Oppitunnin sisältö
- Tutustuminen lapsen oikeuksiin videon avulla (5 min)
- Toiminnallisia toteutustapoja kuva- ja tekstikorttiparien käyttöön omien tarpeiden mukaan (yksi tehtävä 10–20 min)
- Tunnin yhteenveto (5 min)
Tavoitteena on
- tukea oppilaiden toimijuutta omien oikeuksien tarkastelussa
- opettaa keskeisiä lapsen oikeuksia toiminnallisesti.
Lapsen oikeuksien sopimuksen artikla 42:
Sopimusvaltiot sitoutuvat saattamaan yleissopimuksen periaatteet ja määräykset yleisesti niin aikuisten kuin lastenkin tietoon tarkoituksenmukaisesti ja aktiivisesti.
Tarvikkeet
- Lapsen oikeudet koulussa -video
- Lapsen oikeuksien kuvakortit
- Lapsen oikeuksien tekstikortit (artiklat)
Katso alta video Lapsen oikeudet koulussa
Oppitunnin ohjeet
1. Oppilaat johdatellaan lapsen oikeuksiin katsomalla Lapsen oikeudet koulussa -video. Videon jälkeen lapsilta voi kysyä samoja kysymyksiä, kuin videon lapsilta:
- Miksi sinun mielestäsi on tärkeää käydä koulua?
- Millainen on koulu, jossa on turvallista ja mukavaa opiskella?
- Mitä aiot tehdä koulupäivän jälkeen?
Kysymysten jälkeen voidaan yhdessä huomata, että kaikki videolla esitetyt kysymykset liittyivät lapsen oikeuksiin, joita seuraavaksi käsitellään lisää.
2. Käytä Lapsen oikeudet -kuvakortteja haluamallasi tavalla. Alta ladattavasta listauksesta voit poimia omille oppilaillesi toimivimmat ratkaisut. Osa tehtävistä sopii erinomaisesti yhteiskuntaopin tai suomen kielen tunneille, osa toimii taas ryhmän yhteistoiminnan ja vuorovaikutustaitojen harjoittelussa.
Tunnin yhteenvetona oppilaita voi kannustaa keskustelemaan seuraavien kysymysten avulla.
- Minkä takia lapsen oikeuksien sopimus on tärkeä osa jokaisen lapsen elämää?
- Millainen olisi maailma, jossa lapsen oikeuksien sopimusta ei olisi olemassa?
- Mikä tunnin aikana käsitellyistä oikeuksista on tärkein ja miksi?
Huomioita
- Lapsen oikeudet koulussa -videota voi käyttää myöhemmin myös suomen kielen tai kuvataiteen tunneilla alustuksena esimerkiksi “unelmien koulu” -aiheiselle työlle.
- Kuvakortteja voi hyödyntää pistetyöskentelyssä, rastiradalla tai suunnistuksessa.
- Kuvakortteja voi käyttää parinmuodostustehtävissä muiden oppiaineiden yhteydessä.
- Kuvakorttien hyödyntämisessä vain opettajien ja oppilaiden mielikuvitus on rajana. Oppilaat voivat kehitellä itse koko luokalle sopivaa toimintaa kortteihin pohjaten.
- Kortteja voi käyttää esimerkiksi kummi- tai tukioppilastoiminnassa.
- Kuvakortteja voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa.