Liikunnan tehtävänä on tukea oppilaiden fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä sekä myönteistä suhtautumista omaan kehoon. Oppiaineessa tärkeitä ovat yksittäisiin liikuntatunteihin liittyvät positiiviset kokemukset ja liikunnallisen elämäntavan tukeminen. Tällä sivulla esitellään kolme lisätyn todellisuuden avulla toteutettavaa liikunnan tehtävää, jotka edistävät mielikuvituksellisella ja hauskalla tavalla liikunnan oppiaineen tavoitteita ja sisältöalueita.
Lapset kävelevät puun rungon päällä

Vuosiluokkien 3–6 liikunnan opetuksen pääpaino on motoristen perustaitojen vakiinnuttamisessa ja monipuolistamisessa sekä sosiaalisten taitojen vahvistamisessa. Opetuksen tavoitteina kuvataan mm. havaintomotoriset taidot (T2), tasapaino- ja liikkumistaidot (T3) sekä työskentelytaidot (T8). Esimerkiksi tavoitteessa T2 harjaannutaan tekemään tilanteissa sopivia liikunnallisia ratkaisuja. 

Kehollisuus, fyysinen aktiivisuus ja yhdessä tekeminen tulisi näkyä liikuntatuntien sisällöissä. Harjoitteiden ja pelien tulee mahdollistaa osallisuuden, ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia (S1). Liikunnan opetuksessa merkityksellistä on myös sosiaalisen toimintakyvyn kehittyminen (S2). Näiden lisäksi opetuksen tulisi kannustaa monialaiseen osaamiseen ja erilaisiin eheyttäviin oppimiskokonaisuuksiin. 

AR-tehtävien avulla liikunnan oppimisympäristöön ja työtapoihin voidaan tuoda uusia ulottuvuuksia. Monipuolinen liikkuminen ja eri ympäristöjen yhdistäminen innostavat oppilaita, koska he pääsevät haastamaan luovuuttaan ja luomaan jotain uutta. Tehtävissä oppilaita kannustetaan toimimaan kokeilevan ja tutkivan oppimisen keinoin lähiympäristössä sekä oivaltamaan ja iloitsemaan.

Käyttölisenssi: CC BY-NC-SA