Opetushallitus on tällä hetkellä mukana kolmessa Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa hankkeessa sekä Educa-lippulaivahankkeen tohtorikoulutuspilotissa. Opetushallitus vahvistaa osaltaan tutkimustulosten hyödyntämistä kasvatuksen, koulutuksen ja opetuksen toimialan kehittämisessä ja tietoperustaisessa päätöksenteossa.
Tutkimusyhteistyö
- Tilastot
Osallistumme tutkimushankkeisiin, jotka edistävät kasvatuksen, koulutuksen ja opetuksen toimialan ja oman toimintamme kehittämistä. Niiden tutkimusten aihepiirit, näkökulmat ja tieteenalat, joissa olemme mukana, ovat moninaisia, mutta liittyvät aina Opetushallituksen tehtäviin asiantuntijavirastona.
Opetushallitus osallistuu tutkimusyhteistyöhön eri rooleissa. Vuorovaikutuskumppanina voimme olla mukaan esimerkiksi tutkimushankkeen ohjausryhmässä tai viestiä tutkimustuloksista kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijoille ja sidosryhmillemme.
Aktiivisena hankeosapuolena osallistumme tutkijoiden rinnalla esimerkiksi tutkimustulosten tulkintaan tai etsimme ratkaisuja niihin haasteisiin, joita tutkimus on nostanut esiin. Kutsumme myös tutkijoita yhteen ideoimaan uusia tutkimushankkeita.
Tutkimusyhteistyö käynnistyy tutkijan tai tutkimusryhmän yhteydenotolla Opetushallitukseen. Meille osoitetut tutkimushanke-ehdotukset arvioi yksikkö, jolla on paras asiantuntemus aiheesta. Yksikkö saa tukea arviointiin tutkimusyhteistyön tukitiimiltämme.
Ehdotusten arvioinnissa hyödynnetään seuraavia kriteerejä:
- Relevanssi: Tutkimuksen aihe on Opetushallituksen tehtävän kannalta tärkeä ja tuottaa uutta tietoa tunnistettuun tarpeeseen.
- Toteutuksen laatu: Tutkimusverkoston monitieteisyys, tutkimus- ja työsuunnitelman ja verkoston toimijoiden tieteellinen taso, tutkimuksen eettisyys sekä resurssit ja johtaminen, Opetushallituksen roolin tarkoituksenmukaisuus hankkeessa.
- Tutkimuksen vaikuttavuus: Tuotetun tiedon avoimuus, tiedon levityksen ja hyödyntämisen strategia sekä vuorovaikutus sidosryhmien kanssa.
Yksikkö huomioi arvioinnissa myös yhteistyön mahdollisuudet suhteessa resursseihimme ja strategiaamme sekä Opetushallituksen roolin ehdotetussa hankkeessa.
Yksikön päällikkö tekee ehdotuksen tutkimusyhteistyön tukitiimille tutkimushankkeeseen osallistumisesta tai pois jäämisestä. Lopullisen päätöksen tutkimusyhteistyöstä tekee Opetushallituksen pääjohtaja.
Opetushallitus käynnistää elokuussa 2023 kokeiluna pyöreän pöydän keskustelujen sarjan, joka kokoaa säännöllisin väliajoin kasvatuksen ja koulutuksen tutkijoita ja asiantuntijoita jonkin ajankohtaisen teeman äärelle. Keskustelujen tavoitteena on vahvistaa vuorovaikutusta tutkijoiden ja asiantuntijoiden välillä, välittää tietoa uusista, ajankohtaisista tutkimustuloksista sekä ideoita tulevia tutkimusteemoja. Sarja on tarkoitus toteuttaa vuosittain.
Keskusteluihin osallistuu tutkijoita Suomen Akatemian Strategisen neuvoston rahoittamista hankkeista, joissa Opetushallitus on mukana sekä asiantuntijoita Opetushallituksesta ja opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
Ensimmäisen pyöreän pöydän keskustelun teemana on hyvinvointi ja oppimistulokset. Tilaisuuden puheenvuoroissa tarkastellaan muun muassa, kuinka hyvinvointi liittyy oppimiseen ja kuinka koulu oppimisympäristönä ja -yhteisönä voi tukea hyvinvointia. Toinen pyöreän pöydän keskustelu järjestetään syys-lokakuussa ja sen teemana on digitalisaatio ja oppimistulokset. Kolmas keskustelu ajoittuu loppuvuoteen 2023.
Toivomme yhteydenottoja hyvissä ajoin ennen kuin tutkimusten rahoitushakemukset tulee jättää. Hanke-ehdotusten arviointi vie noin 2–3 viikkoa.
Yhteydenotot hankeyhteistyöstä
Ennakointi ja analyysi -yksikön päällikkö Päivi Pöyry-Lassila
paivi.poyry-lassila [at] oph.fi