitoimien ennakointi, perusasteella opiskeltujen sisältöjen vastaavuus aikuisten perusopetuksen sisältöjen kanssa, säännöllisen yhteistyön käytänteiden luominen), perusasteen ja
nivelvaiheen yhteistyömallin luominen (arvosanojen korottaminen tuvassa, ohjaus, tiedonsiirto jne.)
Kodin ja koulun yhteistyö, läksyjen teon tuki sekä oppilaiden oma- ja monikielisen tuen vahvistaminen eri oppiaineiden opetuksessa: Esimerkiksi kohdennettu yhteistyö huoltajien kanssa (esimerkiksi tukihenkilöt kodin ja koulun yhteistyöhön, huoltajien kannustaminen ja osallisuuden vahvistaminen säännöllisin tapaamisten avulla, digitaalisen tai painetun materiaalin tuottaminen eri kielillä opetussuunnitelman sisällöstä ja erityisesti arvioinnin perusteista, nivelvaiheen koulutuksesta ja toisen asteen moninaisista vaihtoehdoista), läksykerhot ja tukiopetus omalla äidinkielellä matemaattis-luonnontieteellisissä ja reaaliaineissa, kuten historiassa ja yhteiskuntaopissa, oppilaiden ryhmäyttämisen ja vertaistuen muotojen kehittäminen, yhteistyö nuorisopalveluiden kanssa.
Tiedonalojen kielen oppimista tukevan opetusmateriaalin laatiminen: Esimerkiksi olemassa olevien materiaalien kartoittaminen ja tiedon kerääminen yhteiseen materiaalipankkiin, vapaasti hyödynnettävän materiaalin tuottaminen (käsitekuviot ja avatut keskeiset käsitteet, tekstilajien tunnistamista helpottava materiaali, lukemista helpottavat
materiaali, tiedonalalle tyypillisten ilmausten, graafien ja taulukoiden tulkintaa helpottava materiaali, tekstilajimallit ja oman tekstin tuottamista harjaannuttava materiaali niiden pohjalta), erikielisten digitaalisten materiaalien kartoittaminen ja ottaminen opetuksen tueksi erityisesti vuosiluokilla 7-9.
Pienten opetuksen järjestäjien erityishaasteet maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tuen järjestämisessä: Esimerkiksi yhteistyöratkaisut kuntien välillä ja uusia teknologioita hyödyntäen.