Jules
- OhjelmatNuorisotyöKansalaistoimintaErasmus+ nuorisoalalleEU:n nuoriso-ohjelmatEuroopan solidaarisuusjoukot
- suosituspeliaika noin 5 minuuttia
- Teillä on jonkin verran tietoa Julesista. Tarvitsette kuitenkin lisätietoa voidaksenne jatkaa pelaamista.
- Kehitelkää ryhmänne kanssa Julesin hahmoa pidemmälle kokoamalla miellekarttaa.
- Listatkaa, kirjatkaa ja tarvittaessa piirtäkää karttaan tietoja Julesista:
- Millaisia asioita Julesin tiedoista teidän mielestä puuttuu? Esimerkiksi missä Jules asuu? Minkä ikäinen Jules on? Miten Jules asuu? Keitä ihmisiä Julesin elämään kuuluu? Lisätkää siis lihaa luiden ympärille.
Kun olette tehneet tehtävän 1, voitte siirtyä tehtävään 2.
- suosituspeliaika noin 3-5 minuuttia
Tutkikaa seuraavaksi Julesin unelmia:
- Mitä unelmia Julesille on jo tiedossa?
- Mitä Jules tavoittelee?
- Mistä muusta Jules unelmoi?
Tutkikaa myös alla olevaa ominaisuusvalikkoa. Valitkaa listasta ominaisuuksia, joita Jules mielestänne tarvitsee saavuttaakseen unelmansa ja selättääkseen haasteensa. Valitkaa ainakin 2 ominaisuutta, joiden näette tukevan Julesin matkaa.
- luova
- rauhallinen
- jännittynyt
- vitsikäs
- utelias
- innostunut
- ahkera
- touhukas
- empaattinen
- päättäväinen
- rehti
- tunteellinen
- haaveileva
- virkeä
- turhamainen
- vastuullinen
- ymmärtäväinen
- rento
- pohtiva
- myönteinen
- reipas
- epäluuloinen
- vilkas
- puhelias
- epätietoinen
Keskusteltuanne unelmista ja valittuanne ominaisuudet Jules on valmis matkaan ja tehtävään 3.
- suosituspeliaika noin 10 minuuttia
Seuraavaksi Jules törmää haasteisiin arjessa. Teidän tehtävänne on auttaa Julesia selvittämään haasteet parhaansa mukaan.
Julesin haave omasta tanssistudiosta elää vahvana. Yrityksen perustaminen vieraaseen maahan tuntuu haasteelliselta. Erityisesti edullisen tilan löytyminen tuottaa päänvaivaa. Hän on löytänyt sopivia tilavaihtoehtoja ja suunnitelmat voivat alkaa.
1. Tutustukaa ryhmänä nuorisostrategian seuraavaan arvoon:
#9 Tiloja ja osallistumista kaikille
- Taustatietoa: Nuoret ovat aliedustettuja heihin vaikuttavissa päätöksentekoprosesseissa, vaikka heidän sitoutumisensa olisi demokratian kannalta elintärkeää. He tarvitsevat omissa yhteisöissään fyysisiä tiloja tukemaan heidän henkilökohtaista, kulttuurista ja poliittista kehitystään.
- Tavoite: Vahvistetaan nuorten demokraattista osallistumista ja itsenäisyyttä sekä tarjotaan varta vasten nuorille tarkoitettuja tiloja kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla.
2. Auttakaa Julesia ratkaisemaan tilahaaste. Tehtävänä on suunnitella Julesille tanssistudio hyödyntäen alla olevia tietoja.
- Julesin kiinteä budjetti on 2750 euroa
- Ensimmäisen yksityiseltä vuokratun tilan vuokra on 1500 euroa. Se pitää pystyä maksamaan kiinteästä budjetista.
- Muihin kiinteisiin kuluihin menee aloittaessa 300 euroa.
- Käytettäväksi jää siis 950 euroa. Tämän summan Jules voi käyttää studioon.
- Millaisia muita tilavaihtoehtoja Julesilla olisi kuin yksityiseltä vuokraaminen?
- Miten Julesin kannattaisi toimia tilojen suhteen?
- Tai mihin asioihin hänen kannattaa käyttää budjettinsa?
Esimerkkejä asioista, joita Jules tilaansa voisi tarvita:
- peilejä 200 euroa
- balettitangot 200 euroa
- musiikintoistolaitteet 300 euroa
- lamput 100 euroa
- sälekaihtimet 300 euroa
- siivousvälineet 50 euroa
- pyyhkeitä 75 euroa
- lokerikko 300 euroa
- mattoja 100 euroa
- jumppapalloja 30 euroa
- treenimattoja 150 euroa
- tanssikenkiä 250 euroa
- musiikkilevyjä 45 euroa
- tilan ulkonäkö 95 euroa
- sohvaryhmiä 500 euroa
- mikro 30 euroa
- vedenkeitin 30 euroa
- rytmisoittimia 255,50 euroa
- kulttuurilliseen tanssiin liittyvät asusteet 300 euroa.
Kun tehtävän 3 haaste on selätetty, voitte siirtyä tehtävään 4.
- suosituspeliaika noin 10 minuuttia
Vielä on tehtävää ennen unelman saavuttamista.
Julesin tanssistudio on toiminut hetken aikaa suunnittelemanne mukaisessa paikassa. Jules nauttii työstään tanssinopettajana. Hänen on kuitenkin hankittava lisätöitä elättääkseen itsensä.
Jules päättää hakea töitä 3 paikasta. Taustastaan johtuen Jules kohtaa ennakkoluuloja ja syrjintää työnhaussa. Nämä eivät välttämättä ole suoraan ääneen sanottuja asioita. Jules huomaa ne tavasta, miten häneen suhtaudutaan tai jopa siitä saiko hän työpaikan vai ei tai millaista palkkaa siitä tarjotaan.
1. Tutustukaa ryhmänä nuorisostrategian seuraavaan arvoon:
#2 Kaikkien sukupuolten välinen yhdenvertaisuus
- Taustatietoa: Sukupuoleen perustuva syrjintä vaikuttaa yhä moniin nuoriin, erityisesti nuoriin naisiin. Yhtäläiset mahdollisuudet ja oikeuksien toteutuminen on varmistettava kaikille eri sukupuolia oleville nuorille, mukaan lukien muunsukupuoliset ja LGBTQI+20-nuoret.
- Tavoite: Varmistetaan kaikkien sukupuolten välinen yhdenvertaisuus sekä sukupuolisensitiiviset toimintamallit nuoren ihmisen kaikilla elämänalueilla.
2. Jules hakee seuraavia työpaikkoja:
- koulunkäyntiavustaja
- vähittäiskaupan kesätuuraaja
- tanssiopiston tuntiopettaja.
Listatkaa keskustelun lomassa ilmiöitä, joihin Jules näiden työtehtävien hakutilanteessa saattaa törmätä. Miten Julesin tulisi suhtautua niihin? Miten käännetään ennakkoluulot eduksi? Miten syrjintään puututaan? Millaista palkkaa Jules voisi työtehtävistä saada?
Suoritettuanne tehtävän 4 voitte siirtyä tehtävään 5 tai jokeritehtävään.
- suosituspeliaika 5-10 minuuttia
- jos teillä on aikaa, voitte tehdä tämän tehtävän sijaan jokeritehtävän.
Jules on nyt selättänyt haasteita ja suunnannut kohti tulevaa ja omia unelmiaan. Matka Julesin kanssa alkaa kääntyä kohti loppuaan.
EU:n nuorisostrategian arvossa #11 Nuorisojärjestöt ja eurooppalaiset ohjelmat on nostettu esiin eurooppalaisten nuorisojärjestöjen ja ohjelmien merkitys eurooppalaisen yhteiskunnan luomisessa ja nuorten tulevaisuuden mahdollistamisessa. Eurooppalaisia ohjelmia ovat myös esimerkiksi Erasmus+ nuorisoalalle ja Euroopan solidaarisuusjoukot.
- Miten Julesin elämä jatkuu tästä eteen päin?
- Millaisia ohjeita antaisitte Julesille matkaan?
- Millaisin mielin lähetätte Julesin matkaan?
- Voisiko Jules hyötyä Erasmus+ -ohjelman tai Euroopan solidaarisuusjoukkojen sisällöistä?
- Halutessanne voitte vilkaista ohjelmien sisältöjä.
- Valmistautukaa esittelemään Jules ja hänen matkansa muille ryhmille 1 minuutin hissipuheena.
- Aikaa esittelyyn on siis 1 minuutti.
- suosituspeliaika noin 15 minuuttia
- tehkää tämä tehtävän 4 jälkeen, jos teillä on aikaa
- jos valitsette jokeritehtävän, tehtävää 5 ei tarvitse tehdä.
Jules on pärjännyt hienosti ja matka kohti unelmia on selkeytynyt! Olette lähellä pelin päätöstä! Mitä vielä tarjoaisitte Julesille, jotta unelmat ovat lähempänä tai saavutettavissa?
EU:n nuorisostrategian arvossa #11 Nuorisojärjestöt ja eurooppalaiset ohjelmat on nostettu esiin eurooppalaisten nuorisojärjestöjen ja ohjelmien merkitys eurooppalaisen yhteiskunnan luomisessa ja nuorten tulevaisuuden mahdollistamisessa. Eurooppalaisia ohjelmia ovat myös esimerkiksi Erasmus+ nuorisoalalle ja Euroopan solidaarisuusjoukot.
Jokeritehtävässä teillä on aikaa 5 minuuttia suunnitella projekti, joka tarjoaisi Julesille mahdollisuuksia edetessä kohti unelmia.
- Projekti voi olla myös sellainen, joka tarjoaa Julesille jotain uutta.
- Tarttukaa ensimmäisiin ideoihin ja kehittäkää projektia rohkeasti.
- Valmistautukaa esittelemään Jules ja projektinne muille ryhmille 1 minuutin hissipuheena.
- Aikaa esittelyyn on siis 1 minuutti.
Tehtävän jälkeen ryhmät kokoontuvat yhteen ja kaikki esittelevät projektinsa. Kaikki ryhmät kommentoivat toistensa projektia.
- suositusaika vapaavalintainen
Pian on aika hyvästellä Jules. Kiitos yhteisestä matkasta Julesin ja ryhmän kanssa!
Kokoontukaa nyt yhteen muiden ryhmien kanssa.
Pelin lopuksi ohjaaja esittää teille kysymyksiä.