Hankeavustukset koulun kerhotoiminnan tukemiseen ja kehittämiseen 2025 -rahoitushau hakuaika alkaa 28.1.2025 klo 12.00 ja päättyy 10.3.2024 klo 16.15.
Koulun kerhotoiminta
Perusopetuksen yhteydessä oppilaille voidaan järjestää kerhotoimintaa. Sen järjestämisen periaatteet kirjataan paikalliseen opetussuunnitelmaan ja koulun vuosittaiseen lukuvuosisuunnitelmaan. Kerhotoiminnan lähtökohtia ovat koulun kasvatukselliset, opetukselliset ja ohjaukselliset tavoitteet.
Kerhotoiminta on tarkoitettu pääsääntöisesti vuosiluokkien 3-9 oppilaille.
Kerhotoiminnan lisäksi koulussa voidaan järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaa.
Koulun kerhotoiminnan tehtävänä on lasten ja nuorten monipuolisen kasvun ja kehityksen tukeminen sekä oppilaiden osallisuuden lisääminen. Kerhotoiminnassa oppilailla on mahdollisuus
- tutustua erilaisiin harrastusmahdollisuuksiin
- saada onnistumisen, osaamisen ja ilon kokemuksia
- soveltaa koulussa opittua
- osallistua luovaan toimintaan
- toimia monimuotoisesti vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Koulun kerhotoimintaa on kehitetty aktiivisesti vuodesta 2008 alkaen. Koulun kerhotoiminnan kehittämisen tavoitteena on saada aikaan monipuolista, lapsen ja nuoren kasvua tukevaa vapaa-ajan toimintaa, joka vakiintuu osaksi lapsen ja nuoren iltapäivää. Kehittämistoimintaa tehdään tavoitteellisesti ja oppilaita kuullen.
Toimintaa kehitetään siten, että toiminnan piiriin saadaan myös niitä lapsia ja nuoria, joilla ei ole esimerkiksi perheen tuen puuttuessa mahdollisuutta harrastaa säännöllisesti. Tällä pyritään siihen, että jokaisella lapsella olisi mahdollisuus ainakin yhteen kerhoharrastukseen läpi koko perusopetuksen.
Kerhotoiminnan kehittämisessä on tavoitteena myös syventää kodin ja koulun yhteistyömuotoja. Koulut voivat hyödyntää kerhotoiminnan järjestämisessä kolmannen sektorin, koulun muiden sidosryhmien ja eri hallintokuntien osaamista. Kehittämistoiminnan aikana koulun kerhotoiminta pyritään vakiinnuttamaan osaksi perusopetusta.