

Jules
- ProgramUngdomsväsendetMedborgaraktivitetErasmus+ UngdomssektornEU:s ungdomsprogramEuropeiska solidaritetskåren

Övning 1
- Rekommenderad speltid cirka 5 minuter.
- Ni vet en del om Jules. Men ni behöver få mer information för att kunna fortsätta spela.
- Utveckla figuren Jules vidare inom gruppen genom att göra en tankekarta.
- Anteckna, skriv och vid behov rita uppgifter om Jules i kartan:
- Vilka saker tycker ni att saknas i informationen om Jules? Till exempel var Jules bor? Hur gammal är Jules? Hur bor Jules? Vilka människor ingår i Jules liv? Lägg alltså mer kött på benen.
-
När ni har gjort övning 1, kan ni gå vidare till övning 2.
Övning 2
- Rekommenderad speltid cirka 3–5 minuter.
Utforska nu Jules drömmar:
- Vilka medvetna drömmar har Jules redan?
- Vad strävar Jules efter?
- Vad annat drömmer Jules om?
-
Studera också menyn med egenskaper nedan. Välj de egenskaper från den som ni tycker att Jules behöver för att kunna uppnå sina drömmar och övervinna sina utmaningar. Välj minst två egenskaper som ni anser att skulle stötta Jules resa.
- kreativ
- lugn
- spänd
- rolig
- nyfiken
- entusiastisk
- flitig
- energisk
- empatisk
- beslutsam
- hygglig
- känslosam
- drömmande
- pigg
- fåfäng
- ansvarsfull
- förstående
- avslappnad
- grubblande
- positiv
- käck
- misstänksam
- livlig
- pratsam
- ovetande
När ni har diskuterat drömmarna och valt egenskaper, är Jules klar för sin resa och övning 3.
Övning 3
- Rekommenderad speltid cirka 10 minuter.
Härnäst stöter Jules på utmaningar i vardagen. Ert uppdrag är att hjälpa Jules att klara utmaningarna så gott det går.
Jules har en stark dröm om att grunda en egen dansstudio. Det känns utmanande att starta ett företag i ett främmande land. Speciellt att hitta en förmånlig lokal har vållat huvudbry. Men han har hittat lämpliga alternativ och planeringen kan börja.
1. Bekanta er som grupp med följande värde i ungdomsstrategin:
#9 Utrymme och deltagande för alla
- Bakgrundsinformation: Unga människor är underrepresenterade i beslutsprocesser som rör dem, trots att deras engagemang är av största vikt för demokratin. De måste få tillgång till fysiska utrymmen i sina samhällen, så att deras personliga, kulturella och politiska utveckling kan främjas.
- Mål: Stärka ungdomars demokratiska deltagande och självständighet och tillhandahålla särskilda utrymmen för ungdomar på alla samhällsområden.
2. Hjälp Jules att lösa utmaningen med lokal. Ert uppdrag är att planera en dansstudio för Jules utgående från uppgifterna nedan.
- Jules fasta budget är 2 750 euro.
- Lokalen som finns att hyra av en privat hyresvärd har en hyra på 1 500 euro. Jules måste kunna betala den från sin fasta budget.
- Övriga fasta kostnader i början är 300 euro.
- Alltså blir det 950 euro över för annat. Det beloppet kan Jules använda till att inreda studion.
- Vilka andra alternativ har Jules än att hyra lokal på den privata marknaden?
- Hur skulle det löna sig för Jules att göra angående lokalen?
- Eller vilka saker är det lönt att använda budgeten till?
Exempel på sådant som Jules kan behöva till sin studio:
- speglar 200 euro
- balettstänger 200 euro
- ljudanläggning 300 euro
- lampor 100 euro
- persienner 300 euro
- städutrustning 50 euro
- handdukar 75 euro
- hyllsystem 300 euro
- mattor 100 euro
- gymbollar 30 euro
- träningsmattor 150 euro
- dansskor 250 euro
- musikskivor 45 euro
- lokalens dekoration 95 euro
- soffgrupper 500 euro
- mikrovågsugn 30 euro
- vattenkokare 30 euro
- rytminstrument 255,50 euro
- accessoarer för kulturell dans 300 euro
När utmaningen i övning 3 är löst, kan ni gå vidare till övning 4.
Övning 4
- Rekommenderad speltid cirka 10 minuter.
Drömmarna är inte ännu uppnådda. Det krävs ytterligare utveckling.
Jules dansstudio har varit verksam en tid i lokalen som ni planerade. Jules njuter av sitt arbete som danslärare. Men hen är tvungen att skaffa sig ett jobb till för att kunna försörja sig.
Jules beslutar sig för att söka tre olika jobb. På grund av sin bakgrund möter Jules fördomar och diskriminering i jobbsökningen. Det tar sig inte nödvändigt uttryck i sådant som sägs högt. Jules märker det på sättet hen bemöts på och till och med på det om hen fick jobbet eller inte, eller vilken lön som erbjuds för arbetet.
1. Bekanta er som grupp med följande värde i ungdomsstrategin:
#2 Jämställdhet mellan alla kön
- Bakgrundsinformation: Könsdiskriminering drabbar fortfarande många ungdomar, särskilt unga kvinnor. Lika möjligheter och åtnjutande av rättigheter måste säkerställas för ungdomar av alla kön, inklusive icke-binära personer och HBTQI+-personer.
- Mål: Säkerställa likabehandling av alla kön och jämställdhetsaspekter på ungdomars alla livsområden.
2. Jules söker följande jobb:
- skolgångsassistent,
- sommarvikarie i dagligvarubutik,
- timlärare vid ett dansinstitut.
Skriv under diskussionens gång upp fenomen som Jules kan stöta på när hen ansöker de här jobben. Hur borde Jules förhålla sig till dem? Hur vänder man fördomar till en fördel? Hur ska man ingripa i diskriminering? Hur hög lön borde Jules få för sitt arbete?
När ni har slutfört övning 4 kan ni gå vidare till övning 5 eller jokerövningen.
Övning 5
- Rekommenderad speltid 5–10 minuter.
- Om ni har tid, kan ni istället för den här övningen göra jokerövningen.
Jules har nu löst utmaningar och tagit sikte på framtiden och sina egna drömmar. Er resa med Jules börjar nå sitt slut.
Värde #11 Ungdomsorganisationer och europeiska program i EU:s ungdomsstrategi lyfter fram betydelsen av europeiska ungdomsorganisationer och program för att forma det europeiska samhället och skapa framtida möjligheter för unga. Europeiska program är till exempel Erasmus+ för ungdomssektorn och Europeiska solidaritetskåren.
- Hur fortsätter Jules liv härifrån?
- Vilka råd skulle ni ge Jules som vägkost?
- Hur känner ni inför Jules fortsatta väg?
- Kan Jules kanske få nytta av innehållet i programmen Erasmus+ eller Europeiska solidaritetskåren?
- Om ni vill kan ni ta er en titt på programmens innehåll.
- Förbered er att presentera Jules och hens väg i ett 1 minut långt hisstal för de andra grupperna.
- Ni har alltså 1 minut på er för presentationen.
Jokerövning
Det har gått bra för Jules och resplanen mot drömmarna har klarnat! Ni är nära spelets slut! Vad mer skulle ni erbjuda Jules för att föra hen ännu närmare drömmarna eller göra dem lättare att uppnå?
Värde #11 Ungdomsorganisationer och europeiska program i EU:s ungdomsstrategi lyfter fram betydelsen av europeiska ungdomsorganisationer och program för att forma det europeiska samhället och skapa framtida möjligheter för unga. Europeiska program är till exempel Erasmus+ för ungdomssektorn och Europeiska solidaritetskåren.
I jokerövningen har ni fem minuter på er att planera ett projekt som skulle ge Jules möjligheter att komma närmare sina drömmars uppfyllelse.
- Projektet kan också vara sådant att det erbjuder Jules något nytt.
- Utgå från era första idéer och utveckla projektet modigt.
- Förbered er att presentera Jules och ert projekt i ett 1 minut långt hisstal för de andra grupperna.
- Ni har alltså 1 minut på er för presentationen.
Efter övningen samlas alla grupper och presenterar sina projekt. Alla grupper kommenterar varandras projekt.
Spelets avslutning
- Rekommenderad tid är fritt valbar.
Snart är det dags att ta avsked av Jules. Tack för den gemensamma resan med Jules och gruppen!
Ni samlas nu med de övriga grupperna.
Spelet avslutas med att handledaren ställer er frågor.