Osaamisen tunnistaminen tarkoittaa sitä, että opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen selvitetään. Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on tunnistaa opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen opiskelijan esittämien asiakirjojen ja muiden selvitysten perusteella, joita voivat olla esimerkiksi tutkintotodistukset, työtodistukset, osaamiskartoitukset, haastattelut tai muut menetelmät.
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
- Koulutus ja tutkinnotAmmatillinen koulutusArviointi ja todistuksetOsaamisen arviointi
Määräystä osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta uudistetaan
Opiskelijan jo osoittamaa osaamista, joka vastaa suoritettavassa tutkinnossa edellytettyä osaamista tai ammattitaitoa, voidaan tunnustaa suoraan suoritettavaan tutkintoon (sisällyttäminen). Muissa tapauksissa arvioijat arvioivat osaamisen vastaavuutta ja ajantasaisuutta. Osaamisen vastaavuutta ja ajantasaisuutta voidaan arvioida opiskelijan toimittamista asiakirjoista ja muista selvityksistä. Apuna voi käyttää esimerkiksi haastatteluja ja portfolioita. Koulutuksen järjestäjä päättää osaamisen vastaavuuden ja ajantasaisuuden varmistamisen menettelytavoista.
Osaamisen tunnustamisen periaatteena on, että
- osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan tutkintokoulutuksen alussa
- aiemmin hankitusta osaamisesta on toimivaltaisen viranomaisen antama todistus, jossa on tiedot opiskelijan osaamisen arvioinnista
- osaamisen tunnustaminen tehdään aina suoritettavaan tutkintoon, sen muodostumisen ja tutkinnon osien laajuuksien mukaisesti
- aiemmin hankitun osaamisen vastaavuutta tai ajantasaisuutta arvioivat koulutuksen järjestäjän nimeämät arvioijat ammatillisissa tutkinnon osissa tai arvioija yhteisten tutkinnon osien osa-alueissa. Apuna voidaan käyttää opiskelijan esittämiä asiakirjoja ja selvityksiä.
- koulutuksen järjestäjä on velvollinen tekemään osaamisen tunnustamisen opiskelijan henkilökohtaisessa osaamisen kehittämissuunnitelmassa kirjattuihin pakollisiin tutkinnon osiin, kun osaaminen voidaan sisällyttää osaksi suoritettavaa tutkintoa
- tunnustettua arvosanaa on opiskelijan mahdollisuus korottaa. Uusi arviointi tehdään voimassa olevien tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimusten tai osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien mukaisesti
- tunnustaminen voi kattaa koko tutkinnon osan tai pelkästään osan tutkinnon osasta. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa koulutuksen järjestäjä ohjaa opiskelijan puuttuvan osaamisen hankkimiseen ja osaamisen osoittamiseen siltä osin, mitä osaamista ei ole aiemmin arvioitu ja todennettu
Tunnustetusta tutkinnon osasta tai yhteisten tutkinnon osien osa-alueesta tehdään myös aina dokumentoitu tunnustamispäätös, joka kirjataan opiskelijan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan ja arkistoidaan.
Mikäli tunnustamispäätöstä asiakirjojen ja selvitysten perusteella ei voida tehdä, opiskelija voidaan ohjata soveltuvien tutkinnon osien näyttöön tai yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden osalta muuhun osaamisen arviointiin.
Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on tunnistaa ja tunnustaa opiskelijan aiemmin hankittu osaaminen, joka vastaa suoritettavan tutkinnon tai koulutuksen perusteiden ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita. Pakolliset tutkinnon osat ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueet, jotka on suoritettu edelleen voimassa olevien tutkinnon perusteiden mukaan, koulutuksen järjestäjän on sisällytettävä suoritettavaan tutkintoon. Valinnaisten tutkinnon osien ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden kohdalla koulutuksen järjestäjä sopii yhdessä opiskelijan kanssa aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisesta osana henkilökohtaistamista.
Opetushallitus on antanut määräyksen, jonka tarkoituksena on helpottaa osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoitusta sekä arvosanojen muuntamisesta ammatillisessa koulutuksessa. Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tueksi on laadittu käytännönläheinen ohje, joka sisältää esimerkkejä erilaisista osaamisen tunnustamisen tilanteista.