- Mieti, kenen tulisi tietää hankkeestasi eli ketkä ovat kohderyhmiäsi. Muista myös sidosryhmät.
- Mielenkiintoisista tapahtumista ja tuloksista sekä uusista oivalluksista kannattaa kertoa erilaisissa julkaisuissa, verkkopalveluissa, lehtiartikkeleissa, esitteissä, kutsuissa ja sosiaalisessa mediassa.
- Kannattaa miettiä, voisiko hankkeesta kertoa myös perinteisessä mediassa ja olla yhteydessä toimittajiin. Huolehdi tällöin, että toimittajalla on tiedossaan hankkeen rahoittaja (Euroopan unioni) ja rahoitusohjelman nimi (Euroopan solidaarisuusjoukot) oikeassa muodossa.
- Kerro hankkeen aikana sen tapahtumista ja hankkeen päätyttyä sen tuloksista.
- Kerro hankkeesi etenemisestä, tapahtumista ja tuloksista myös ohjelman kansalliselle toimistolle!
Logot ja viestintäohjeet Euroopan solidaarisuusjoukot -hankkeille
Teet Euroopan solidaarisuusjoukot -hankkeessa tärkeää työtä, josta kannattaa ja pitää kertoa muillekin. Hyvin suunniteltu ja toteutettu viestintä nopeuttaa hankkeen käynnistymistä, edistää kokemusten ja hyvien käytäntöjen levittämistä, parantaa hankkeen ja sen toteuttajien näkyvyyttä ja tunnettuutta, auttaa löytämään uusia yhteistyökumppaneita sekä tuo EU-ohjelmat lähemmäs kansalaisia.
Huomaathan, että hankkeesta ja sen saamasta rahoituksesta viestiminen on yksi edellytys rahoituksen saamiselle. Organisaatiosi laillisen edustajan allekirjoittama hankesopimus määrittelee, miten hankkeesta tulee tiedottaa ja miten EU-rahoituksen tulee näkyä viestinnässä.
Pohdi, mitkä ovat tavoitteesi. Niitä voivat olla esimerkiksi
- hankkeen tulosten levittäminen ja toiminnan kehittäminen
- keskustelun herättäminen hankkeen teemoista
- hankkeen tapahtumien markkinointi
- hankkeen tai organisaation näkyvyyden lisääminen ja tunnettuuden parantaminen
- organisaation yhteisökuvan rakentaminen
- tai tiedon välittäminen hankkeen tuloksista.
Mitkä ovat kohderyhmäsi?
Kohderyhmä määrittää viestinnän sisällön, tyylin ja viestintäkanavat.
Sisäinen viestintä
varmistaa ajantasaisen tiedonkulun, innostaa, osallistaa ja tarjoaa vaikuttamismahdollisuuden. Kohderyhmiä ovat hankkeessa mukana olevat toimijat kuten organisaation johto, muu henkilökunta, osallistujat sekä yhteistyökumppanit.
Ulkoinen viestintä
tekee hanketta ja sen tuloksia tunnetuksi hankkeen ulkopuolisille tahoille ja laajemmalle yleisölle. Kohderyhmiä ovat asiakkaat ja muut sidosryhmät, viranomaiset, päättäjät, hankkeen rahoittajat sekä kuntalaiset/kansalaiset ja perinteinen media. Mieti, ketä haluat puhutella. Rajattu kohderyhmä on parempi valinta kuin yrittää tavoittaa epämääräistä suurta yleisöä.
Tee viestintäsuunnitelma
Listaa hankkeellesi realistisia viestinnällisiä tavoitteita ja mieti, millaisin konkreettisin teoin pääset listaamiisi tavoitteisiin. Yksinkertaisimmillaan suunnitelma voi olla taulukko, jossa on lueteltu viestinnän toimenpiteet, aikataulut ja vastuuhenkilöt. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse – anna tilaa myös osallistujille ja sitouta heitä kertomaan hankkeen toiminnasta ja tuloksista. Voit esimerkiksi sisällyttää liikkujien sopimuksiin velvoitteen kertoa hankkeesta blogissa tai vlogissa, kuvaamalla video/-ita, jakamalla hankkeeseen liittyviä kuvia sosiaalisessa mediassa tms.
Viestintätavat ja -kanavat
Valitse sopiva viestintäkanava tavoitteen ja kohderyhmän mukaan. Mieti sisältöä paitsi halutun kohderyhmän niin myös kyseiselle kanavalle luontevien ilmaisukeinojen ja -mahdollisuuksien mukaan.
- Verkkopalvelut ja blogit
- videot ja videoblogit
- sähköpostilistat ja uutiskirjeet
- sosiaalinen media
- mediatiedotteet, lehtiartikkelit
- tilaisuudet, koulutukset, seminaarit ja messut
- lehti-ilmoitukset, esitteet ja muut julkaisut.
Käytä sosiaalisessa mediassa soveltuvasti seuraavia aihetunnisteita eli hashtageja:
#EUSolidarityCorps
#SolidaarisuuttaSuomessa
#solidaarisuus
#kansainvälisyys
- Hankkeen viestinnässä tulee käyttää "Euroopan unionin osarahoittama" -logoa ja kertoa, että hanketta on rahoitettu Euroopan unionin Euroopan solidaarisuusjoukot -ohjelmasta.
- Lataa logotiedostot ja tarkempi logoja koskeva graafinen ohjeistus alta. Videoissa logon voi lisätä esimerkiksi videon loppuun.
- Lisää myös tieto, ettei Euroopan komissio ole vastuussa materiaalin sisällöstä eli ns. vastuuvapauslauseke: "Euroopan unionin rahoittama. Euroopan unioni tai Euroopan koulutuksen ja kulttuurin toimeenpanovirasto (EACEA) ei vastaa julkaisun sisällöstä". Videoissa vastuuvapauslausekkeen voi lisätä esimerkiksi videon kuvaukseen.
- Kerro, mistä Euroopan solidaarisuusjoukoista kiinnostuneet löytävät lisätietoa: "Lisätietoa Euroopan solidaarisuusjoukot -ohjelmasta: www.oph.fi/euroopan-solidaarisuusjoukot". Videoissa tämänkin tiedon voi lisätä videon kuvaustekstiin.
Ongelmatilanteissa ota yhteyttä ohjelman kansalliseen toimistoon!
Kuulemme mielellämme, miten rahoittamamme hankkeet edistyvät, joten kerro hankkeesi etenemisestä, tapahtumista ja tuloksista myös ohjelman kansalliseen toimistoon. Voit välittää meille esimerkiksi hankkeesi verkkojulkaisun, hankkeesta julkaistun lehtiartikkelin tai linkin hankevideoon. Jaamme mielellämme tietoa hankkeista omissa sosiaalisen median kanavissamme.
Kerro hankkeesi uutisista meille tägäämällä meidät sosiaalisen median kanavissa.
- Twitter: EU:n nuoriso-ohjelmat @EDUFI_Youth
- Facebook: @EUnNuorisoOhjelmat
- Instagram: @europeanyouthfinland
Tarvitsetko apua hankeviestintään?
Ota yhteyttä: nuoriso [at] oph.fi