Kyberturvallisuutta edistäviä tavoitteita sisältyy opetussuunnitelmien, koulutusten ja tutkintojen perusteisiin varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa. Osaamista vahvistetaan muun muassa osana digitaalisuutta, viestintään ja vuorovaikutukseen liittyviä valmiuksia, yhteisön toimintakulttuurin kehittymistä ja ammatillista osaamista. Tavoitteet ovat laadittu lasten, oppilaiden ja opiskelijoiden ikäkausi huomioiden.
Kyberturvallisuus
- Ammatillinen koulutusEsiopetusLukiokoulutusPerusopetusTutkintokoulutukseen valmentava koulutusTaiteen perusopetusVapaa sivistystyöVarhaiskasvatusHyvinvointiTurvallisuus
Digitaalisen osaamisen, tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen sekä medialukutaidon edistämiseksi Opetushallitus ja Kansallinen audiovisuaalinen instituutti ovat julkaisseet
- varhaiskasvatukselle ja esiopetukselle kuvauksen hyvästä pedagogisesta toiminnasta
- perusopetukselle kuvauksen oppilaan hyvästä osaamisesta.
Oheen on koottu osaamisen kuvauksista kyberturvallisuuteen liittyvää sisältöä.
Varhaiskasvatus ja esiopetus
Varhaiskasvatuksessa lasten kanssa opetellaan laitteiden ja välineiden turvallista ja huolellista käyttöä. Lasten kanssa tutustutaan turvalliseen toimintaan digitaalisissa palveluissa ja opetellaan turvallisen toiminnan perusperiaatteita. Esiopetuksessa lasten kanssa keskustellaan salasanoista ja käyttäjätunnuksista sekä siitä, miksi niitä ei jaeta muille. On tärkeää, että lapset tietävät, kuinka toimia, jos he kohtaavat digitaalisissa palveluissa ongelmia.
Henkilöstön tulee tuntea esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjän tietosuoja- ja tietoturvaohjeet sekä noudattaa niitä. Henkilöstö huolehtii tietosuojasta esimerkiksi lasten kuvien ja tuotosten julkaisussa. Lapsen yksityisyydensuojaa kunnioitetaan digitaalisissa ympäristöissä.
Perusopetus
Laaja-alaisen osaamisen alue tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) sisältää kyvyn toimia digitaalisissa ympäristöissä vastuullisesti ja turvallisesti. Kyberturvallisuusosaamisen perusteita opitaan ensimmäiseltä luokalta alkaen osana arkisia digiympäristöjä. Oppilaita saattaa puhuttaa ajankohtaiset, mediassa esillä olevat kyberturvallisuuteen liittyvät kysymykset. Aiheet voivat liittyä yhteiskunnalliseen tilanteeseen tai digitaalisten palveluiden ilmiöihin, kuten sosiaalisessa mediassa esiintyvään sisältöön. Opetuksessa huomioidaan ajankohtaiset puheenaiheet ja keskustellaan turvallisuuteen liittyvistä kysymyksistä. Kyberturvallisuuteen liittyvä osaaminen on jokaiselle kuuluvaa osaamista. Aiheita käsitellään eri oppiaineissa.
Kyberturvallisuuteen liittyy myös teknisiä taitoja, vuorovaikutustaitoja sekä tutkivan työskentelyn taitoja. Tieto- ja viestintäteknologiseen osaamiseen liittyy digitaalisten ympäristöjen käsitteiden ymmärtäminen. Kyberturvallisuuteen liittyvät keskeiset käsitteet auttavat aiheen ymmärtämisessä. Perusopetuksessa huolehditaan siitä, että jokainen oppilas saa mahdollisuuden digitaalisten ympäristöjen turvalliseen käyttöön ja turvallisuusosaamisen kehittämiseen.
Vuosiluokat 1—2
Vuosiluokilla 1—2 opetellaan käyttämään laitteita ja oheislaitteita huolellisesti. Oppilaat ymmärtävät, että digitaalisten palvelujen käyttöön liittyy ohjeita ja sääntöjä, joita tulee noudattaa. Oppilaiden kanssa keskustellaan siitä, miten tulisi toimia, jos oma tai koulun laite katoaa tai rikkoutuu. Oppilaat ymmärtävät, mitä käyttäjätunnus ja salasana tarkoittavat ja osaavat kirjautua käytössään oleville laitteille. Opetuksessa varmistetaan, että oppilaat ymmärtävät, miksi salasana tulee aika ajoin vaihtaa ja miksi salasanaa ei voi luovuttaa kenellekään muulle.
Oppilaiden kanssa keskustellaan siitä, että henkilö voi vaikuttaa käyttämiensä palvelujen yksityisyysasetuksiin. Mahdollisuuksien mukaan voidaan tarkastella, miten esimerkiksi sijaintitiedon jakamista voi rajoittaa.
Vuosiluokat 3—6
Vuosiluokilla 3—6 oppilaat osaavat käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluita ja ymmärtävät niiden keskeiset toimintaperiaatteet. Oppilaat noudattavat turvallisuuteen ja vastuullisuuteen liittyviä ohjeita. Oppilaat hallitsevat käyttäjätilin ja salasanan käytön. He tietävät, mikä on vahva salasana ja minkä vuoksi samaa salasanaa ei voi käyttää eri palveluissa.
Oppilaat tietävät, millä tavalla sisältöä jaetaan pilvipalveluissa ja miten käyttöoikeuksia rajoitetaan. Oppilaat ymmärtävät, millä tavalla digitaalisten palvelujen oikeuksia voi muuttaa ja miksi niihin tulee kiinnittää huomiota. Oppilaat ymmärtävät, että laitteen päivitykset ja ylläpito ovat turvallisen käytön kannalta välttämättömiä. Keskeiset digitaalisia palveluita koskevat käsitteet tulevat tutuksi ja oppilaat käyttävät käsitteitä oikein.
Oppilaiden kanssa keskustellaan siitä, millä tavalla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Oppilaat ymmärtävät, että he voivat itse vaikuttaa heistä kerättävään tietoon. Oppilaat alkavat tunnistaa digitaalisten palvelujen riskitilanteita ja oppivat kertomaan niistä. Oppilaat tietävät, miten toimia, jos he kohtaavat verkkohuijausyrityksiä.
Vuosiluokilla 7—9
Oppilaiden kanssa käsitellään ajankohtaisia teknologian turvalliseen käyttöön liittyviä ilmiöitä. Kyberturvallisuuteen tutustumisessa kiinnitetään huomiota keskeisiin käsitteisiin. Vuosiluokilla 7—9 oppilaat tiedostavat tyypillisiä kyberturvallisuuteen liittyviä uhkia ja keinoja niihin varautumiseen.
Opetuksessa keskustellaan oman ja muiden yksityisyyden suojaamisesta digitaalisissa palveluissa. Oppilaiden kanssa tutustutaan EU:n tietosuoja-asetukseen ja tietosuojalain tarkoitukseen sekä keskeisiin periaatteisiin. Opetuksessa varmistetaan, että oppilaat ymmärtävät, mitä käytännössä tarkoittaa oppilaan oikeus hallita, hyödyntää ja luovuttaa eteenpäin hänestä kerättyä dataa. On tärkeää, että oppilaat tiedostavat, mikä merkitys on omalla aktiivisella toiminnalla datanhallinnassa. Tietosuojaa ja -turvaa koskevat ohjeet ovat oppilailla tiedossa ja he noudattavat niitä. Oppilaiden kanssa keskustellaan tyypillisistä tietoturvariskeistä ja siitä, kuinka tulee toimia, jos tietoturvaa on loukattu. Opetuksessa käsitellään myös muita digitaalisiin palveluihin liittyviä riski- ja ongelmatilanteita.
Oppilaat tutustuvat heitä koskeviin yhteiskunnassa toimimisen kannalta tärkeisiin digitaalisiin palveluihin ja oppivat käyttämään niitä oikein. Oppilaiden kanssa keskustellaan teknologiaan ja digitalisaatioon liittyvistä mahdollisuuksista ja riskeistä globaalissa maailmassa. Oppilaat tutustuvat digitalisaation vaikutuksiin eri aloilla. Oppilaat ymmärtävät, mitä mahdollisuuksia ja uhkia esineiden internetiin (IoT) liittyy.
Oppilaat ymmärtävät, että lisääntyvä data yhdessä kehittyvän teknologian kanssa mahdollistaa uusia innovaatioita ja liiketoimintamahdollisuuksia. Samalla oppilaiden kanssa keskustellaan esimerkkien avulla siitä, että ihmisiä profiloidaan digitaalisten palvelujen keräämän datan perusteella. Oppilaat tiedostavat, että tätä dataa voidaan käyttää eri tarkoituksiin. Oppilaiden kanssa keskustellaan tekoälyn kehittymiseen liittyvistä ilmiöistä.
Digitaalisten palvelujen turvallisen käytön kannalta on tärkeää, että oppilaat ymmärtävät haittaohjelmilta suojautumisen perusperiaatteet ja tuntevat teknisen tietoturvan perusteet, kuten laitteiden ja sovellusten päivittämisen merkityksen. Opetuksessa varmistetaan, että oppilaat osaavat suojata tietojaan ja tiedostojaan häviämiseltä tai tuhoutumiselta sekä osaavat varmuuskopioida niitä.
Lukiokoulutuksessa nuoret tutustuvat turvallisuuteen mm. laaja-alaisissa opinnoissaan, jotka ovat keskeinen osa sekä oppiainekohtaisia että oppiaineita yhdistäviä opintoja. Turvallisuuselementti on mukana hyvinvointiosaamisessa, vuorovaikutusosaamisessa sekä monitieteellisessä ja luovassa osaamisessa. Turvallisuus pitää sisällään kyber- ja tietoturvallisuuden. Opintojen aikana heille tulisi selvitä mm. kuinka laitteita ja tietoa voidaan turvata hyökkäyksiltä, häiriöiltä tai muilta vaaroilta. Tyypillisiä uhkia, joihin lukioikäisetkin voivat törmätä ovat mm. tietojen kalastelu, tietomurrot ja -vuodot, palvelunestohyökkäykset ja identiteettivarkaudet.
Jokainen voi ylläpitää hyvää kyberturvallisuutta:
- Tietokoneisiin ja mobiililaitteisiin ladataan ajantasaiset virustorjuntaohjelmat.
- Ohjelmistoja, kuten käyttöjärjestelmää ja puhelinsovelluksia päivitetään viimeisimpiin versioihin. Näillä paikataan ohjelmistoissa mahdollisesti piileviä tietoturva-aukkoja.
- Käyttämällä vahvoja ohjelmistokohtaisia salasanoja voidaan lisätä henkilökohtaista kyberturvallisuutta merkittävästi.
- Varovaisuus ja harkinta sähköpostiviestien liitetiedostojen ja linkkien avaamisessa tai tietojen luovuttamisessa.
Ammatillisessa koulutuksessa perustutkinto-opiskelijat voivat kehittää perusdigitaitojaan yhteisissä tutkinnon osissa ja samalla oppia tunnistamaan tyypillisiä kyberturvauhkia ja suojautumaan niiltä arjessa.
Perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien perusdigitaitojen tavoitteisiin linkittyvää digitaalista osaamismerkkijärjestelmää voidaan hyödyntää myös perusdigitaitojen vahvistamisessa.
Perustutkinto-opiskelija voi laajentaa kyberturvallisuusosaamistaan valitsemalla tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon Kyberturvallisuuden ylläpitäminen 30 osp -tutkinnon osan.
Ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa opiskelija voi syventää kyberturvallisuusosaamistaan tai erikoistua kyberturvallisuuteen valitsemalla tieto- ja viestintätekniikan ammattitutkinnon osan Kyberturva-asiantuntijana toimiminen tai tieto- ja viestintätekniikan erikoisammattitutkinnon osan Tietoturva-analyytikkona toimiminen. Tätä kautta ammatillinen koulutus omalta osaltaan tukee kyberturvauhkiin varautumisessa yhteiskunnassamme.
Kansanopistojen oppivelvollisille suunnatussa vapaan sivistystyön koulutuksessa kybertuvallisuutta koskevat teemat sisältyvät opintokokonaisuuteen Opiskelu-, itsetuntemus- ja työelämätaidot. Opintokokonaisuudessa yhtenä opetuksen tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia digitaalisessa toimintaympäristössä jatko-opinnoissa, työelämässä ja laajemmin yhteiskunnassa.
Vapaan sivistystyön oppilaitoksissa järjestettävissä vapaatavoitteisissa aikuisten digitaalisten taitojen koulutuksissa huomioidaan koulutuksen sisällöissä myös kyber- ja turvallisuusuhkien tunnistaminen ja tietoturvallinen toiminta. Oppilaitoksissa on mahdollista järjestää kaikille avoimia koulutuksia tai koulutuskokonaisuuksia kyberturvallisuuteen ja informaatiovaikuttamiseen liittyen nopeallakin aikataululla.
- Tutustu keskeisiin käsitteisiin Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilla
- Kyberturvallisuuskeskuksen kuukausittain julkaisema kybersääkooste kuluneen kuukauden merkittävistä tietoturvapoikkeamista ja -ilmiöistä
- Kyberturvallisuuskeskuksen kyberturvallisuusopas pienyrityksille tukee alle 50 työntekijän yrityksiä suojautumisessa yleisimpiä kyberuhkia vastaan.
- Kyberturvallisuuskeskuksen oppaat sisältävät ohjeita lapsille ja lasten vanhemmille turvallisesta internetin ja älylaitteiden käytöstä.
- Jyväskylän ammattikorkeakoulun CYBERDI-projektin oppaita ja esitysmateriaaleja parhaista käytännöistä tukemaan digitaalisen maailman uhkien torjunnassa.
- eOppivan n. 30–60 minuutin koulutus häiriötilanteisiin varautumisesta ja häiriötilanteessa toimimisesta on tarkoitettu organisaatioiden johtajille, digitaalisen turvallisuuden asiantuntijoille sekä palvelujen ja prosessien vastuuhenkilöille.
- Turvallisuuskomitean kodin kyberopas neuvoo mm. turvallisesta pankki- ja viranomaispalveluiden käytöstä ja kodin laitteiden suojauksesta.
- Digi- ja väestötietoviraston (DVV) maksuttomat digiturvallinen elämä -koulutus ja -peli opettavat toimimaan turvallisesti digimaailman uhkatilanteissa.
- Jyväskylän yliopiston ja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen taskutieto teknistyneille ja digitalisoituneille maatiloille.