Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainassa oli
- noin 15 000 päiväkotia
- noin 1.3 miljoonaa lasta päiväkodeissa
- vajaat 140 000 varhaiskasvatuksen opettajaa
Koonnin lähteinä on käytetty pääasiassa Ukrainan opetus- ja tiedeministeriön sekä Ruotsin Opetushallitusta vastaavan viraston Skolverketin verkkosivuja sekä muita yksittäisiä lähteitä. Eri lähteistä koottua tietoa on vertailtu ja tarkistettu. On kuitenkin mahdollista, että käy ilmi, että lähteiden tiedoissa on epätarkkuuksia. Päivitämme sivuja, jos tiedot tarkentuvat, tai saamme uutta tietoa.
Kansainvälisessä luokittelussa ennen kouluopetuksen alkua oleva taso (ISCED 0) on jaettu siten, että 0–3-vuotiaiden varhaiskasvatuksesta käytetään englanniksi käsitettä early childhood education ja yli kolmevuotiaiden varhaiskasvatuksesta kouluopetuksen alkuun saakka käsitettä pre primary education tai pre school education. Suomessa näistä molemmista käytetään käsitettä varhaiskasvatus, johon sisältyy ennen koulun aloittamista vuosi esiopetusta. Jatkossa tekstissä puhutaan varhaiskasvatuksesta.
Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainassa oli
Ukrainassa valtaosa 0–6-vuotiaiden ikäluokasta osallistuu varhaiskasvatukseen jossain ikävaiheessa ennen koulun aloittamista 6–7-vuoden iässä. Ukrainassa ei ole vastaavaa erillistä esiopetusjärjestelmää kuin Suomessa, mutta siellä on kuitenkin saman tyyppista esiopetustoimintaa kuin Suomessa.
Ukrainan opetus- ja tiedeministeriö julkaisi vuonna 2021 varhaiskasvatusstandardiksi kutsutun kansallisen ohjausasiakirjan, jota voi joiltain osin rinnastaa suomalaiseen varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Ohjausasiakirja on osa varhaiskasvatuksen uudistusta, joka liittyy Ukrainassa käynnissä olevaan laajempaan koko koulutusjärjestelmän uudistukseen. Uuden ohjausasiakirjan myötä tavoitteena on muun muassa parantaa varhaiskasvatuksen laatua ja kehittää sitä kansainvälisten standardien mukaiseksi.
Ukrainan varhaiskasvatuksen ohjausasiakirjassa korostetaan jatkuvuutta varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen välillä. Varhaiskasvatus on koulutusjärjestelmän ensimmäinen vaihe ja lähtökohta lapsen yksilölliselle kehitykselle ja elinikäiselle oppimiselle. Yhtenä varhaiskasvatuksen tavoitteena onkin tukea lapsen kehitystä ja vahvistaa seuraavalla koulutustasolla tarvittavia taitoja, kuten sosiaalisia- ja vuorovaikutustaitoja.
Varhaiskasvatuksen ohjausasiakirjassa korostetaan osaamisperusteista lähestymistapaa, kuten myös Ukrainan parhaillaan uudistuvassa perus- ja toisen asteen koulutuksessa. Kunkin lapsen yksilölliset taipumukset ja kyvyt otetaan huomioon, yksilökeskeinen lähestymistapa korostuu uudistetussa asiakirjassa aiempaa vahvemmin.
Ukrainan varhaiskasvatuksen ohjausasiakirjassa korostetaan muun muassa seuraavia osa-alueita:
Vuoden 2001 varhaiskasvatuslaki, joka on ukrainaksi Zakon pro doshkil'nu osvitu, takaa kaikille lapsille pääsyn varhaiskasvatukseen. Alueiden välillä on kuitenkin suuria eroja varhaiskasvatuspaikkojen määrässä ja useimmilla alueilla on pulaa paikoista.
Ukrainan opetus- ja tiedeministeriön mukaan varhaiskasvatuspaikkojen puute ja alueelliset erot varhaiskasvatuspaikoissa aiheuttivat korruptiota, jota paljastui hallinnon eri tasoilta. Ratkaisuna siihen ministeriö kehitti ns. sähköisen jonon eli avoimen ja läpinäkyvän digitaalisen palvelun, jonka kautta lapsi ilmoitetaan paikkajonoon. Järjestelmä takaa kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet varhaiskasvatukseen perhetaustasta ja perheen varallisuudesta riippumatta. Kunnat saavat kuitenkin itse päättää, ottavatko ne sähköisen jonon käyttöön ja tilanne vaihtelee alueittain. Sähköisen järjestelmän käyttöönotto helpotti tilannetta, mutta varhaiskasvatuspaikkoja ei ole useilla alueilla edelleenkään riittävästi.
Ukrainassa on useita eri tyyppisiä varhaiskasvatusmuotoja, jotka vaihtelevat pääasiassa lasten iän, erityisopetuksen ja tarjottavien palveluiden mukaan. Varhaiskasvatusmuotoja ovat esimerkiksi:
Varhaiskasvatuksessa toimii lapsiryhmiä säännöllisesti aamuisin ja iltaisin, osa ryhmistä myös viikonloppuisin ja arkipyhinä. Ryhmiin on mahdollista osallistua myös osa-aikaisesti. Lisäksi on ympärivuorokautisia päiväkoteja.
Varhaiskasvatuksessa työskentelee useita henkilöstöryhmiä, kuten muun muassa hallintohenkilöstöä, opetushenkilöstöä, avustajia, terveydenhuollon ammattilaisia sekä vapaaehtoisia.
Vuoden 2001 varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen opettajilta edellytetään opettajan korkeakoulututkintoa. Lähes kaikki varhaiskasvatuksen opettajat Ukrainassa ovat suorittaneet toisen asteen jälkeisen opettajankoulutuksen.