Elämänkatsomustiedon oppiainekuvaus lähtee opiskelijasta itsestään. Lähtökohtana on nimenomaan opiskelijan oma elämänkatsomus. Yleisiä maailmankatsomuksia käsitellään tukien oman elämänkatsomuksen ja identiteetin kehittymistä. Oppiaineen henkilökohtainen korostus näkyy moduulien rakenteessa. Oman identiteetin rakentamiseen liittyvät moduulit ovat pakollisia.
Ensimmäinen pakollinen moduuli keskittyy minään ja hyvään elämään, toinen minään ja yhteiskuntaan. Elämänkatsomustiedon lähestymistapa näihin aiheisiin on käytännöllinen, mutta se hyödyntää oppiaineen taustatieteiden teoreettisia näkökulmia. Elämänkatsomustiedossa tarkastellaan yksilöä moraalisena ja yhteiskunnallisena olentona ajankohtaisen ja historiallisen tiedon valossa. Moraalin ja yhteiskunnan kannalta tärkeät periaatteet, kuten ihmisoikeudet ja niihin liittyvä yksilöiden yhdenvertainen kohtelu, voidaan oikeuttaa vetoamalla ihmisarvon yhtäläisyyteen ja luovuttamattomuuteen. Lisäksi periaatteita voi tukea tarkastelemalla kriittisesti historiallisia tai oman aikamme yhteiskuntia, joissa periaatteet eivät päde ja jotka ovat eri tavoin epäinhimillisiä. Elämänkatsomustiedossa ei tyydytä näin antropologian ja uskontotieteen tavoin pelkästään tunnistamaan, kuvailemaan, erittelemään ja selittämään erilaisia moraalisia ja yhteiskunnallisia periaatteita, vaan myös perustelemaan ja arvioimaan niiden oikeutusta hyvän elämän ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan kannalta. Tällä tavalla elämänkatsomustiedossa hahmotellaan mainittujen periaatteiden normatiivinen perusta.
Valinnaiset moduulit 3–5 tarkastelevat erilaisia yksilön elämänkatsomuksen ja identiteetin kannalta tärkeitä tutkimuskohteita. Kolmannessa moduulissa tarkastelu alkaa mahdollisimman laajasti. Tutkimuksen kohteena on koko inhimillinen kulttuuri. Kaikki elämänkatsomustiedon oppiainekuvauksessa mainitut taustatieteet ja lukion oppiaineet tutkivat jotakin kulttuurin aluetta. Laajimmin ja koko kulttuurin aluetta tutkii antropologia.
Neljännessä moduulissa keskitytään katsomuksellisiin kysymyksiin. Katsomuksen pohjana voivat olla arvot, maailmankuva ja niihin liittyvä elämäntapa. Kaikkien näiden kehitystä voidaan tarkastella historiallisesti, mutta muuten tarkastelu riippuu kohteesta. Esimerkiksi poliittisia katsomuksia tutkitaan yhteiskuntatieteellisesti ja arvoja filosofisesti. Viidennessä moduulissa rajaudutaan suppeammin uskontoihin ja uskonnottomuuteen. Eri uskontojen, uskonnottomuuden ja uskontokritiikin tarkastelu nojautuu pääasiassa uskontotieteeseen ja uskonnonfilosofiaan.
Kuudennessa moduulissa tarkastellaan tulevaisuutta. Tulevaisuudentutkimus tieteenalana tarjoaa välineitä tarkasteluun, mutta olennaisesti myös palataan pakollisten moduulien tapaan opiskelijan omaan näkökulmaan – opiskelijaan itseensä oman tulevaisuutensa tekijänä ja toimijana.