Faktaa Express 3A/2018: Perusopetuksen tutoropettajatoiminta Suomessa
Yksi hallituksen kärkihankkeisiin liittyvän Uusi peruskoulu -ohjelman tavoitteista on maailman osaavin opettajakunta. Keskeisimpiä toimenpiteitä tähän pyrittäessä on tutoropettajatoiminta, jota tuetaan 23 miljoonalla eurolla hallituskauden aikana. Tarkoitus on saada Suomen jokaiseen peruskouluun tutoropettaja tukemaan uutta pedagogiikkaa ja edistämään digitalisaatiota. Tutoropettajatoimintaa on tuettu erityisesti valtionavustuksilla, joita opetuksen järjestäjät ovat voineet hakea Opetushallitukselta. Ensimmäisen haku oli syksyllä 2016.
Opetushallitus toteutti vuoden 2017 haun yhteydessä kyselyn opetuksen järjestäjille selvittääkseen tutoropettajatoimintaan suunnattujen valtionavustusten vaikutuksia. Kyselyyn vastasi yhteensä 289 opetuksen järjestäjää.
Tässä Faktaa Express -julkaisussa esitellään kyselyn tulokset. Miten opetuksen järjestäjät ovat lähteneet mukaan tutoropettajatoimintaan? Kuinka tutoropettajien koulutus on toteutettu? Mitkä ovat tutoropettajien tyypilliset tehtävät, ja miten toiminta on juurtunut koulujen arkeen? Lisäksi tarkastellaan sitä, millaisena opetuksen järjestäjät näkevät tutoropettajatoiminnan tulevaisuuden valtionavustusten päätyttyä.