Tältä sivulta löydät tukimateriaalia kulttuurisen moninaisuuden huomioon ottamiseen koulutuksessa.
Kulttuurisen moninaisuuden hankkeita
USKALLUS
Helsingin yliopiston USKALLUS – Uskonnot, katsomukset ja osallisuus perusopetuksessa -hanke on kehittänyt tutkimusperustaisia katsomukselliseen moninaisuuteen sekä osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden käsitteisiin liittyviä oppituntitehtäviä perusopetuksen luokille 1–9. Materiaali sopii sekä katsomusaineiden opetukseen että monialaisiin kokonaisuuksiin ja sisältää myös lisämateriaalia opettajille.
Opeta oppilaitasi tunnistamaan ja haastamaan katsomuksiin liittyviä stereotypioita! Harjoituksessa luodaan mahdollisimman pitkälle stereotypioiden vastainen jotain katsomusta edustava hahmo. Lopuksi keskustellaan stereotypioiden merkityksestä osallisuudelle ja oikeudenmukaisuudelle ja voidaan myös kokeilla katsomusdialogia hahmojen välillä.
Opeta oppilaitasi tunnistamaan ja haastamaan katsomuksiin liittyviä stereotypioita! Harjoituksessa luodaan mahdollisimman pitkälle stereotypioiden vastainen jotain katsomusta edustava hahmo. Lopuksi keskustellaan stereotypioiden merkityksestä osallisuudelle ja oikeudenmukaisuudelle ja voidaan myös kokeilla katsomusdialogia hahmojen välillä.
KUPERA
Helsingin yliopiston KUPERA (Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus) -hanke koostuu erillisistä arviointi- ja tutkimushankkeesta sekä materiaalihankkeesta.
O.LIKA – Styrka i mångfald
O.LIKA – Styrka i mångfald, är en webbplats med undervisningsmaterial kring temat kulturell mångfald.
Med vårt material vill vi ge er elever och lärare en möjlighet att bättre förstå vad mångfald är och hur den visar sig i våra liv. Via de övningar som arbetats fram får ni tillsammans möjlighet att tänka till, tänka efter och tänka om. Du som lärare får stöd i att driva mångfaldsarbete i klassrummet och ni som elever får nycklar till att öppna upp och reflektera över era egna attityder och värderingar – varför reagerar jag som jag gör?
Övningarna och materialet är utformade för elever i åk 4–6 samt 7–9. De flesta övningar passar för alla elever men en del av dem är riktade främst till årskurserna 7 – 9 och har då märkts ut med logon ”Avancerad”.
Våga ta diskussionen!
Med vårt material vill vi ge er elever och lärare en möjlighet att bättre förstå vad mångfald är och hur den visar sig i våra liv. Via de övningar som arbetats fram får ni tillsammans möjlighet att tänka till, tänka efter och tänka om. Du som lärare får stöd i att driva mångfaldsarbete i klassrummet och ni som elever får nycklar till att öppna upp och reflektera över era egna attityder och värderingar – varför reagerar jag som jag gör?
Övningarna och materialet är utformade för elever i åk 4–6 samt 7–9. De flesta övningar passar för alla elever men en del av dem är riktade främst till årskurserna 7 – 9 och har då märkts ut med logon ”Avancerad”.
Våga ta diskussionen!
KuTiMat
KuTiMat (Kulttuuritietoiset materiaalit osaksi koulun arkea) tarjoaa esimerkkejä tutkimusperustaisesta materiaalista kulttuurisen moninaisuuden teemojen käsittelyyn sekä analyysityökalun, joka auttaa arvioimaan kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien oppimateriaalien laatua.
PELIMO
PELIMO on Turussa toteutettava hanke, jonka tavoitteena on kehittää peli 4-6 luokkalaisten lasten monikulttuurisuuskasvatuksen käyttöön kouluissa, osana yhteiskuntaopin opetusta.
Minästä kiinni ja kielestä koppi
Turun yliopiston Kieli- ja kulttuuritietoinen opetus on tuottanut kaksiosaisen oppimateriaalin:
Minästä kiinni – Oppimateriaali kielitietoiseen perusopetukseen &
Kielestä koppi – Oppimateriaali moninaisista identiteeteistä perusopetukseen
Tutkimukseen perustuva ja luokkahuoneessa testattu kieli- ja kulttuuritietoisen opetuksen oppimateriaalipari on tarkoitettu kaikille opetusalan ammattilaisille. Monipuoliset harjoitukset on helppo ottaa käyttöön ja ne soveltuvat kaikkiin oppiaineisiin, monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin sekä kaikille peruskoulun vuosiluokille 1–9.
Minästä kiinni – Oppimateriaali kielitietoiseen perusopetukseen &
Kielestä koppi – Oppimateriaali moninaisista identiteeteistä perusopetukseen
Tutkimukseen perustuva ja luokkahuoneessa testattu kieli- ja kulttuuritietoisen opetuksen oppimateriaalipari on tarkoitettu kaikille opetusalan ammattilaisille. Monipuoliset harjoitukset on helppo ottaa käyttöön ja ne soveltuvat kaikkiin oppiaineisiin, monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin sekä kaikille peruskoulun vuosiluokille 1–9.