Esitteet
Romanioppilaiden ohjaus toiselle asteelle ja tuki jatko-opinnoissa
Ympäristön, perheen ja suvun suhtautuminen on ratkaiseva tekijä, kun romaninuori muodostaa omaa käsitystään koulunkäynnistään ja jatko-opinnoistaan. Kodin ja koulun yhteistyön sujuvuus on oleellisen tärkeää romanioppilaan oppimisen, kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Nykyisin suurin osa romanioppilaista menestyy peruskoulussa samalla tavoin kuin muutkin oppilaat. Silti muuhun koulutukseen osallistuminen on vähäisempää kuin pääväestön nuorilla. Peruskoulun päättötodistuksen saaneista romaninuorista noin puolet hakeutuu ammatillisiin opintoihin, mutta lukio on vielä tuntematon mahdollisuus. Vuosittain vain muutama romanioppilas jatkaa opintojaan lukiossa, kun kaikista peruskoulun suorittaneista lukiossa jatkaa noin puolet.