Circula – Kiertotalous- ja yrittäjyyspeli
(yläkoulu), lukiokoulutus, ammatillinen koulutus, 2. aste
Kiertotalous muuttaa yrityksiä, ja vastaavasti yritykset muuttavat maailmaa. Circula on ilmainen kiertotalous- ja yrittäjyyspeli, jota voi hyödyntää osana opetusta ideoimisen ja yhteistyön tukena. Pelissä muodostetaan yritystiimit, joiden tavoitteena on kehittää omien voimavarojensa ja saatavilla olevien resurssien pohjalta kannattavaa liiketoimintaa. Yrityksen tulisi käyttää luonnonvaroja kekseliäästi ja kestävästi ja samalla auttaa ratkaisemaan sosiaalisia ja/tai ympäristöongelmia. Jokainen tiimi kehittää omaa yritystään, mutta pelin yllätykset ohjaavat tiimit tekemään myös yhteistyötä muiden yritysten kanssa.
Peli on suunnattu ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opetukseen, mutta sitä voi soveltaa peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille ja ammattikorkeakouluopiskelijoille. Peli soveltuu hyvin esimerkiksi talouden, kemian, yhteiskuntaopin ja biologian oppitunteihin, ja sen kesto on vähintään kaksi 45 minuutin oppituntia.
Peli on ladattavissa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä selkokielisenä versiona.
Cash n’ Jeti – Opi yrittäjyyttä pelaamalla
yläkoulu, lukiokoulutus
Cash n' Jeti -pelikokonaisuus koostuu mobiilipelistä ja minipelisivustosta. Mobiilipelissä oppilas tai opiskelija pääsee harjoittamaan yritystoimintaa, sillä pelaajan tehtävänä on täyttää yritykselle tulevia tilauksia hankkimalla siihen resursseja ja valmistamalla tuotteita tai palveluita. Tasapainottelu kassan ja hankittavien resurssien välillä simuloi oikeaa yritystoimintaa. Cash n' Jeti sisältää myös 11 minipeliä, jotka auttavat oman oikean yrityksen ideoimisessa.
Peli soveltuu yläkoulun tai lukion yhteiskuntaopin oppitunnille.
Yrittäjyyspeli – Selvitä yrittäjyystietämyksesi lähtötaso
lukiokoulutus
Kesto: 1 x 45 min
Uusyrityskeskuksen Yrittäjyyspeli on matalan kynnyksen väline oman yrittäjätyypin selvittämiseen ja yrittäjyystietämyksen testaamiseen. Nuorten suunnittelema ja ensisijaisesti nuorille suunnattu peli on helppo ja hauska tapa tutustua yrittäjyyden perusasioihin.
Peli soveltuu osaksi lukion yrittäjyyskasvatusta. Sen käytössä kannattaa muistaa myös Uusyrityskeskuksen sivuilla käyntiin liittyvien vaikuttamisulottuvuuksien käsitteleminen opiskelijoiden kanssa. Pelin kesto on 45 minuuttia.
YES Pakka: Yrittäjämäinen ekosysteemi -keskustelutyökalu
yläkoulu, lukiokoulutus, ammatillinen koulutus, 2. aste
YES-verkoston kehittämä YES Pakka: Yrittäjämäinen ekosysteemi -keskustelutyökalu on pelillinen keino kehittää yrittäjyyskasvatuksen eri osa-alueita yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Työkalu on tarkoitettu oppilaitoksille, kunnan toimijoille sekä muille yhteisöille, jotka tahtovat kehittää yrittäjämäistä toimintakulttuuria ja rakentaa ekosysteemiajatteluun pohjautuvaa yhteistyötä. YES-pakkaa voidaan käyttää esimerkiksi yrittäjyyskasvatuksen kehittämistyössä ideointiin, suunnitteluun ja päätöksentekoon. Työkalun tavoitteena on yhteisen ymmärryksen luominen ja ideoiden jalostaminen toimenpiteiksi. Se auttaa myös käymään arvokeskustelua.
Pelillisen työkalun neljä pääteemaa ovat:
- verkosto-osaaminen
- yrittäjämäinen osaaminen
- yrittäjämäinen toimintakulttuuri
- johtaminen.