Perusopetuslain mukaisesti liikunnanopetus on toteutettava oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti. Ohjauksen ja tuen tavoitteena liikunnassa on varmistaa jokaiselle oppilaalle sukupuolesta, iästä, etnisestä tai kansallisesta alkuperästä, kielestä, uskonnollisesta vakaumuksesta, terveydentilasta, vammaisuudesta tai muusta henkilöön liittyvästä seikasta riippumatta tasavertainen oikeus kokea osallisuutta, oppimista ja pätevyyttä liikuntatunneilla.

Ohjauksen ja tuen tarve ja merkitys korostuu erityisesti silloin, kun oppiaineen tavoitteita ei saavuteta esimerkiksi siksi, että oppilaalla on vaikeuksia osallistua opetukseen tai oppitunnin työskentelyilmapiiri on huono. Tukea tarjotaan myös, jos heikko fyysinen toimintakyky on uhka oppilaan terveydelle.

Liikunnassa on mahdollista hyödyntää koulun tarjoamaa tukea oppilaan koulunkäynnin ja oppimisen edistämiseksi kolmiportaisen tuen mallin mukaisesti (yleinen, tehostettu, erityinen tuki): esimerkiksi joustavan ryhmittelyn, tukiopetuksen, osa-aikaisen erityisopetuksen, samanaikaisopettajan, kodin ja koulun välisen yhteistyön, tulkitsemis- ja avustajapalveluiden, koulunkäynnin ohjaajan/avustajan sekä erityisten oppimista ja osallistumista helpottavien välineiden avulla voidaan tukea oppilaan liikunnan iloa ja oppimista sekä liikuntatunneille osallistumista. Myös liikunnallista kerhotoimintaa voidaan käyttää vähän liikkuvien tai liikunnan oppimisessa tukea tarvitsevien oppilaiden ohjauksen ja tuen välineenä.

Oppilas, jonka tuen tarpeet liikunnassa johtuvat liian vähäisestä fyysisestä aktiivisuudesta ja heikosta fyysisestä toimintakyvystä, hyötyvät kaikenlaisesta fyysisesti aktiivisesta toiminnasta. Näiden oppilaiden kohdalla yhteistyö kodin kanssa on ensiarvoisen tärkeää. Liikuntatunneille osallistumista edistävät omin lihasvoimin kuljettu koulumatka, fyysisesti aktiiviset välitunnit sekä kaikenlaiseen kouluajan ulkopuoliseen fyysisesti aktiiviseen toimintaan osallistuminen.