Korkeakouluyhteistyö voi olla esimerkiksi
- yhteistyökursseja
- projekteja
- tapahtumia
- teemapäiviä
- toiminnallisia vierailuja
- vierailijoita (korkeakouluopettajat, opiskelijat, alumnit livenä tai virtuaalisesti)
- opiskelijavarjostusta
- verkko-opintoja.
Esimerkiksi Korkeakouluyhteistyömallin luominen Helsinkiin -hankkeessa on havaittu, että korkeakouluyhteistyö toimii parhaiten, kun lukiolaisten erilaiset tarpeet ja tavoitteet otetaan huomioon. Kevyet yhteistyömuodot, kuten vierailut, opiskelijavarjostus ja vierailijat ovat erityisen tärkeitä niille lukiolaisille, joilla ei ole selkeää käsitystä siitä, mihin he haluavat jatkaa lukion jälkeen. Syvemmistä yhteistyökursseista ja korkeakoulujen avoimista kursseista hyötyvät ne opiskelijat, jotka tietävät jo omat kiinnostuksen kohteensa.
Opettajien tietojen päivittäminen korkeakouluista (sekä yliopistot että ammattikorkeakoulut) on tärkeää. Heitä tulisi myös tukea yhteistyöverkostojen luomisessa. Korkeakouluyhteistyössä kannattaa myös hyödyntää olemassa olevia rakenteita ja pyrkiä etsimään yhteistyömuotoja, jotka hyödyttävät molempia osapuolia. Raskaita ja työllistäviä uusia rakenteita ei kannata luoda.
Jotta yhteistyö saadaan kiinteäksi osaksi sekä lukioiden että korkeakoulujen arkea ja toimintaa, sitä on tärkeää koordinoida ja mallintaa sekä kehittää jatkuvasti siihen vaadittavia rakenteita.