Det är utbildningsanordnarens uppgift att identifiera och erkänna den studerandes tidigare förvärvade kunnande. Identifieringen och erkännandet av den studerandes kunnande utgör en del av den personliga tillämpningen av studierna. I planen för bedömning av kunnandet beskriver utbildningsanordnaren hur man i praktiken går till väga vid identifiering och erkännande av kunnande. I den personliga tillämpningen kommer utbildningsanordnaren och den studerande överens om den individuella studievägen samt om vilka examensdelar och delområden av de gemensamma examensdelarna den studerande ska avlägga. Det identifierade och erkända kunnandet samt de individuella val man kommit överens om förs in i den personliga utvecklingsplanen för kunnandet.

Genom att identifiera och erkänna den studerandes kunnande undviker man överlappande utbildning och bedömning av kunnande. Då man vet vad den studerande redan kan, planerar man utbildningen så att den studerande på ett ändamålsenligt sätt inhämtar det kunnande som saknas. Erkännande av kunnande påskyndar även avläggandet av examen.