Lukivaikeudella (lukihäiriö, dyslexia) tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeutta, jonka keskeinen piirre on vaikeus hahmottaa äänteisiin sisältyvää tietoa ja käsitellä sitä.
Koska lukivaikeuteen liittyy usein myös muistin ongelmia, esimerkiksi kielellisen lyhytkestoisen muistin kapeutta, lukivaikeus voi hidastaa uusien asioiden painamista mieleen ja ylipäätään oppimista. Lisäksi opiskelija voi tietoisesti vältellä lukemista sen hitauden tai ymmärtämisen vaikeuksien vuoksi, mikä voi johtaa sanavaraston ja yleistietojen köyhtymiseen.
Lukivaikeutta ilmenee hyvin monella tavalla, eikä se rajoitu pelkästään kirjoitetun tekstin lukemisen tai kirjoittamisen haasteisiin. Lukivaikeudelle tyypillisiä piirteitä ovat
- hidas lukeminen tai kirjoittaminen
- kaksoiskonsonantti- ja vokaalivirheet
- reversaali (keila–kiela)
- rotaatio (banaani–danaani)
- äänteiden erottelukyvyn vaikeudet
- tekstin ymmärtämisen vaikeudet
- vaikeudet mm. matematiikan sanallisissa tehtävissä
- kapea työmuisti
- hahmottamisen vaikeudet esim. kartoissa
- motoriikan vaikeudet (huono käsiala)
- vaikeudet vieraiden kielten oppimisessa.
On tärkeää, että opiskelija löytää oman tapansa omaksua tietoa ja hyödyntää tekstiä. Sopivan tuen avulla opiskelu lukiossa mahdollistuu. Osalla lukivaikeus on todettu jo varhain, mutta joskus lukivaikeus huomataan vasta lukiossa.
Monessa lukiossa tehdään lukiseula opintojen alkaessa. Tarvittaessa erityisopettaja, psykologi, puheterapeutti tai muu asiantuntija antaa lausunnon lukivaikeudesta. Tämän perusteella voidaan suunnitella tarvittavat tukitoimet lukio-opiskeluun sekä erityisjärjestelyt ylioppilaskirjoituksiin.
Vinkkejä lukivaikeudessa tukemiseen
Opettaja voi konkreettisilla keinoilla tukea opiskelijaa, jolla on lukivaikeuden tai esimerkiksi kielitaustan takia vaikeuksia opiskelussaan sekä erityisesti lukemisessa ja kirjoittamisessa.
Opettaja, sinä voit
- tutustua itse selkotekstin tuottamiseen (esim. selkeä puhe) ja selkokielisiin oppimateriaaleihin sekä laatia itse selkeäkieliset tehtävänannot
- hyödyntää Celian saavutettavia aineistoja ja muita tarjolla olevia selkokirjoja, säeromaaneja ja äänikirjoja (esim. äidinkielen tunneilla)
- avustaa tehtävien hahmottamisessa sanallistamalla niiden aloitukset ja välivaiheet myös suullisesti
- selventää myös käytettävissä olevaa aikaa ilmoittamalla suullisesti, kuinka paljon aikaa tehtävään saa tai täytyy käyttää
- kerätä välikokeiden avulla opiskelijoille ja itselleen tietoa kunkin opiskelijan omasta osaamisesta opintojakson aikana ja selventää kokeiden jälkeen vajavaisesti sisäistetyt asiat
- testauttaa erilaisia opiskelustrategioita erityisopettajan avustuksella ja auttaa jokaista opiskelijaa näin löytämään itselleen sopiva opiskelutekniikka (esim. Feynman-, Cornell-, SQ3R- ja erilaiset muistiinpanotekniikat)
- ohjeistaa syventävien lukuohjelmien käytössä (esim. Wordin syventävä lukuohjelma)
- mahdollistaa sanakirjojen käytön (esim. Opetushallituksen laatimat eri oppiaineiden sanastot vieraskielisille).