Identifiering av kunnande innebär att man utreder den studerandes tidigare förvärvade kunnande. Identifieringen görs utifrån de dokument den studerande lämnar in (examensbetyg, arbetsintyg eller andra intyg) och övriga utredningar (utredning över kunnande, intervju eller andra metoder).
Identifiering och erkännande av kunnande
Ett kunnande som den studerande redan tidigare förvärvat och som motsvarar det kunnande eller yrkesskicklighet som examen förutsätter kan erkännas direkt till den examen som avläggs (direkt införande). I övriga fall bedömer bedömarna om kunnandet är aktuellt och motsvarar kraven. Denna bedömning kan göras utifrån de dokument och övriga utredningar som den studerande lägger fram. Man kan även göra en bedömning utifrån intervjuer. Utbildningsanordnaren beslutar om hur man gör för att försäkra sig om att kunnandet är aktuellt och motsvarar kraven.
Principerna för erkännande av kunnande är:
- Kunnandet identifieras och erkänns i början av examensutbildningen.
- Erkännandet görs med stöd av betyg utfärdat av en behörig myndighet.
- Identifieringen av kunnandet görs alltid för den examen som avläggs, enligt uppbyggnaden av examen och omfattningen på examensdelarna
- De av utbildningsanordnaren utsedda bedömarna bedömer om det tidigare förvärvade kunnandet är aktuellt och motsvarar innehållet i de yrkesinriktade examensdelarna (en bedömare i delområdena av de gemensamma examensdelarna). Man kan även göra en bedömning utifrån dokument och andra utredningar som den studerande lägger fram
- Utbildningsanordnaren är skyldig att erkänna kunnande till de obligatoriska examensdelarna som är dokumenterade i den studerandes personliga utvecklingsplan för kunnande då kunnandet direkt kan införas som en del av den examen som avläggs
- Den studerande har rätt att höja ett vitsord som hen fått erkänt. Den nya bedömningen görs enligt bedömningskriterierna för krav på yrkesskicklighet eller mål för kunnande i gällande examensgrunder.
- Erkännandet kan gälla en hel examendel eller enbart delar av en examensdel. I det senare fallet hänvisar utbildningsanordnaren den studerande till att inhämta det kunnande som saknas och att visa kunnandet endast till de delar av kunnandet som inte tidigare är bedömt eller påvisat.
Man gör alltid ett beslut om erkännande av en examensdel eller delområde av gemensamma examensdelar. Beslutet dokumenteras i den studerandes personliga utvecklingsplan för kunnandet och arkiveras.
Om ett beslut om erkännande inte kan göras utifrån dokument eller utredningar kan man hänvisa den studerande att visa kunnandet i ett yrkesprov i de examensdelar som är lämpliga eller när det gäller delområden av de gemensamma examensdelarna till övrig bedömning av kunnande.
Utbildningsanordnarens uppgift är att identifiera och erkänna den studerandes tidigare förvärvade kunnande som motsvarar kraven på den yrkesskicklighet eller de mål för kunnande i den examen eller utbildning som avläggs. Utbildningsanordnaren ska införa obligatoriska examensdelar och delområden av gemensamma examensdelarna, som den studerande avlagt enligt examensgrunder som fortfarande är i kraft. Utbildningsanordnaren ska tillsammans med den studerande som en del av den personliga tillämpningen, komma överens om hur tidigare förvärvat kunnande kan erkännas i valbara examensdelar och delområden av de gemensamma examensdelarna
Utbildningsstyrelsen har utfärdat en föreskrift för att underlätta identifieringen och erkännandet av kunnandet samt omvandlingen av vitsord i yrkesutbildningen. Som stöd för identifierande och erkännande av kunnande har det utarbetats en handbok som innehåller exempel på olika situationer vid erkännande av kunnande.