Oppimisen edistymisen seuraaminen ja arviointi toiminta-alueittain järjestettävässä opetuksessa
Toiminta-alueittain järjestettävä opetus on osa perusopetuksen kolmiportaista oppimisen ja koulunkäynnin tukea, ja siitä päätetään oppilaan erityisen tuen päätöksessä. Opetus voidaan järjestää toiminta-alueittain vain, kun todetaan, ettei oppilas kykene opiskelemaan edes oppiaineiden yksilöllistettyjä oppimääriä. Oppilailla tulee olla paitsi erityisen tuen päätös myös pidennetyn oppivelvollisuuden päätös. Toiminta-alueittaisessa opetuksessa on Suomessa noin 2 100 oppilasta.
Tässä selvityksessä esitellään sitä, miten erityisopettajat kuvaavat oppilaidensa oppimisen edistymistä ja sen seurantaa toiminta-alueittain järjestettävässä opetuksessa. Aineisto koostuu vuosina 2018–2020 kerätyistä erityisopettajien haastatteluista. Oppilaita näillä opettajilla oli yhteensä hieman yli 600, joista valtaosa opiskeli toiminta-alueittain.