Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on vastata työelämän tarpeisiin ja kouluttaa osaavaa ja ammattitaitoista työvoimaa tulevaisuuden työmarkkinoille. Ukrainan ammatillinen koulutus on suunnattu perustutkintoa opiskelevien nuorten lisäksi myös aikuisille, jotka haluavat täydennyskoulutuksella kehittää osaamistaan tai vaihtaa ammattia.
Ukraina on mukana ammatillisen koulutuksen kansainvälistymishankkeissa ja liittyi muun muassa WorldSkills International -liikkeeseen vuonna 2016.
Ammatillisen koulutuksen suosio on laskenut
Ammattioppilaitoksissa opiskelevien määrä on ollut viimeisen 10 vuoden aikana laskussa. Syynä tähän on muun muassa paine korkeakoulututkinnon suorittamiseen sen ammatillista tutkintoa korkeamman arvostuksen vuoksi. Myös demografiset haasteet, kuten esimerkiksi kaupungistuminen ja väestön poismuutto itäisen Ukrainan taistelualueilta vuoden 2014 jälkeen ovat vähentäneet ammatillisen koulutuksen suosiota. Ammatillisten oppilaitosten määrä onkin laskenut vajaalla kahdellasadalla vuodesta 2013 vuoteen 2016.
Tilastotietoja
Vuonna 2020 Ukrainassa oli:
- noin 700 ammatillista oppilaitosta
- reilut 240 000 opiskelijaa
- noin 31 000 ammatillisen koulutuksen opettajaa.
Koulutusuudistus
Ammatillinen koulutus on muiden koulutusasteiden tapaan muutoksen alla. Uudistuksen tavoitteena on ammatillisen koulutuksen nykyaikaistaminen ja mukauttaminen vastaamaan paremmin nykyisiä työelämän tarpeita. Haasteina ovat esimerkiksi ammatillisten oppilaitosten vanhentuneet koneet ja laitteet sekä opiskelijoiden melko vähäiset mahdollisuudet käytännön harjoitteluun.
Uudistuksen tavoitteena on myös parantaa mielikuvaa ammatillisesta koulutuksesta ja sen vetovoimaa sekä lisätä yhteistyötä työelämän toimijoiden kanssa. Käytännön harjoittelun osuutta koulutuksessa on nostettu ja opettajien täydennyskoulutusta lisätty.
Työssäoppimisen osuutta koulutuksessa kasvatetaan
Tällä hetkellä osassa ammatillisista oppilaitoksista on käytössä erityinen koulutusmalli, jossa teoreettisten opintojen lisäksi painotetaan työssäoppimista enemmän kuin ns. perinteistä koulutusta tarjoavissa oppilaitoksissa. Tällaista koulutusmallia kutsutaan ukrainanaksi дуальна освіт ja se kääntyy suomeksi "kaksoiskoulutus" ja englanniksi "dual education".
Tällaista koulutusmallia tarjoavissa oppilaitoksissa opiskeltavan teoriaopetuksen osuus tutkinnosta on noin 30 % ja työpaikoilla tapahtuvan työssäoppimisen osuus 70 %. Oppilaitoksilla on työnantajien kanssa yhteistyösopimuksia, joiden avulla opiskelijat saavat yrityksistä harjoittelupaikkoja ja yritykset ovat mukana ammatillisten tutkintovaatimusten kehittämisessä sekä varmistavat osaavan työvoiman saamisen omiin tarpeisiinsa. Tällaisen koulutusmallin toivotaan tulevaisuudessa leviävän yhä useampiin ammatillisiin oppilaitoksiin.
Koulutuksen järjestäminen
Ammatillista koulutusta tarjotaan Ukrainassa sekä toisella asteella että toisen asteen jälkeisellä tasolla. Hakukelpoisuus eli aiempaan koulutustaustaan liittyvät vaatimukset vaihtelevat tutkintotason mukaan. Oppilaitokset päättävät itsenäisesti opiskelijoiden valintakriteereistä, joita ovat muun muassa aiemmat todistukset, pääsykokeet ja haastattelut. Opiskelu on mahdollista sekä kokopäiväisesti että osa-aikaisesti. Joustavien opintojen vuoksi opiskeluaika vaihtelee joistain kuukausista 3–4 vuoteen.
Koulutustarjonta jakautuu eri aloille seuraavasti
- teollisuus 33 %
- maatalous 30 %
- rakennusala 17 %
- palveluala 7 %
- kauppa- ja ravintola-ala 6 %
- kuljetusala 5 %
- kiinteistö- ja LVI-ala (Housing and utilities) 1 %
- tietoliikenne 1 %