För att främja digital kompetens och medieläskunnighet har Utbildningsstyrelsen och Nationella audiovisuella institutet publicerat
- en beskrivning av god pedagogisk verksamhet för småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
- en beskrivning av elevens goda kunskaper för den grundläggande utbildningen.
Nedan finns en sammanställning av kunskapsbeskrivningarna för cybersäkerhet.
Småbarnspedagogik och förskoleundervisning
I småbarnspedagogiken övar man tillsammans med barnen på att använda utrustningen på ett säkert och omsorgsfullt sätt. Tillsammans med barnen bekantar man sig med tryggt agerande i digitala tjänster. Man lär barnen grundprinciperna för trygga arbetssätt. I förskoleundervisningen pratar man med barnen om lösenord och användarnamn och varför man inte ska dela dem. Det är viktigt att barnen vet hur de ska agera om de stöter på problem i digitala tjänster.
Personalen ska känna till dataskydds- och datasäkerhetsanvisningarna för anordnare av förskoleundervisning och småbarnspedagogik samt följa dem. Personalen beaktar dataskyddet till exempel vid publicering av bilder av barnen och deras alster. Skyddet av barnens integritet i respekteras i digitala miljöer.
Grundläggande utbildning
Området digital kompetens (K5) i mångsidig kompetens omfattar förmåga att agera ansvarsfullt och säkert i digitala miljöer. Eleverna lär sig grunderna i cybersäkerhetskompetens från och med första klass som en del av vardagens digitala miljöer. Eleverna kan diskutera aktuella cybersäkerhetsfrågor som varit synliga i medierna. Ämnena kan anknyta till den sociala verkligheten eller fenomen i digitala tjänster, till exempel innehåll i sociala medier. I undervisningen beaktas aktuella samtalsämnen och man diskuterar säkerhetsfrågor. Cybersäkerhetskompetens är kompetens som angår alla. Temat behandlas i olika läroämnen.
Cybersäkerhet är också tekniska färdigheter, kommunikationsfärdigheter och färdigheter i undersökande arbete. Till digital kompetens hör att förstå begrepp i digitala miljöer, då kännedom om cybersäkerhetens centrala begrepp ökar förståelsen. Inom den grundläggande utbildningen ser man till att varje elev får möjlighet att tryggt använda digitala miljöer och utveckla sin säkerhetskompetens.
Årskurs 1–2
I årskurserna 1–2 lär man sig att använda utrustning och kringutrustning omsorgsfullt. Eleverna förstår att det finns instruktioner och regler för hur man använder digitala tjänster och att reglerna och instruktionerna ska följas. Man diskuterar med eleverna hur man ska gå till väga om den egna eller skolans utrustning försvinner eller går sönder. Eleverna förstår betydelsen av användarnamn och lösenord och kan logga in på de enheter de använder. Man ser i undervisningen till att eleven förstår att lösenord blir föråldrade och behöver bytas och varför man inte får ge sitt lösenord åt någon annan.
Man diskuterar med eleverna om att de kan ändra sekretessinställningarna för de tjänster de använder. Man kan om det är möjligt till exempel se hur man gör för att begränsa delning av platsinformation.
Årskurs 3–6
I årskurserna 3–6 kan eleverna använda digitala tjänster som är viktiga i vardagen och förstår tjänsternas centrala verksamhetsprinciper. Eleverna följer anvisningarna för trygghet och ansvar. Eleverna kan hantera användarkonton och använda lösenord. Eleverna vet vad ett starkt lösenord är och förstår att man inte ska använda samma lösenord i flera olika tjänster.
Eleverna förstår hur innehåll delas i molntjänster och hur användarrättigheterna begränsas. Eleverna förstår hur de digitala tjänsternas rättigheter kan ändras och varför man ska fästa uppmärksamhet vid dem. Eleverna förstår att det med tanke på en säker användning är nödvändigt att uppdatera och underhålla apparaterna. Eleverna bekantar sig med centrala begrepp för digitala tjänster och kan använda dem rätt.
Man diskuterar med eleverna om på vilka sätt digitala tjänster samlar in information. Eleven förstår att hen själv kan påverka den information som samlas in om hen. Eleverna börjar känna igen eventuella risksituationer i digitala tjänster och lär sig berätta om dem. Eleverna vet hur man ska agera om de stöter på ett bedrägeriförsök på nätet.
Årskurs 7–9
Aktuella fenomen inom säker användning av teknik behandlas tillsammans med eleverna. När eleverna bekantar sig med cybersäkerhet fästs uppmärksamhet vid centrala begrepp. I årskurserna 7–9 är eleverna medvetna om typiska cybersäkerhetshot och olika sätt att förbereda sig på dem.
I undervisningen diskuteras skyddet av den egna och andras integritet i digitala tjänster. Tillsammans med eleverna bekantar man sig med EU:s dataskyddsförordning och de centrala principerna och syftet med dataskyddslagen. I undervisningen säkerställs att eleverna förstår vad elevens rätt att hantera och använda data som samlats in om hen själv samt överlåta datan vidare innebär i praktiken. Det är viktigt att eleverna är medvetna om betydelsen av sitt eget aktiva agerande i datahanteringen. Eleverna känner till dataskydds- och datassäkerhetsanvisningarna och följer dem. Typiska datasäkerhetsrisker och hur man ska agera om datasäkerheten har brutits diskuteras med eleverna. I undervisningen behandlas också andra risk- och problemsituationer i anslutning till digitala tjänster.
Eleverna bekantar sig med de digitala tjänster som är viktiga för att de ska kunna agera i samhället och lär sig använda dem på rätt sätt. Möjligheter och risker med teknik och digitalisering i en global värld diskuteras med eleverna. De bekantar sig med digitaliseringens effekter inom olika sektorer. Eleverna förstår vilka möjligheter och hot sakernas internet (IoT) innebär.
Eleverna förstår att den ökade datamängden i kombination med den teknik som utvecklas möjliggör nya innovationer och affärsmöjligheter. Samtidigt diskuterar man med hjälp av exempel om att människor profileras utifrån data som samlas in av digitala tjänster. Eleverna blir medvetna om att dessa data kan användas för olika ändamål. Eleverna diskuterar fenomen inom utvecklingen av artificiell intelligens.
För att de digitala tjänsterna ska kunna användas på ett säkert sätt är det viktigt att eleverna förstår grundprinciperna för att skydda sig mot skadeprogram och känner till grunderna för det tekniska dataskyddet, som betydelsen av att uppdatera apparater och applikationer. Undervisningen säkerställer att eleverna kan skydda sina uppgifter och filer från att försvinna eller förstöras och kan säkerhetskopiera dem.